1:48 F-86K "Kaasjager" EINDE !

Bertvdm

1:48 F-86K "Kaasjager" EINDE !

Bericht door Bertvdm » 11 jul 2009, 22:42

even wat anders begonnen

enkele weken gelden een oude resin conversieover kunnen nemen en kunnen vergelijken met de nieuwe conversie.
De Italiaanse maker heeft het voor elkaar gekregen de romp hol te maken waar door die een stuk lichter is en hij heeft er wat extra dingen bijgedaan.
Ik heb de oude gebruikt als test samen met een promodeller/monogram kit

de oude versie is in geel resin, en gegoten met grote blokken aan de onderkant die er reeds door de verkoper zijn af gesloopt.
verder past het allemaal nog wel aardig
Afbeelding

de nieuwe versie is in grijze resin, waarschijnlijk het zelfde als ik zelf ook gebruik, de delen zijn gegoten via de neus kant dus erg weinig om weg te zagen
Afbeelding

hier kan je het lengte verschil zien tussen de D en de K.
De boven kant is de kit dus korter.
Afbeelding
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Re: 1:48 F-86K "Kaasjager"

Bericht door erikztm » 12 jul 2009, 04:04

Hmm. Dit laatste plaatje was ik benieuwd naar. Het suggereert dat de K uitsluitend achter de vleugel verlengd is, maar alles wat ik over een conversie gelezen heb wijst op een vorm van een ingewikkelde liggende platte S, waarbij dus zowel achter, boven, en voor de vleugel stukjes zijn toegevoegd. Als het alleen maar de achterromp is zagen we denk ik wel meer 1/48 K conversies op de tafels. Nu ben ik dus mooi in de war :?
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 12 jul 2009, 08:55

je kan op de onderste foto zien dat de maker wel degelijk de romp boven de vleugel heeft doorgezaagd en weer aan elkaar gemonteerd.

tekeningen uit mijn Duitse F-86K boekje,
(waar foto's van Nederlandse K's schitteren door afwezigheid :!: )
Afbeelding

het meest lastige is om de grotere vleugel te maken, een verlenging is vrij simpel maar groter maken is ingewikkeld door dat de wielbakken er bij aan zitten.

Afbeelding

Nog een andere ding is de inlaat (sugarscoop) op de romp, die te maken heeft met een sterkere motor.
Ik heb maar enkele foto's van Nederlandse kisten gezien met deze suikerschep.
Kijk je naar foto's van de MLM kisten hebben ze een andere inlaat, door de massieve resin klomp moeilijk aan te passen.

erikztm

Bericht door erikztm » 12 jul 2009, 17:35

Hmm. De verlenging lijkt me idd niet ingewikkeld en zo te zien zit alles boven de vleugel en achter de wielbak. Maar is de afmeting van de wielbak gewijzigd tov de D dan? Dat lijkt niet logisch. De grote vleugel wist ik wel; die vleugels waren al een tijdje trouwens als resin exemplaren op de markt dacht ik. Ik heb geen info over die inlaat; eigenlijk lijkt het me sterk dat er twee motorvarianten in de KLu hebben gevlogen. Ik zal eens op de schijf kijken of ik er iets van plaatjes over kan vinden.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 12 jul 2009, 21:02

Ik heb totaal geen verstand van deze kisten maar zo te lezen zit dat bij jouw wel goed. Niettemin een leuk onderwerp. Ik heb zelf een F-86D gezien in Stauning, Denemarken. Ik heb me toen verbaast over het plaatwerk van die kist. Niks geen naadloze aansluitingen en strak plaatwerk, prachtig.

Afbeelding
Stauning Airport, Airforcemuseum, ex-Skrydstrup AB.

Succes d'r mee.

Ronald

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 12 jul 2009, 21:17

Op deze kist kun je de inlaten zien die horen bij de zwaardere motor, de meeste KLu kisten hadden die niet.
Hoewel het wel zou kunnen dat de kisten die in Italie zijn gebouwd ze wel direct hadden.

Wat de kit betreft, in mijn Monogram kit zitten de kleine uitlaten die geschikt zijn voor de meeste KLu kisten.
Het voordeel van de nieuwe holle resin conversie is dat met enige moeite die juiste vroege inlaten aan te brengen zijn.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 13 jul 2009, 21:14

even wat plaatjes

hoewel er uiteraard geplamuurd en geschuurd moet worden valt het voor een resin conversie reuze mee.
Afbeelding

Afbeelding

De romp van de kit even door gezaagd en weer iets aan elkaar geplakt, als je er echt voor gaat is het wel te doen op deze manier.
De kunt is om de romp weer mooi glad te krijgen.
Afbeelding
(aan de onderkant moet trouwens de zaag snede niet op deze manier)

erikztm

Bericht door erikztm » 13 jul 2009, 21:31

Ik herinner me een artikel in FSM van jaren terug over een kerel die het gewelfde aluminium wilde namaken. Het effect dus wat een paneel heeft als het ouder en slapper is maar bij de stringers en bulkheads stevig vast genageld zit. Die schuurde de paneellijnen een beetje hol. Daardoor kreeg je dat prachtige "levende" effect in met name bare-metal kits. Hij liet het zien op een Sabre. Daar kan geen pre- of postshading tegenop, maar het is nogal een klus. Op de foto van Ronald kun je dat effect zien achterop de romp.

Die inlaat komt op mij over als een AB cooling intake. Qua afmeting en qua plaats. Het zou kunnen zijn dat het een normale modificatie was nadat geconstateerd was dat de variant zonder die intake aan de warme kant werd. Foto's zeggen in dat opzicht natuurlijk ook weinig tenzij je dezelfde kist in een vroeg en laat stadium hebt.

Die intake zelf maken in het holle resin; doet het daarvoor ter zake dat de romp hol is? Zo groot is die inlaat niet en je kunt er niet ver in kijken zoals met de neusinlaat. Het blijft een klein zwart gaatje denk ik. Maar zo te zien ben je lekker op dreef. Ik neem aan dat je een Q registratie gaat gebruiken? Vraag me niet waarom, maar die heb ik op deze kist altijd het leukst gevonden. Misschien kun je met de resterende kit nog die leuke variant maken met die zwarte onderkant. De enige unieke K die er ooit is geweest volgens de MIP.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 13 jul 2009, 22:00

even een plaatje gezocht.
Deze kist is later omgenummerd naar Q-875 van 700AWX sqn met de zwarte panter die ik graag wil maken.
Afbeelding
Bron:squadrons van de Kononklijke Luchtmacht

erikztm

Bericht door erikztm » 13 jul 2009, 22:57

fraai plaatje; idd die Q-regi is beter. Welke zwarte panter? Die ken ik niet... :oops:

Heb dat boek ook niet natuurlijk.

Plaats reactie