1/72 Lockheed P-2V 7B MLD Hasegawa KLAAR!

erikztm

Re: 1/72 Lockheed P-2V 7B MLD Hasegawa

Bericht door erikztm » 09 apr 2010, 17:30

mee eens. ziet er zo op de foto prima uit!
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

erikztm

Bericht door erikztm » 10 apr 2010, 17:43

Vandaag had ook het MLM zijn jaarlijkse open dag en hoewel er veel moois te zien was in een mooiere setting, werd de Neptune afgetakeld voor het transport naar de nieuwe locatie. Dat betekende wel dat er nu dingen te zien waren die anders verborgen waren. Dat betekent dus de laatste foto, maar ook de beide andere laten wat andere dingen zien dan je gebouwd hebt:

Een iets andere donkergrijze lijn dan op je kit te zien is (staart ter hoogte van het vierkante raampje, onder de stabilo's en op de staart zelf):
Afbeelding

Lichtgrijze of blank metalen (denk ikzelf eigenlijk) kanonomlijsting in de neus:
Afbeelding

Blauw is dus goed (zelfde kleur als de roundels trouwens) en de horizontale witte lijntjes van de gradenverdeling:
Afbeelding

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 10 apr 2010, 19:07

wel mooi dat je dat zo mooi even kan bekijken.

anderkant ziet die kist er niet meer uit, hij heeft ontzetten geleden van het weer dat kun je goed zien.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 10 apr 2010, 19:26

Ik hoop dat hij met de rest wordt opgeknapt en dan binnen komt te staan. Miste de Dakota en de Hunter T7 ook al trouwens, en ik heb totaal niet helder hoe het nieuwe museum eruit gaat zien of zelfs maar waar het komt. Daar had ik wel een hoop info over verwacht, maar er was niets te vinden. Had de indruk dat Hangar 7 nu een hoop haastig opgetuigd spul bevatte zonder dat men echt de moeite had genomen om links en rechts wat vleugels te monteren enzo. Wel een mooie locatie zo. Vrijwel direct naast mijn ouwe stek (heb mijn diensttijd doorgebracht in de eetzaal er vlak achter) en wat een verademing om gewoon natuurlicht op die kisten te hebben. Ik hoop dat alle daar geplaatste hangars met de taxiway ervoor het nieuwe museum gaat worden. Dan kan mijn oude stek mooi het restaurant worden en kan ik af en toe herinneringen ophalen ;-)

BasG

Bericht door BasG » 11 apr 2010, 00:20

Ik was er vandaag ook in het MLM, ik kwam Bert nog even tegen, die heeft vast mooie plaatjes geschoten in H7. Ik was er als uitje met mijn zoon, we zouden eigenlijk donderdag al gegaan zijn, maar toen had die rakker oorontsteking, dus had ik vandaag een paar uurtjes vrij genomen. Maar goed, het was zijn uitje en ik had niet al te veel tijd om stil te staan en veel foto's te maken. Dat moet dus een keer over :D Het was trouwens lekker rustig bij de Fokker S14 dus daar moet je vast mooie plaatjes hebben geschoten al was het met slecht licht.

Dat is een mooi plaatje van die Neptune met die grijze rug. Die heb ik echt gemist en ik baal dat de lijn op mijn Neptune achter dus echt verkeerd zit. Ik heb aan een kan de decals er op zitten en daarmee ook mijn kans gemist om het te veranderen. Dat is balen. Ik ga wel de metaalkleur aanbrengen in de neusgaten. De schaal is voor mij te klein om ook daarbij een mooie cirkel aan te brengen om gaten. Dat ga ik niet mooi krijgen en zal daarmee te veel negatieve aandacht aanbrengen op de neus. Ook lijkt het wel of de verkeerde gaten gebruikt zijn in de resin neus, maar dat is slecht te zien. Oorspronkelijk konden er zes machinegeweren geplaatst worden in de neus, maar Nederland koos voor echter voor vier loodspugers. Maar goed te beoordelen is het niet op de foto. De flapindicatorstreepjes zijn inderdaad goed te zien, maar ze zijn wel heel erg dun. Ik heb wel al in mijn spare decals zitten neuzen en ik heb niets wat in aanmerking komt ervoor. Maar omdat de strepen in het echt al zo dun zijn, zijn ze 72 keer zo klein helemaal dun. Ik waardeer echt enorm dat je ze goed meedenkt en aan alle details denk, maar ik laat de flaps zo als ze zijn.

Ik hoop trouwens echt dat ze de 201 ook een opknapbeurt geven, want inderdaad, ze ziet er niet meer uit.

De Dakota waren ze de laatste keer al aan het weghalen en het lijkt erop dat ook de F-27 snel op transport zal gaan, die stond ook al helemaal klaar. Ik vond het leuk om in H7 te kijken, maar ik zou wel eens willen kijken in een hangaar waar ze de rest hebben opgeslagen. Kisten die lekker onder het stof zitten en dergelijke en juweeltjes waarvan niemand wist dat ze nog zouden bestaan. Maar goed, dat zit er niet in. Ik ben wel benieuwd naar het nieuwe museum, vorig jaar hadden ze daar meer info over en dat miste ik ook een beetje. Maar met een beetje geduld komen we ervan zelf achter.

erikztm

Bericht door erikztm » 11 apr 2010, 00:38

Ten eerste zou ik de metaalkleur in de kanonslopen maken door een net iets te grote kwast te nemen en die voorzichtig rond te draaien in de opening. Dat levert mij mij een cirkeltje op. De kleuren; tja. Het zij zo. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die het weten, ik wist niet eens dat het twee kleuren grijs waren. En dit is maar een tekeningetje zoals die ook in de Profile serie staan. Wie zal zeggen dat die wel juist zijn? Hele dunne streepjes kun je verven tussen twee plakbandjes, of snijden uit een bestaand decal. Een enkele amerikaanse ster levert je voldoende op voor deze stukjes, maar als jij ze zo wilt laten is dat natuurlijk prima. Ik bedoel, we kunnen het natuurlijk doortrekken richting de kitrand die om cockpitruiten heen zit, maar in 1/72 is dat echt een gedoe weet ik uit ervaring. Dat doe ikzelf alleen als het in het echt ook werkelijk opvalt door een kleur ofzo. In de grotere schalen moet je echter wel, dan valt het gewoon op. Het idee van de tripjes naar de basis is toch doorgaans dat je alle in depot verkerende toestellen te zien krijgt. Dat was dus nu niet zo en zoals ik al zei, het was toch een beetje een haastig in elkaar geflanst zootje in H7. Het is wel leuk dat je toch elke keer weer wat nieuws ziet om te fotograferen. Ik heb nu bruikbare foto's van het gat onderin de Alouette III. Nou eens een keertje zien of ik de ets-set-instructies wèl begrijp.

BasG

Bericht door BasG » 14 apr 2010, 15:15

Zo, we zijn alweer aan een van de laatste updates toe. De Neptune staat, na de decals, alweer in een laag P+ en staat nu te drogen. Dan resten alleen nog de laatste puntjes vwb het verfen. Dan met name wat verwering en de metaalkleur op de uiteinde van de lopen in de neus. Als laatste zal ik de PE antennes plaatsen en de static dischargers. Deze zijn zo teer dat als ik het eerder zou doen, de kit voor mijn lompe handen onhandelbaar zou worden.

Voor wat betreft de flaps had ik gezocht tussen mijn oude decal vellen en daar had ik geen witte streepjes. Maar wat schetste mijn verbazing. Er zaten mooi witte walkways bij het origenele decalvel van de kit. Die komen qua schaal schitterend overeen met de indicatorstreepjes op de foto's van Erik. Die heb ik dus geplakt.

De decals van Dutch Profile en die van Hasegawa zijn van dezelfe kwaliteit. Beide even dik en onhandelbaar en beide niet lekker werkend met Sol. Op enkele plekken is dan ook wat silvering ontstaan, maar gelukkig met name op de cijfers aan de onderzijde van de vleugel. Gelukkig hoefde er niet veel decals geplakt te worden, want anders had ik er snel de balen van gehad.

Ik heb nog even een plaatje van de tussenstand tot zover.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op deze foto is wat silvering te zien en tevens is te zien dat het erg dikke decals zijn.
Afbeelding

Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met het toepassen van P+ na elke verfstap. Dus ook als er nog camo gespoten moet worden. Het lijkt mij, in mijn geval, verstandig omdat ik nu ook her en der wat kleine beschadigingen in de lak heb zitten. Niet dat ze heel storend zijn, maar ik denk dat ik het kan voorkomen door na elke stap een laag P+ te gebruiken. Voorkomen is beter als genezen.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 14 apr 2010, 16:11

Ik vind hem wel mooi tot nu toe.

Pas je ook nog wat uitlaatsporen toe en dergelijke?
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 14 apr 2010, 17:57

Vind m ook mooi aan het worden. Kleine dingetjes doen het altijd. Eventueel kun je de decals op de plaatsen van de silvering nog even met een speld doorprikken en wat P+ toevoegen. Dat zou moeten helpen tegen de silvering. Ik heb geen ervaring met zoveel lagen P+ omdat ik dan al snel 6 lagen op de kist heb zitten en de panellines vollopen.

BasG

Re: 1/72 Lockheed P-2V 7B MLD Hasegawa KLAAR!

Bericht door BasG » 15 apr 2010, 09:32

Zo dan, de koning der zeeën is klaar. De laatste PE stukjes zijn geplaatst en dat was een lastig karwei. Welke gek verzind het om op schaal 1/72 static dischargers te maken. Ik had letterlijk hoofdpijn toen ik er klaar mee was, want wat was dat een gepriegel zeg. Ik heb de eindfoto's gemaakt, maar daar zit ook nog wel ruimte voor verbetering in. Ik moet maar eens voor een mooi ondergrond gaan kijken die ik met mooi weer buiten kan uitvouwen. Een soort opklapbare fotostudio zeg maar. Ik ga daar maar eens mee stoeien en als ik het voor elkaar heb dan zal ik proberen nieuwe plaatjes te schieten.

Ik heb de verwering niet te gek gemaakt. Ik heb met wat Tamiya smoke laten zien dat de motoren ook hun werk deden en en dit heb ik ook op de neus toegepast. Verder heb ik met een sappie de wielen wat viezer gemaakt en dat was het wel voor het grootste gedeelte. Die kist was immers net een jaar oud. Spliksplinterbaroe zouden ze gezegd hebben.

Hij staat inmiddels op de plank en daar moet hij voorlopig ook maar blijven staan, want door als die kleine PE stukjes is het een haast onhandelbaar model geworden. Het was ook haast een acrobatische act om hem daar te krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie