1/72 Lockheed P-2V 7B MLD Hasegawa KLAAR!

erikztm

Re: 1/72 Lockheed SP-2H MLD Hasegawa

Bericht door erikztm » 21 mar 2010, 21:53

Kleurnuances zijn uitstekend en verlevendigen het model uitstekend. Denk ook aan het bare-alu stripje achterop de pylon, boven de uitlaat. Dat zijn van die kleine dingetjes die het er nèt even wat meer geresearched uit laten zien ten opzichte van de doorsnee bouwer die het niet ziet. Ik weet niet of je hier nog panellines e.d. gaat inkrassen? Dat helpt leuk om zo'n stukje er extra uit te laten komen.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

BasG

Re: 1/72 Lockheed SP-2H MLD Hasegawa

Bericht door BasG » 21 mar 2010, 23:23

Erik, ik had dat kleine stukje gespot, maar er zitten geen panellines voor en ik vind het te hoekig en te bol om het te krassen. Daarom heb ik voor de gemakkelijkste uitweg gekozen en het niet meegenomen in het model. Ik dacht de motoren "even" aan te passen, maar ben er toch een hele tijd zoet mee geweest. Ik had veel meer willen doen vanavond, maar het is hier bij gebleven.

Afbeelding
Afbeelding

Wel heb ik nog een plaatje gemaakt van het enorme plamuurwerk op dit model.

Afbeelding
Dit is tot op heden alles, dus mag ik niet klagen. :geek:

Nog even een plaatje van de cockpit voordat de kap erop gaat.
Afbeelding

BasG

Re: 1/72 Lockheed P-2V 7B MLD Hasegawa

Bericht door BasG » 22 mar 2010, 17:23

Vannacht, voordat ik slaap viel, heb ik nog een tijd liggen piekeren. DE reden dat ik verder zocht dan MB is dat ik wilde dat er mensen kritisch zouden kijken naar wat je maakt en je wijzen op zaken die beter konden. Dus Erik, die metalen plaatjes zijn gemaakt. Alleen heb ik geen panellines gescibbed. Ik moet eerst maar eens een knappe scriber aanschaffen, want die ik nu heb is gewoon te grof. Ik vind de panellines op de romp ook eigenlijk te grof, dat gaat de volgende keer dus anders.

Ik heb trouwens geen foto's, want drie foto update over een stel kleine straalpijpies is me net te veel. Dat komt dus wel bij de volgende.

erikztm

Bericht door erikztm » 22 mar 2010, 17:57

Goeie keus. Zoals ik al zei, het zijn van die kleine dingetjes die een model nèt even dat beetje interessanter maken t.o.v. een standaard model. En zeg nou zelf; een hele PE cockpit in elkaar gesleuteld, nieuwe neus erop, zoiets verdient toch ook wat meer aandacht voor details?
Een goeie scriber is bijna essentieel. Ik maak er van alles mee. Roosters, paneellijnen, ik kras er instrumenten mee in zwarte panelen, noem maar op. Het Trumpeter scribertje is prettig in het gebruik en kost nauwlijks iets. Maar je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

BasG

Bericht door BasG » 02 apr 2010, 23:52

Als ik weer wat te investeren heb ik de hobby, dan zal het zeker een nieuwe scriber worden. Maar men moet wel wat te wensen houden. Dit was in ieder geval een wijze les en ik zou het zeker nog eens moeten gaan doen. Maar eerst verder met de Neptune.

De grote delen zitten in elkaar. Daarom was het tijd voor de kleur. De antennes en dergelijke worden allemaal van PE en zijn daarom nog niet aangebracht. Die komen als laatst met een druppie secondelijm. de basiskleur moest Dark Sea Grey worden en ik was voornemens hem met witte rug te laten vliegen. Deze kisten hebben slecht drie maanden als P2V 7B gevlogen met witte rug. Dat betekende dat ze als nieuw waren. Toch werd deze kleur zeer donker en zelfs met witte rug erg eentonig. Zoals gezegd werden deze kisten tijdens het conflict in Nieuw Guinea al zeer snel voorzien van een donkere rug en hebben zo de rest van de strijd zo rond gevlogen. Door een donkere rug toe te passen kon ik ook aan de slag met wat post-shading om het geheel wat leven toe te dienen. Ik heb daarbij mijn fantasie maar een beetje de vrije loop gegeven en ik bedacht dat daar de zon altijd scheen. Dit, samen met veel operaties boven zee, gaven mij het idee dat de kleuren best wat verbleekt mochten worden.

Ook heb ik de flappers op kleur gebracht, maar daar is niet veel referentie over te vinden. Ik vond op een walk-around de kleuren die ik nu gebruikt heb, maar of dat toen ook zo was, heb ik nergens terug kunnen vinden.

Tijd voor wat plaatjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu resten alleen het onderstel nog en wellicht dat ik nog een paar launchers maak om een paar raketten af te schieten. Die horen er wel op. Ook wordt het snel tijd voor P+ omdat Vallejo, zelf na een paar dagen, niet sterk is en makkelijk beschadigd. Ik heb al een paar panelen opnieuw moeten spuiten. Maar dat hoort er dan maar bij zeg ik.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 03 apr 2010, 09:36

Hoewel de blauwe strepen een beetje typisch over komen is de rest van de spuitklus zeer goed zo te zien.
Subtiel werk.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 03 apr 2010, 09:43

Mooi gespoten. Alleen ben je het bruine eindstukje aan de MAD-boom nog vergeten te kleuren denk ik. Dat van dat blauw in die tijd weet ik ook niet. De modernere foto die ik ervan heb laat wel een blauw streepje zien maar aan weerskanten kan het ipv wit ook zilver zijn en er zit zo te zien ook nog een horizontaal streepje in het blauw. Gek genoeg is dat de enige foto waarop dat stukje flap te zien is dus geen idee of het klopt voor die tijd.

Afbeelding

BasG

Bericht door BasG » 03 apr 2010, 21:27

Das een verdraaid mooie foto Erik. Er lijkt inderdaad nog een horizontale streep te zitten in het blauw. Ik had alleen een refetentiefoto van een walk-around en die laat streepje heel duidelijk niet zien. De eindstuk van de madboom was ik nog niet vergeten, maar die gaat er straks op.

Wat ik ook erg mooi aan de foto vind zijn de kleuren. Op de tiptank is mooi te zien hoe het grijs verweerde. Nou weet ik wel dat de 7B uitvoering erg nieuw was, maar het moet naast goed zijn, ook lekker smoelen. Wat ik wel vergeten ben is het zwarte om het zoeklicht al heb ik ook zwart wit foto's waar dit niet op te zien is. Dat moet ik nog maar eens uitzoeken.

erikztm

Bericht door erikztm » 03 apr 2010, 21:47

Het (de) streepje(s) zijn de flap angle indicators zoals op deze foto beter te zien is:

Afbeelding

Ook mooi om te zien is hoe de binnenste flap een lip heeft die onder de buitenste schuift als de zaak is ingedraaid en hoe het achterste randje van de flap in de camouflagekleur is. Waarschijnlijk omdat dat zichtbaar blijft bij ingedraaide flaps.

BasG

Bericht door BasG » 03 apr 2010, 23:24

Waar haal jij toch steeds al die plaatjes vandaan. Het lijkt allemaal zo simpel om goed referentiemateriaal te vinden, maar ook ik heb een hele map met foto's, maar ik mis steeds die prachtige detailfoto's de jij tevoorschijn tovert. Ik gooi een gedeelte op ervaring, want het aantal modellen dat ik gebouwd heb kun je vinger natellen. Dit is wel de het eerste model waarbij is voor mijn gevoel echt serieus naar plaatjes heb gekeken, echter bespeur ik zelf al ruimte voor verbetering.

Maar goed, die laatste foto verklaard zeer goed waarom die streepjes/indicators er zitten. Ik duik daarvoor maar eens in mijn mapje met decals en wellicht dat ik nog witte strepen heb. Ik ga het waarschijnlijk namelijk niet opnieuw spuiten. Ik ben nagenoeg door mijn wit heen en het blauwe is Model Color en dat hecht niet fantastisch op Model Air. Uiteraard bestel ik bij mijn volgende bestelling weer een flesje wit en mogelijk, als het model nog niet af is, doe ik het alsnog. De overlaping had ik wel op een foto gezien, maar dat is echt een paar treden te hoog voor mij. Dit fix ik echt nog niet. Zo ook de gleuven aan de bovenzijde van de flaps. Dit is een nog veel zichtbaarder detail, maar ik heb zitten brainstormen hoe dit te maken, maar dat gaat me nog boven de pet. Ook de onderzijde van de vleugel, dat deel dat nu zichtbaar is geworden, heb ik gemaakt naar kunnen en eigen inzicht, wel met de werkelijkheid in mijn achterhoofd. Toch ben ik erg blij met de zaken die je aandraagt, want dat was de reden om verder te zoeken als MB. Het werkt voor mij erg motiverend en vraagt mij grenzen te verleggen. Dit zijn zeker zaken die ik voor volgende modellen mee ga nemen. Niet voor het eerst volgende model, dat wordt namelijk een 32nd TFS Phantom OOB en daarvoor schijnen hier superkenners te zitten die zelfs eeen Phantom in hun arm hebben laten knetteren. ;)

Op MB kreeg ik een terechte opmerking over de rug. Die had ik niet in dezelfde kleur grijs moeten spuiten als de rest. De kleur is namelijk door de Hollanders zelf gefabriekt in de Oost. Ik had ook een andere tint post shade gebruikt, een tint donkerder als de rest, maar het effect was alleen waarneembaar met het blote oog op het model. Op een afstand zag het er als een geheel uit. Goede opmerkingen op MB zijn een zeldzaamheid en moet je koesteren dus heb ik een rol Kip-tape gepakt en ben ik nog even tekeer gegaan.

Deze foto komt uit het boek in mijn openingspost en laat mooi zien wat het had moeten worden.
Afbeelding

Dit heb ik ervan gebakken. Zelf ben ik er erg content mee. Ik heb de lijnen afgeplakt en ik heb heel licht Dark Sea Green verneveld over de randen van de tape en over de panellines. Hierdoor werd het een klein karwijtje en bleef de post-shading intact.
Afbeelding

Plaats reactie