1:48 Haseg. R.A.A.F. P51 Mk IV

de Koning
Contacteer:

Re: 1:48 Haseg. R.A.A.F. P51 Mk IV

Bericht door de Koning » 20 jan 2010, 22:55

Ik zou het niet een 'gelakt' laagje parket aanbrengen. Maar een doffe, schittert anders zo in zo'n bolle canopy met het zonnetje erop.

Mooi spul is om dat te doen is het aansteekhout? uit een doosje sigaren.. dun en volop houtnerf. En het ruikt ook nog eens lekker. De sigaar en het aansteekhout...

Succes met Alclad! En 15 laagjes is volgens mij niet nodig hoor. Heel dunne laagjes op lage druk spuiten, en dan heb ik er meestal na 4 a 5 laagjes genoeg opzitten. En je ziet -net als wat Ronald zegt- alles er door heen, ook vette vingerafdrukken..

Gr.
Sid
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 21 jan 2010, 12:47

Net zoals de gloss black onderlaag, die heb je alleen nodig bij de "high gloss" lakken zoals polished aluminium en chrome. Bij staal en aluminium absoluut niet nodig. Voor de grap zou je het eens moeten proberen, een stuk zonder gloss black en een stuk met; Ik denk dat je weinig/geen verschil zal zien.

Ronald

darka76

Bericht door darka76 » 28 jan 2010, 11:38

Voor dezen die niet op MB komen, en hier iets met aangepaste tekst...

Ik heb alclad zonder gloss black aangebracht. Ondanks dat er op de flesjes zelf wel staat dat het beste resultaat met bereikt kan worden. Maar wat Ronald zei... Denk niet dat het met veel tinten heel veel uit zal maken. Wellicht met chroom en zo wel..

De vloer is helemaal matzwart geworden. lekker dik geschilderd om de oneffenheid van een goedkoop plankie hout te nadrukken... Maar wat zie je er nog van.. Kijk zelf maar..

Zo ziet het er van boven uit:
Afbeelding

en zo van een afstandje..
Afbeelding

dit is een mustang met afgeplakte roampies:
Afbeelding

maar goed, dan bezig met alclad.. geestig spul. Het spuit allemaal fantastisch, ik had alleen wat ruzie met de stainless steel versie. daar zaten wat te grove pigment dingen in waar mn (niet goed schoongemaakte brush bleek later) niet goed tegen kon.
de droptanks, links is alleen in alu gespoten. rechts zijn er nog wat details met stainless steel en jet exhaust bewerkt. dit alles naar eigen goeddunken:
Afbeelding

Verschil is bijna niet te zien, maar in het echt is er toch echt onderscheid te maken. Wat net rechts was ligt nu boven:
Afbeelding

Na een middagje spelen dit resultaat:
Afbeelding

conclusie.. Leuk, maar nog lang niet tevreden. Tis net wat teveel met st.less steel gespeeld..

No sweat. beetje wegwerken met bare aluminium zeg maar:
Afbeelding

Afbeelding

Wordt al wat beter, maar wat ik vooral wilde.. verschillende panelen accentueren. Vooral de panelen op de vleugels boven de buksen.. Deze worden erg warm kan ik me voorstellen, bovendien gaan die nogal vaak open en dicht, dus dit kunnen nieuwere panelen zijn, of juist anders van kleur door verhitting..
Dit resultaat is nog niet helemaal aanwezig.

dus... afplakkerde plak... spuiten met, in dit geval, gold titanium. laagje of 4 verder, met volgend resultaat.. Bijna niet te zien, maar ook op de staart is nog een stukje afgeplakt en gespoten.
Afbeelding

Ook het anti-glare shield is inmiddels aanwezig.. Mr hobby black gray moest dat doen..
Afbeelding

Ook op de zijkant heb ik nog een paneel of 2 afgeplakt. Helaas kwam ik erachter dat er een mooi krasje achter is gebleven.. alclad verhult alles...
Tja, hopelijk kan ik dat verbloemen door er wat exhaust rook overheen te spuiten... Ben benieuwd. Maar, goed.. hij zit er, tis niet anders.
Afbeelding

Ook op de onderkant heb ik nog 2 panelen met gold titanium gespoten:
Afbeelding

De basis is aanwezig, hopelijk kan ik morgen de donkere (noem het maar preshade) lijnen weg werken.

Daarna het landingsgestel en dan mijn vrienden, de plakkerts..

Leermomentje... Nog meer polijsten...de motorkap (antiglareshield leek wel een spiegel, maar toch zie je nog vaag die naad lopen...)

Vraagje...

Op de flesjes van alclad staat: setting solutions not recommended.. M.a.w. Wat doet Set en Sol met mijn mustang...
Wie heeft hier ervaring mee???

tot zo ver.

erikztm

Bericht door erikztm » 29 jan 2010, 04:33

alclad verhult alles...
Ik lees hier maar "onthult" voor in de plaats.... ;)

Geinig effect zo met die kleuren. Ik las je aankondiging over Gold Titanium en had daar allerlei goedkoop verguldsel ideeën bij, maar dat valt alleszins mee zo te zien. Ik heb alleen geen idee of de panelen boven en onder de mitrailleurs door de hitte verkleuren... De keren dat ik mijn Uzi beetpakte na driftig een paar magazijntjes af te hebben gerateld was er, afgezien van de hulzen, totaal niets heet en zelfs de loop was alleen maar lekker warm. Tel daar een paar honderd kilometer airspeed bij op en ik denk dat het wel meevalt. Kruitslijm en roetsporen zijn een ander verhaal natuurlijk.

Verder lees ik op Cybermodeller: You don't need to varnish it before (or after) doing the decals-you can use setting solutions on all shades except Chrome and Highly Polished Aluminium.

ipmsUSA zegt: Caution! Use nothing stronger that micro set (blue bottle) for a setting solution. And use it sparingly├óÔé¼┬ªDon├óÔé¼Ôäót let the solution set on a painted area any longer than absolutely necessary.

de ARC FAQ: Setting solutions? Chrome and Highly Polished Aluminum NO, Regular shades yes

Ik zou een teststukje spuiten met dezelfde tinten waar op je model de decals op komen, en vervolgens een testje doen met de decals uit de kit en wat diverse setting solutions. Er zal er wel eentje overblijven denk ik. Daarna kun je proberen met welke lak je het wilt sealen, als je dat al wilt doen. Zo zou ik het in elk geval doen, aangezien resultaten van anderen zeker bij mij geen garantie zijn voor hetzelfde. :oops:
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 29 jan 2010, 10:43

Ik heb destijds op mijn MiG-19 ook Sol gebruikt, dat gaat prima maar gebruik het met mate. nadien als je de decals hebt geplaatst zul je wel iets van een eindlaag moeten aanbrengen anders zie je de dragers van de decals; Dat had ik tenminste met mijn MiG. Ik heb er een waasje matte lak overheen gedaan waardoor de glans nog enigzins aanwezig is. Met Gunze matlak kun je dit mooi doseren vindt ik altijd, je kunt met de matte lak een semigloss laag creeeren als het ware.

Voor de rest ziet het er al prima uit al zou ik de donkere strepen inderdaad wat zachter uitvoeren of juist helemaal niet en dat later met een (donkere) wash accentueren. Komt bij dat de Alclad alleen goed zichtbaar is als je er echt bij staat, op foto zie je de glans en tintverschillen niet goed genoeg als ik naar mijn eigen modellen kijk.

Ronald

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 29 jan 2010, 20:54

Het lijkt mij dat je sowieso de decals wilt sealen met een laklaag. Waarom breng je niet zowel vóór als na de decals een laklaag aan?

Ik vind het op zich ook goed gelukt met de gebruikte Alclad2 kleuren. Het geheel ziet er levendig uit!

Gr.
Sid

P.S. Maar om nou toch wat te zeuren te hebben.. ik weet niet hoe ik het 'verzachtend' kan zeggen, dus zeg ik het maar recht voor zijn raap. Ik kan mij persoonlijk erg storen aan de ietwat Grendeliaanse schrijfstijl..
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

erikztm

Bericht door erikztm » 30 jan 2010, 18:26

Ik kan mij persoonlijk erg storen aan de ietwat Grendeliaanse schrijfstijl..
Gelukkig! Ik dacht al dat ik de enige was die al dat MB gejubel over die volwassen kindertaal totaal niet begreep. Het is bij mij al zo erg dat ik moeite heb zijn onderwerpen te openen omdat ik weet dat ik me er toch weer aan ga ergeren. Maar we dwalen af. Is er nog voortgang aan het model?

darka76

Bericht door darka76 » 30 jan 2010, 20:28

Ik zal er wat om denken.

progressie in mijn mustang is er nog niet echt. Heb met Alclad dark alu. het gehele model bespoten. Hierdoor lijken de donkere lijnen wat te vervagen. Ik denk dat ik wederom een testmodel moet op gaan zetten om mijn washes wat te oefenen. Ik heb met dat eigenlijk nog niet echt ervaring. Ook wil ik nog kijken wat er met lakken op de alclad gebeurt.
Ik heb ooit wel wat washes gedaan maar ik vond dat dit erg slechte overgangen had tussen het gedeelte waar wel en geen decals zat.

Voor wat betreft de luiken boven de gunbays.. Ik hou het er voor mezelf op dat de luiken onlangs vervangen zijn en dat ze nieuwer zijn dan de rest van de kist. Verder ben ik zelf ook tevreden over het resultaat.

Ik zal dus denk ik ook nog op korte termijn op zoek gaan naar Gunze matlak. Dat spul is bij ons in Friesland in de winkels volgens mij niet te verkrijgen, hopelijk volgende week in Sneek, anders zal ik op korte termijn naar Almere gaan.

Dank voor de tips en teksten.
tot zover even een schriftelijke update.

erikztm

Bericht door erikztm » 30 jan 2010, 21:08

Als je bij washes verschil ziet tussen wel en geen decal, dan heb je de klassieke fout gemaakt door de wash aan te brengen en daarna pas te decallen. In het echt zijn de markeringen doorgaans met stencils gespoten, en dat gaat over paneellijnen heen. Als die dus vuil worden zijn die lijnen ook in de markeringen zichtbaar. De juiste volgorde moet dus zijn: kleurlaag, laklaag (indien nodig), decals, sealende laklaag, wash etc. Op die manier "blenden" de decals ook wat meer in het totaalplaatje en kun je ze eventueel nog faden enzo.
Wel is het belangrijk dat je een sealant aanbrengt VOOR de wash. Anders krijg je zo'n washeffect rond de decalfilm (weet ik uit ervaring :oops: ). En uiteraard is het belangrijk dat je decals erg strak in de paneellijnen zijn getrokken, dus setting solution is op zijn minst aan te bevelen.

darka76

Bericht door darka76 » 30 jan 2010, 21:45

ik ben bang dat ik dat laklaagje over de decals vergat, of nog niet gedaan had.
Hierdoor krijg je dat effect van water op een vette plaat.. druppeleffect.

Stomme is dat ik de volgordes wel weet, maar dan op het moment van washing bang ben mijn model te verprutsen met de wash... die inderdaad eigenlijk vrij weinig aan kan richten.

Ook hier speelt weer... Raak ik het Alclad effect niet kwijt wanneer ik er laklagen overheen spuit.

maar goed, ik ga het proberen.

Plaats reactie