1/72 Lockheed P-2V 7B MLD Hasegawa KLAAR!

BasG

1/72 Lockheed P-2V 7B MLD Hasegawa KLAAR!

Bericht door BasG » 08 mar 2010, 21:12

Zo broeders, de meeste kennen mij van MB onder de naam Sebooo, maar daar ik gewoon Bas heet dacht ik, laat ik me gewoon BasG noemen.

Op MB was ik al begonnen met deze kit en maar wil het hier ook graag als eerste topic met jullie delen. Het is dus een Hasegawa Neptune. Ik zal eerst een samenvatting van mijn MB verslag maken, om hem in de toekomst hier af te maken. Dus voor de volledigheid even wat er al is gebeurt.

Het gaat om deze kit:

Afbeelding

Ik maak de 201 met gunnose en witte rug. Dat is de uitvoering zoals ie het conflict in Nieuw Guinea was.

Het zou dan om deze uitvoering gaan, maar dan met andere neus en een B op zijn staart:

Afbeelding

.

Om het geheel nog wat op te leuken heb ik een updatesetje van Eduard gekocht. Daarmee maak je onder andere een bijna nieuwe cockpit en wheelbays. Is leuk, maar ook weer een uitdaging voor me, omdat ik niet eerder met zoveel PE in een kit heb gewerkt.

Afbeelding

Tijdens mijn zoektocht op het wereld wijde web kwam ik op een site voor tweedehands boeken een mooi boek tegen met een aantal mooie plaatjes, maar de mooiste info is erg mooi geschreven. Tevens staan er een aantal leuke verhalen in en dat allemaal voor het astronomische bedrag van een tientje. Jawel tien euro's en het is in prachtige staat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even de workspot opgeruimt en ik was klaar voor de start

Afbeelding

Hasegawa heeft zich, voor wat betreft de cockpit, wel erg makkelijk vanaf gemaakt. Zo mooi als de buitenkant is, zo kaal is het interieur.

Dit is het originele interieur zoals Hasegawa het bedacht had.

Afbeelding
Vooral de stoelen lijken mij niet echt lekker zitten.

Na wat prutsen is het een en ander aangepast aan zoals het erop hoort te lijken. Het begon met het zagen van de doorgang en het verwijderen van de middenconsole. Hier kwamen nette stukken PE voor in de plaats. Later zullen er ook naast beiden stoelen een console met knoppen komen. Ook zullen er nog stoelriemen geplaatst worden. Het begint er dan al veel meer op te lijken.

Afbeelding

Ook nog even een plaatje met de stoel volgens Hasegawa

Afbeelding

Langzaam maar zeker krijgt de pit zijn vorm. Het PE van Eduard laat zich prettig in vorm buigen door de vouwlijnen. Ik gebruik daarbij seconde lijm van Locktight en dat laat zich goed zetten. De rest van de pit komt er pas in als de romp in elkaar zit, dus daar ga ik nog niet mee aan de slag. De volgende stap is de nosewheelbay, deze zal ook geheel uit PE gaan bestaan, dus blijf ik nog even priegelen. Wel leuk om te doen en het voegt daadwerlijk iets toe.

FF wat plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er is weinig plastic geplakt, maar er is heel veel schuur en plamuurwerk gedaan. Er is echt een flink aantal uren in gaan zitten en het is nog niet geheel naar mijn zin. Ook ben ik twee avonden bezig geweest met het rescriben van de panels. Dit was nieuw voor mij en ik vind het nogal een operatie. Sommige lijnen zijn wat dik geworden, maar na een primerlaag ziet het er best oke uit. Hier en daar nog een klein beetje schade herstellen, maar dan praat je over een of twee kleine plekjes. Voor de plaatjesfetishisten heb ik nog wat plaatjes gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een foto samen met de 1/144 gemaakt door mijn zoon.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier staat de Neptune onder een laag verf om de naden te checken. Daarop is van dichtbij te zien dat de naden op sommige plekken nog wat aandacht verdienen. Zonder verf dacht ik dat het strak was, daarom is het goed om op deze wijze je naden te controlleren. De meeste weten dit al veel langer als ik, maar voor de verse bouwers onder ons vermeld ik het nog maar even.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het tempo ligt laag, maar ik wil gewoon eens de aandacht besteden aan de naden. Dat is namelijk nog wel een leerpunt voor mij, ik kan namelijk vaak niet het geduld opbrengen. Ik hoop dat het me nu goed afgaat.

Om het model nog meer "swung" te geven verander ik het in een "Basegawa". Ik ga de flaps neer laten omdat ik dat een mooi gezicht vind als ie op de grond staat. Nou vliegt een statisch model ook niet zo lekker dus vandaar.

Wel moet ik zeggen dat er stiekem meer werk in is gaan zitten als dat ik gehoopt had. Ik heb nu pas een deel van de vier af. Er zijn niet heel veel referentie foto's van te vinden. Ik heb het dus maar bij benadering gedaan en ik heb gebruik gemaakt van die schaarse plaatjes die er wel te vinden zijn. Aan de bovenzijde van de flap moeten nog wat gleuven komen en dan kan ik aan de binnenste beginnen. Toch heb ik alvast wat plaatjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uiteraard zal ik er nog even een fijn schuurpapiertje langs halen als de lijm geheel droog is om de boel een beetje op te schonen. Wellicht dat ik nog een aantal kleine details toe zal voegen onder de vleugels, maar eerst maar even het andere deel van de flaps maken. Ik zag dan droog "even", maar verwacht er wel even bezig mee te zijn.

Zo mijn eerste post is meteen een flinke geworden.
Laatst gewijzigd door BasG op 15 apr 2010, 09:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Bertvdm

Re: 1/72 Lockheed SP-2H MLD Hasegawa

Bericht door Bertvdm » 08 mar 2010, 21:43

Dit zijn prima toevoegingen voor een kist als dit.
De PE is zeker de moeite waard want straks kan je redelijk veel zien in die cockpit.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 08 mar 2010, 22:22

Erg nobel om scratchbuild flaps toe te voegen! De neus zit er al goed op.

Succes!
Sid
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

BasG

Bericht door BasG » 09 mar 2010, 00:12

Ik heb er ook best wel even over zitten twijfelen Sid. Het is dat Hasegawa het me makkelijker heeft gemaakt door de onderkant van de vleugel aan de achterzijde langer te maken als de bovenkant. Daardoor was in ieder geval de flap zelf makkelijk te maken. De rest heb ik zo getracht te maken dat je nog wat vlees hebt om hem deugdelijk vast te kunnen zetten.

BasG

Bericht door BasG » 11 mar 2010, 13:34

Op paar kleine toevoegingen na, is ook de binnenste flap klaar. Dan is het nog een kwestie van wat schuren en wat passen en meten. Dan natuurlijk hetzelfde voor de andere vleugel. Aan de bovenkant van de flaps zitten op het echte model een paar diepe gleuven, maar als je die 72 keer moet verkleinen dan weet ik niet of het er mooier op wordt.

Nog even de plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding

darka76

Bericht door darka76 » 12 mar 2010, 04:41

daar heb je straks wel eer van. Die flaps zijn echt een eye-catcher. Goed bezig.

Daar het een wat oudere hasegawa doos betreft is het hen vergeven dat er een karig cockpitje bij geleverd was. De neptune zelf is ook al een oudje, en de tijd van modelbouw engineering was destijds nog niet van het huidige niveau, maar die uitdrukpunten kom je eigenlijk tegenwoordig zelden nog tegen.

Welkom hier, en succes verder

BasG

Bericht door BasG » 12 mar 2010, 23:46

Inderdaad Arjen, die uitdrukpunten zijn uitzonderlijk en je komt ze overal tegen, maar goed, het is allemaal met schuurpapier op te lossen want het plastic is dik genoeg.

Vandaag heb ik ook de andere vleugel afgemaakt. Alleen de flaps zelf, daar moeten nog een paar kleine dingen aan gemaakt worden. De vleugel plakken wordt straks een feest want ik kan nu al zien dat het naadloos gaat passen. Dat is een mooi vooruitzicht. Omdat de airbrush toch al vies, lees gebruikt vanavond, was heb ik gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat rood te spuiten. Qua vulling in de vleugel ben ik tevreden. Ik heb het gevuld naar inzicht met wat walkaround plaatjes in mijn achterhoofd. Het is dus niet 1 op 1 nagemaakt, maar het smoelt gewoon lekker zo en dat vind ik op deze schaal belangrijker.

Hier is goed te zien dat het vleugel oppervlak lekker toeneemt met uitgeschoven flaps.
Afbeelding

Hier nog een paar plaatjes met het rode kleurtje erop.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 13 mar 2010, 09:20

Dat geeft wel wat extra's aan die kist.
Maar moet dat wel rood zijn van binnen? ik dacht op ARC bij een "loop er om heen" te zien dat ze gewoon metaal aan de binnen kant van de flaps hadden, of heb ik dat fout

link naar ARC walkaround
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 13 mar 2010, 11:09

Dat rood klopt. Zowel de binnenkant van de vleugel als het normaliter onzichtbare gedeelte van de flaps zijn rood, de flaptracks zijn aluminiumkleurig. De achterkant van de bovenzijde van de flaps, het gedeelte wat op de bovenkant van de vleugels aansluit in ingetrokken toestand, en de hele onderkant van de flaps, is gewoon de camouflagekleur. Op een MLD Neptune dan hè. Heb er prachtige plaatjes van.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

BasG

Bericht door BasG » 13 mar 2010, 20:59

Inderdaad, de binnenzijde moet rood zijn. Er zijn gelukkig een aantal MLD kisten bewaard gebleven en daar zijn een paar mooie walkarounds van. Ik mag wel zeggen dat we daarmee erg verwend zijn. Ik vond het alleen wel jammer dat de 201 van het MLM vorige week niet te bezichtigen was, want de beste walkaround doe je niet met foto's alleen, maar vooral door te ruiken en te proeven. Je moet een kist ervaren.

Erik, als je nog foto's hebt die een mooi beeld geven van details en die niet op het net staan, dan hou ik me aanbevolen.

Plaats reactie