1/72 Lockheed P-2V 7B MLD Hasegawa KLAAR!

erikztm

Re: 1/72 Lockheed P-2V 7B MLD Hasegawa

Bericht door erikztm » 03 apr 2010, 23:54

Waar haal jij toch steeds al die plaatjes vandaan.

In dit geval heb ik heel simpel "neptune walkaround" op google ingetikt. Vaak kom je dan op de geijkte sites met prima foto's uit maar een enkele keer is er zelfs een speciale site zoals nu. Beetje links en rechts klikken levert dan al gauw erg bruikbare plaatjes op. Nou wil het geluk dat we zo'n ding niet al te ver uit de buurt hebben staan, maar daar zit alles behalve de bomb-bay potdicht dus daar heb je in dit geval niet zo veel aan. Maar je wordt er steeds handiger in. Ik verzamel alle bruikbare foto's op de schijf. Ik denk dat ik zo meer dan 30.000 plaatjes heb verzameld, en ik denk meer dan 2000 van nederlandse toestellen. Dat boek van jou is trouwens ook prima. Zeker als het om hele oude foto's gaat vis je op het web nog weleens achter het net.
Zo ook de gleuven aan de bovenzijde van de flaps. Dit is een nog veel zichtbaarder detail, maar ik heb zitten brainstormen hoe dit te maken, maar dat gaat me nog boven de pet.

Die flap-rails-gleuven kun je simpel maken door met diezelfde zaag waarmee je de oude neus hebt verwijderd die groeven voorzichtig in te zagen. Je kunt ze ook inkrassen maar ik vind een zaagje in dit soort gevallen prettiger en controleerbaarder werken.
Toch ben ik erg blij met de zaken die je aandraagt, want dat was de reden om verder te zoeken als MB. Het werkt voor mij erg motiverend en vraagt mij grenzen te verleggen. Dit zijn zeker zaken die ik voor volgende modellen mee ga nemen. Niet voor het eerst volgende model, dat wordt namelijk een 32nd TFS Phantom OOB en daarvoor schijnen hier superkenners te zitten die zelfs eeen Phantom in hun arm hebben laten knetteren.

Het is met veel van dit soort zaken gewoon een kwestie van goed naar de foto's kijken en bepalen hoe je het beste een constructie of een effect kunt bereiken met alle beperkingen die de schaal en het materiaal je oplegt. Een mooie flap zonder details is soms net zo goed als een minder mooie met. Maar sommige dingen "horen" echt bij een type en die moeten er dan wel op. In dit geval mis ik de flaprails niet, en dat lipje ook niet. Als ik mijn 1/48 versie met de kleppen uit bouw, dan moet ik die wel maken, want in die schaal vallen dat soort dingen op. En gekken met maffe tattoos heb je overal ;)
Op MB kreeg ik een terechte opmerking over de rug. Die had ik niet in dezelfde kleur grijs moeten spuiten als de rest. De kleur is namelijk door de Hollanders zelf gefabriekt in de Oost. Ik had ook een andere tint post shade gebruikt, een tint donkerder als de rest, maar het effect was alleen waarneembaar met het blote oog op het model. Op een afstand zag het er als een geheel uit. Goede opmerkingen op MB zijn een zeldzaamheid en moet je koesteren dus heb ik een rol Kip-tape gepakt en ben ik nog even tekeer gegaan.
Dat is een nieuwtje voor mij want de amerikanen hadden ook overall donkergrijze kisten dus ik ging er vanuit dat het gewoon dezelfde kleur was. Maar inderdaad wel waar; goede opmerkingen op MB zijn zeldzaam en in dit geval heeft het toch maar mooi zijn nut aangezien het op dit forum -nog- niet bekend was denk ik. Bij mij in elk geval niet. Maar ik ben ook geen kenner.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 04 apr 2010, 09:11

Prachtig werk wat je laat zien! Wellicht overbodig om te zeggen, maar de roundels etc. moeten straks ook wel eenzelfde mate verweerd worden, anders ziet her m.i. niet zo mooi uit. Ga je daar decals voor gebruiken of e.e.a. spuiten?

Gr.
Sid
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

BasG

Bericht door BasG » 05 apr 2010, 23:22

erikztm schreef:
Nou wil het geluk dat we zo'n ding niet al te ver uit de buurt hebben staan, maar daar zit alles behalve de bomb-bay potdicht dus daar heb je in dit geval niet zo veel aan.
Nu maak je me trouwens echt even nieuwschierig, welke bedoel je?

Ik vond trouwens op Youtube nog een aardig filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=64XDTduap7I

Ik heb de neus er trouwens middels een scriber afgehaald, een zaagje staat nog op mijn "to wish" lijst. Ik ga daarom ook de flap rails niet maken, ik mis het ook niet en ik vind het met de flaps neer al een hele verbetering ten opzichte van het origineel. Ik zou er nog wel eens een willen maken, maar dan in de 7H uitvoering, dus met glazen koepel en wellicht dat ik het dan wel vanaf het begin mee zou nemen.

Sid, Ik ga gewoon de decals gebuiken, maar ik zal wel proberen om ze te verweren, het ziet er inderdaad niet uit als die spliksplinter baroe zijn. Ik moet je wel bekennen dat ik er nog geen eens aan gedacht had, maar ik denk wel dat het goed komt.

Vanavond ben ik nog even bezig geweest met het onderstel. Daar moest het nodige aan piepklein PE op, maar het viel niet tegen. Als dit allemaal in kleur is, dan gaat het erop. Ik hoop nog maximaal een paar avonden bezig te zijn en dan te kunnen beginnen aan wat nieuws. Zoals Ronald in zijn topic ook al aangaf, de motivatie is er nog, maar de vraag is voor hoe lang. Ik ben er gewoon al te lang mee bezig voor mijn gevoel. Toch wil ik het netjes afmaken.

erikztm

Bericht door erikztm » 05 apr 2010, 23:58

Nu maak je me trouwens echt even nieuwschierig, welke bedoel je?
De kist op SSB natuurlijk. Ik ken geen andere dichterbij. Mooi filmpje trouwens.

BasG

Bericht door BasG » 06 apr 2010, 19:28

erikztm schreef:
De kist op SSB natuurlijk. Ik ken geen andere dichterbij. Mooi filmpje trouwens.
Ik begon echt te twijfelen en ik begon te denken dat ik gek werd. Zou er ergens nog een verstopt zijn. Er zijn er trouwens toch nog best wat bewaard gebleven zo her en der, dus had het zo maar gekund.

erikztm

Bericht door erikztm » 06 apr 2010, 19:47

Buiten de kist op SSB weet ik nog van een exemplaar in Den Helder en op Lelystad (KLM kleuren) maar verder zou ik zo niet weten waar nog meer ex-MLD kisten staan. Het wrak op Hato schijnt inmiddels gedecimeerd te zijn.

BasG

Bericht door BasG » 06 apr 2010, 21:07

erikztm schreef:Buiten de kist op SSB weet ik nog van een exemplaar in Den Helder en op Lelystad (KLM kleuren) maar verder zou ik zo niet weten waar nog meer ex-MLD kisten staan. Het wrak op Hato schijnt inmiddels gedecimeerd te zijn.
Er staat er nog een in UK en volgens mij ook nog een in een ROC, maar welke en waar is mij een raadsel. En die op Hato:

Dit zegt genoeg denk ik:

Afbeelding

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 06 apr 2010, 21:33

wel jammer op zich maar ja je kan niet alles bewaren.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

BasG

Bericht door BasG » 09 apr 2010, 15:23

Het is inderdaad jammer, maar ik heb er bijna weer een tot leven gebracht, welliswaar 72 maal zo klein, maar ik ben er blij mee.

Alle grote delen zijn geplaatst, alleen de props zitten er nog los in. Ik heb inmiddels een laag P+ aangebracht.
Vanavond ga ik aanvangen met de decals en dan resten mij alleen nog de kleine PE antennes. Dan zal ik de boel nog een verweren en dan is het klaar. Ik moet eerlijk bekennen, het is een mooi toestel en een heerlijke kit om aan te werken, maar het wordt ook wel weer wat tijd voor wat nieuws. Ik ben er inmiddels twee maanden mee bezig en dat is best een tijd.

Nu het toch mooi weer was heb ik gelijk maar even wat plaatjes geschoten buiten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er zijn wel een aantal zaken die netter lijken te kunnen. Bij voorbeeld de canopy, daar is nog een naad zichtbaar, maar dat verrekte kreng bestaat uit twee delen en is tot twee maal toe gebroken, ik had daarom geen vlees meer om te schuren. Het is zaak om bij volgende modellen nog meer voorzichtigheid te betrachten. Ach zo leer ik elk model weer bij.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 09 apr 2010, 16:54

Dat ziet er tot dus ver prima uit.
De donkere rug is zichtbaar maar niet overheersend, dat is wel mooi.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

Plaats reactie