1:48 Lockheed U2-s dragonlady BB 68-10338 senior span

Groepsbouw 25 jaar Desert Storm!
BasG

Re: 1:48 Lockheed U2-s dragonlady BB 68-10338 senior span

Bericht door BasG » 18 aug 2016, 00:40

Een mooie basis zo om op verder te gaan hoor, er mogen nog wel wat tintjes tegenaan als ik je laatste referentieplaat bekijk. Dat lijkt me echt een leuke uitdaging.

Marco_Lips

Bericht door Marco_Lips » 18 aug 2016, 07:35

Ik ben echt heel benieuwd, een "shrark mouth" zal goed staan op het zwart Arjen.

Voor mij is het dit jaar de eerste keer dat ik de ESM ga bezoeken en dan ook nog met een model op tafel. Ik heb 29 oktober helemaal vrij gemaakt in mijn agenda, dus ik kom sowieso.

Groeten Marco

darka76

Bericht door darka76 » 20 aug 2016, 15:12

Er zit inderdaad wel het een en ander aan zwart-tinten op Sid, maar net als bij de Blackbird.. Nato-black, Rubber-black en andere aanverwante zaken. Mat-zwart oid blijft gewoon lekker voor wat het is. dat heb je in modelbouwland eigenlijk niet echt nodig.
Het meenemen zal ook wel weer lukken dit jaar (alhoewel, ik probeer een 3-eenheid neer te zetten wat inhoud dat ik wel weer een paar keer moet lopen van auto naar tafel)
Het eerste rondje met de genoemde 'nato-black' was een prima basis, maar het glansde teveel. Geen idee wat ik destijds in dat potje heb gedaan. maar het maakt ook niet uit. de basis was prima te noemen. Ik ben verder gegaan met een vers potje XF-69, nato black. Dit kwam er veel matter op te liggen dan de eerste laag.
Afbeelding

Vervolgens had ik in mijn hoofd om de aanwezige panellines aan te geven met kleurverschillen. Met XF-69 als effen ondergrond heb ik middels onderstaand hulpmiddel wat lijnen aangebracht. De kleur die er overheen ging was Dark Grey met ongeveer 1/3 deel mat zwart (daar is het dan toch)
De kit zelf kwam met opliggende panellines, die komen hoe dan ook altijd enigszins terug in het zicht dus dit was voor mij een richtlijn waar de geairbrushte lijnen zouden moeten komen. Ik ontkom er niet aan dat het niet de ware panellines zijn, maar achteraf smoelt het goed genoeg.
Afbeelding

dit is het resultaat, lijntjes van ongeveer 3/4 mm (de uitlopers op de flaps heb ik later weg gewerkt)
Afbeelding

Vervolgens heb ik dit met 0.5 mm jammy dog afgelplakt om vervolgens met nato-black vermengt met wat licht grijs een waas over de hele kist aan te brengen. Alles puur op gevoel en niet wetenschappelijk beredeneerd of uitgetest. het blijft een gok en probeersel
Afbeelding

Resultaat, het begint al wat te leven
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik nog vergeten ben te melden is dat ik de polish droptank, de neus en de super-pods een extra touch heb gegeven met rubber-black, XF-85. dit zie je op veel kisten terug. Ook hier, deze dingen zijn interchangeable en kunnen een totaal andere wijze van verkleuring of verwering hebben. Ik vind dit altijd wel leuke details om in mee te gaan. Dat breekt het ontzettend en roept vaak vraagtekens op; Ben je die tanken niet vergeten te doen? en dat soort vragen.

Vervolgens, vanmorgen de airbrush even een goede schoonmaakbeurt gegeven om daarna nato-black te mengen met wit ongeveer 2/3 om 1/3. Dit als erg verdund mengsel over de panelen te post shaden. lekker slordig om een levendig geheel te krijgen met her en der onregelmatigheid in het plaatwerk en verwering.
Afbeelding

uiteindelijk resultaat:
Afbeelding

het vertekent wat op de foto, kist lijkt wat te grijs, maar met later een laklaag er overheen en wat natuurlijker licht (zie volgende foto) denk ik dat het mee valt allemaal
Afbeelding

Het schiet al op richting de decals.. zin in :roll:

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 20 aug 2016, 16:51

Dat ziet er erg gelikt uit Arjen! Ben benieuwd naar de decals!
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

BasG

Bericht door BasG » 21 aug 2016, 00:16

nomnomnom. Erg smakelijk Arjen, dat ziet er verdomd goed uit. Black is the new black.

mike46

Bericht door mike46 » 21 aug 2016, 12:40

Erg mooi met verschillende tinten 'zwart' goed resultaat als je t mij vraagt.

Marco_Lips

Bericht door Marco_Lips » 23 aug 2016, 11:00

Zoals de andere heren al hebben benoemd ziet je airbrush werk er briljant uit. Duidelijk een zwarte kist en toch ook weer niet. Als ik in de toekomst mijn Tigercat zwart moet maken zal ik zeker dit verslag erbij halen.

Groeten Marco

Evert

Bericht door Evert » 23 aug 2016, 15:41

Fraai Arjen. Leuk ook om al die potjes zwart op de achtergrond van je foto's te zien. Ondanks alle tinten is het wel een model dat zo eruit springt. Dat heb je toch mooi voor mekaar. Zeker een eyecatcher op de tafel bij de ESM!

Succes met de laatste beetjes.

Evert

darka76

Bericht door darka76 » 31 aug 2016, 22:23

Mijn project is klaar. Ik ben er wel klaar mee en ben ook deels tevreden met het resultaat. Er zijn altijd puntjes die verbeterd kunnen worden, maar net als met meer.. Het is maar uit het zicht of onderkant, dus stoor ik me er minder aan. Ik denk dat IK het meeste uit deze kit gehaald heb. Voor wat betreft de spuitklus ben ik dik tevreden. Ik mag mezelf inmiddels wel kundig noemen in het werken met zwart en zwarte kisten. De blackbird pakte goed uit maar heb ik wel wat van geleerd tussen het kleuren van de kist en het resultaat dat overblijft na de laklaag. Dat heb ik bij deze U-2 wel iets verbeterd. De kist zelf is redelijk clean qua verwering. Geen zand of chipping van stukken verf die er af ligt. Ik denk dat de kist, zoals hij er nu staat, ook niet nodig heeft.
De decals waren... nou, laten we zeggen: er waren decals. Maar cutting edge is het niet wat mij betreft. maar je koopt (Ik kon ze met Bert ruilen, dus dank aan Bert en geen moment van ondankbaarheid aan hem) maar je koopt dus een setje decals waarvan 90 % voor een andere versie is en je dus zelden zult gebruiken. Ik heb dus een flink aantal van deze set ongebruikt liggen. Bert heeft zijn deel er af gehaald en is ook tevreden, maar nog kun je 5 kisten voor 80% volledig met decals voorzien.
Het fotograferen van een dergelijk donker ding blijft lastig. Helemaal omdat ook de spanwijdte redelijk fors is. Ik heb getracht er het beste van te maken. Uiteraard is hij tijdens de ESM in het echt te bewonderen..

Ik mag in ieder geval iets anders starten..

De foto's:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mike46

Bericht door mike46 » 01 sep 2016, 10:00

Puntjes zijn er altijd wel te vinden, ook op mijn F-15. Ik vindt het iig een geslaagd model. uiteraard steekt het rood van de decals mooi af tegen het zwart en staat het bekkie haar ook erg goed. Qua spanwijdte tsja, de eerste meter van de tafel is gevuld denk ik..

Michiel

Plaats reactie