Op MB was ik al begonnen met deze kit en maar wil het hier ook graag als eerste topic met jullie delen. Het is dus een Hasegawa Neptune. Ik zal eerst een samenvatting van mijn MB verslag maken, om hem in de toekomst hier af te maken. Dus voor de volledigheid even wat er al is gebeurt.
Het gaat om deze kit:

Ik maak de 201 met gunnose en witte rug. Dat is de uitvoering zoals ie het conflict in Nieuw Guinea was.
Het zou dan om deze uitvoering gaan, maar dan met andere neus en een B op zijn staart:

.
Om het geheel nog wat op te leuken heb ik een updatesetje van Eduard gekocht. Daarmee maak je onder andere een bijna nieuwe cockpit en wheelbays. Is leuk, maar ook weer een uitdaging voor me, omdat ik niet eerder met zoveel PE in een kit heb gewerkt.

Tijdens mijn zoektocht op het wereld wijde web kwam ik op een site voor tweedehands boeken een mooi boek tegen met een aantal mooie plaatjes, maar de mooiste info is erg mooi geschreven. Tevens staan er een aantal leuke verhalen in en dat allemaal voor het astronomische bedrag van een tientje. Jawel tien euro's en het is in prachtige staat.



Even de workspot opgeruimt en ik was klaar voor de start

Hasegawa heeft zich, voor wat betreft de cockpit, wel erg makkelijk vanaf gemaakt. Zo mooi als de buitenkant is, zo kaal is het interieur.
Dit is het originele interieur zoals Hasegawa het bedacht had.

Vooral de stoelen lijken mij niet echt lekker zitten.
Na wat prutsen is het een en ander aangepast aan zoals het erop hoort te lijken. Het begon met het zagen van de doorgang en het verwijderen van de middenconsole. Hier kwamen nette stukken PE voor in de plaats. Later zullen er ook naast beiden stoelen een console met knoppen komen. Ook zullen er nog stoelriemen geplaatst worden. Het begint er dan al veel meer op te lijken.

Ook nog even een plaatje met de stoel volgens Hasegawa

Langzaam maar zeker krijgt de pit zijn vorm. Het PE van Eduard laat zich prettig in vorm buigen door de vouwlijnen. Ik gebruik daarbij seconde lijm van Locktight en dat laat zich goed zetten. De rest van de pit komt er pas in als de romp in elkaar zit, dus daar ga ik nog niet mee aan de slag. De volgende stap is de nosewheelbay, deze zal ook geheel uit PE gaan bestaan, dus blijf ik nog even priegelen. Wel leuk om te doen en het voegt daadwerlijk iets toe.
FF wat plaatjes:




Er is weinig plastic geplakt, maar er is heel veel schuur en plamuurwerk gedaan. Er is echt een flink aantal uren in gaan zitten en het is nog niet geheel naar mijn zin. Ook ben ik twee avonden bezig geweest met het rescriben van de panels. Dit was nieuw voor mij en ik vind het nogal een operatie. Sommige lijnen zijn wat dik geworden, maar na een primerlaag ziet het er best oke uit. Hier en daar nog een klein beetje schade herstellen, maar dan praat je over een of twee kleine plekjes. Voor de plaatjesfetishisten heb ik nog wat plaatjes gemaakt.



Een foto samen met de 1/144 gemaakt door mijn zoon.



Hier staat de Neptune onder een laag verf om de naden te checken. Daarop is van dichtbij te zien dat de naden op sommige plekken nog wat aandacht verdienen. Zonder verf dacht ik dat het strak was, daarom is het goed om op deze wijze je naden te controlleren. De meeste weten dit al veel langer als ik, maar voor de verse bouwers onder ons vermeld ik het nog maar even.




Het tempo ligt laag, maar ik wil gewoon eens de aandacht besteden aan de naden. Dat is namelijk nog wel een leerpunt voor mij, ik kan namelijk vaak niet het geduld opbrengen. Ik hoop dat het me nu goed afgaat.
Om het model nog meer "swung" te geven verander ik het in een "Basegawa". Ik ga de flaps neer laten omdat ik dat een mooi gezicht vind als ie op de grond staat. Nou vliegt een statisch model ook niet zo lekker dus vandaar.
Wel moet ik zeggen dat er stiekem meer werk in is gaan zitten als dat ik gehoopt had. Ik heb nu pas een deel van de vier af. Er zijn niet heel veel referentie foto's van te vinden. Ik heb het dus maar bij benadering gedaan en ik heb gebruik gemaakt van die schaarse plaatjes die er wel te vinden zijn. Aan de bovenzijde van de flap moeten nog wat gleuven komen en dan kan ik aan de binnenste beginnen. Toch heb ik alvast wat plaatjes.






Uiteraard zal ik er nog even een fijn schuurpapiertje langs halen als de lijm geheel droog is om de boel een beetje op te schonen. Wellicht dat ik nog een aantal kleine details toe zal voegen onder de vleugels, maar eerst maar even het andere deel van de flaps maken. Ik zag dan droog "even", maar verwacht er wel even bezig mee te zijn.
Zo mijn eerste post is meteen een flinke geworden.