Re: 1/48 Republic P-47D-25 Thunderbolt Gabreski: KLAAR

Bertvdm

Re: 1/48 Republic P-47D Thunderbolt Gabreski

Bericht door Bertvdm » 02 mar 2010, 17:47

de Koning schreef:dat wordt vannacht snel terugvliegen vanuit Bangkok. Sawadee-kap.
Sid
hahaha, zonder afterburners zul je niks sneller zijn dan anders.

Maar goed inderdaad die decals doen ook veel, zeker die grote lappen die op de WWII kisten horen.

ook voor jouw, Sawadee-kap (heb het even opgezocht op het WWW)
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 03 mar 2010, 05:31

De pest met het mooi uitspreken van zinnetjes in het Thais is dat je ook vaak antwoord krijgt in het Thais.... Had daar afgelopen weekend op Charles De Gaulle ook weer last van, zij het met Frans. De mij geduldig en zorgvuldig door een ex-vriendinnetje bijgebrachte kennis van die taal bleek bij lange na niet opgewassen tegen de verbale uitwassen van die cargo-figuren daar. :oops:

Ik vraag me trouwens af of je als vlieger de vrijheid hebt om zelf zo'n beetje je snelheid te bepalen binnen de vastgestelde limieten. Geeft de KLM strafpunten op je beoordeling als je teveel brandstof hebt verbruikt omdat je een half uurtje in wilt halen? Of krijg je een weekendje een stewardess voor thuis toegewezen als je weer een halve ton hebt bespaard? :lol:
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 03 mar 2010, 08:07

Binnen de limieten van het vliegtuig zijn wij uiteraard vrij om te doen wat we willen. Het is wel zo dat de maatschappij ons een ideale snelheid voorrekent, die het zuinigst zou moeten zijn, of in sommige gevallen het snelst. Af en toe moeten we zelf even de regie in handen nemen om een ander vliegtuig in te halen zodat wij bv kunnen klimmen naar een ideale hoogte (ook weer voorgerekend), en soms moeten we domweg van de verkeersleiding langzaam vliegen omdat er 130 km voor ons een langzamer vliegtuig vliegt. Op de concorde na, vliegen wij nl. het hardst met de 747's.

En nu eerst even slapen, wellicht straks met decals in de weer..

Gr.
Sid
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 04 mar 2010, 10:08

Grrrrr...

Gisteren dus begonnen met de decals.. Ik wilde niet beginnen met de decals op de romp, om zodoende eerst even te kunnen kijken wat deze Tamiya decals doen met Daco decal solution Strong.

En al heel snel kwam ik erachter dat ik beter ook de stars-n-bars had kunnen afplakken op en onder de vleugels.. Ze zijn enorm doorzichtig, zelfs op de grens grijs-wit (onderkant). Een andere decal van Superscale was net zo translucent.
Hasegawa's en Techmod's decals zijn afwijkend van vorm, dus die heb ik niet geprobeerd.

Een drietal malletjes gebruiken om alsnog de ondergrond wit te spuiten werd geen succes.

Hasegawa had 'witte' (eveneens translucent) decals die als ondergrond zouden moeten dienen voor hun tè kleine (ong. 1,5 mm tè klein) stars-n-bars. Deze heb ik maar gebruikt om als ondergrond te gaan dienen. Blijkbaar kunnen deze toch iets minder tegen Daco/Strong, want vanochtend waren ze weliswaar strak tegen de vleugels aan, maar zaten ze nog wel vol met kleine kreukeltjes.

In het kader van 'no guts, no glory' heb ik de Tamiya decals op de romp geplaatst, en dat is wel goed en strak afgelopen. En past nagenoeg precies! Slechts een heel klein wit streepje boven de intercooler exhausts.. maar dat is zo weg te werken.

Straks maar verder..

Grrrr.
Sid

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 04 mar 2010, 17:27

Dat is dan wel een domper.

erikztm

Bericht door erikztm » 04 mar 2010, 19:25

Waarom koos je dan meteen voor strong eigenlijk? ik werk meestal van mild naar snoeihard. Mr decal softener is wat mij betreft de winnar tot dusverre, hoewel solvaset erger schijnt te zijn. Dat zal wel een soort gootsteen-ontstopper zijn, maar ik heb het niet. Heel vervelend dat je op het papier niet kan zien of de decals doorschijnend zijn of niet.

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 04 mar 2010, 20:23

More power.. tsja.. goeie vraag eigenlijk. Heb ik geen zinnig antwoord op.

Na nog wat decals van TechMod ziet het er nu zo uit. Die decals zijn overigens bijzonder fragiel! Je hoeft er maar naar te kijken en ze breken in allemaal stukjes. De carrierfilm is dan ook erg dun, en dat is dan wel weer een voordeel.

Ik had bedacht het wit van de stars-n-bars af te gaan plakken en dan opnieuw te spuiten, maar ik ben nog niet overtuigd.
Ik ga nog eens even denken wat ik er aan ga doen, want het is allemaal nog niet naar mijn zin.

Iemand tips om decals te verwijderen?

Gr.
Sid

zijkant..
Afbeelding

bovenkant..
Afbeelding

onderkant..
Afbeelding

erikztm

Bericht door erikztm » 04 mar 2010, 21:02

Oei, dat ziet er niet fraai uit... ik zou nog wat meer decalsoftener erop doen, echt lekker veel en herhalend, en dan als het goed zacht is, met veel water en een natte ruwe doek het decal eraf proberen te vegen. Ik weet niet hoe dik je onderlaag van Future is, maar anders kun je het decal ook wegschuren met fijn schuurpapier. Even opnieuw glossen en nieuwe decals. Maar de doorschijnendheid hou je dan eerst wel. Of je moet dat ook weer eerst spuiten...

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 04 mar 2010, 22:00

ik haal decals er ook weer af door ze te weken met sol, dan pak ik een wat dikker penseel en schuif er mee tegen de decal rand.
Als er enkele haren onder de decal gaan, doop ik het penseel in water en schuif dat onder de decal en 9 van de 10 keer haal ik de decal er zo vanaf.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 05 mar 2010, 07:37

Tegenvallertje. Ik heb het zelf eens bezocht met het wegschuren van decals. Niet aan te raden. Net wat voorgaande heren opperden, SOL, veel SOL er op en dan maar wat " steken". Voor de rest ziet het er weer prima uit.

Ronald

Plaats reactie