Tu-22M2 Backfire B

Ronald1903

Tu-22M2 Backfire B

Bericht door Ronald1903 » 06 mei 2012, 18:26

Nieuw project. Een Backfire in schaal 1/72

Afbeelding
Tu-22M2

In den beginne was er de Tu-22 Blinder.
Afbeelding
Tu-22A

De Tu-22A bleek een zeer onbetrouwbaar toestel te zijn en daardoor werd de Tu-22M2 ontwikkeld. De Blinder is in dezelfde schaal van italeri te krijgen.
De Tu-22M2 is de voorloper van de M3, die trumpeter ook uitgebracht heeft. De Tu-22M2 was beter dan zijn voorganger maar nog steeds niet goed genoeg als je de artikelen leest. De M3 is uiteindelijk het laatste type geworden waarvan er ca. 500 van gebouwd zijn. Er vliegt er nog ├â┬®├â┬®n rond op de wereld. De M2 is al jaren uit dienst. Beide toestellen zou ik wel willen bouwen maar deze kon ik voor een mooie prijs overnemen en zo geschiede. De verschillen zijn het best te zien in de intakes en de neus:

Afbeelding
Tu-22M3
Triviant: De intakes op de M3 zijn van de MiG-25 afgeleid. De M3 heeft ook o.a. verbeterde avionica en andere motoren (andere intakes) om het toestel een langere range te geven.

De kit.
Afbeelding

Afbeelding
Stevige doos zoals we van trumpeter gewend zijn met de fragiele onderdelen zoals de clearparts apart verpakt. Genoeg plastig om te verwerken, dik 400 onderdelen.

Afbeelding
Een van de 2 uitvoeringen die je OOB kunt maken. Er is een decalset van Authentic decals waarmee je ander toestel zou kunnen maken, dat is er precies ├â┬®├â┬®n op de hele decalsheet, voor de rest zijn het allen M3's
Qua bewapening kun je kiezen uit:
├óÔé¼┬ó6 x Kh-15 (NATO Codename: AS-16 Kickback) cruise missiles for the rotary launcher
├óÔé¼┬ó2 x Kh-22 (NATO Codename: AS-4 Kitchen) anti-ship missiles under the wings
├óÔé¼┬ó18 x FAB-250 bombs for the two MERs under the intake trunks

De Kh-15 op de rotary launcher zijn volgens de geleerden niet correct, daar heeft de M2 nooit mee gevlogen. Ik denk dat ik de boel wel open laat staan maar dan zonder de raketten. Die 2 Kh-22 moeten er gewoon onder en de FAB's staan ook wel fraai onder de romp.

Afbeelding
Even een foto om een indicatie te geven hoe groot het model is. Die gaat ook niet passen in de huidige vitrines...

Afbeelding
Als mooie extra zat er bij de aankoop van deze kit een Neomega cockpitset bij. Prachtige details.

Afbeelding
Alhoewel... Hier mist wat resin. Niet direct in het zicht achteraf want er komt nog een stoel overheen en de gehele klokkenwinkel hangt er ook wat overheen, valt allemaal mee.

Afbeelding
De resin cockpit en de kit cockpit ter vergelijking.

Ik ben nog even aan het uitzoeken hoe het zit met de kleuren en dergelijke. De cockpit krijgt een blauw-groen kleurtje wat je ook in de Flankers ziet. Niet het groene kleurtje wat je in de MiG-21 ziet.
Afbeelding

Ik kan nog een hele lap tekst typen met van alles en nog wat maar dat komt wel met de bouw.

Ronald

BasG

Re: Tu-22M2 Backfire B

Bericht door BasG » 06 mei 2012, 19:44

Wat een prachtig bakbeest man, word toch tijd dat je eens een grote vitrine aanschaft waarin je al die knoeperts kwijt kunt.

erikztm

Bericht door erikztm » 06 mei 2012, 20:28

Bedoel je de M2 of de M3 waarvan er nog maar 1tje vliegt? Ik dacht dat er nog hele kuddes van die M3 actief waren.
Wel een hele mooie resin cockpit hoor, en daar zie je ook voldoende van met die openslaande ruiten. De kit is trouwens totaal niet te vergelijken met die van Esci/Italeri. Zowel de Blinder als de Backfire zijn een duidelijk product van hun tijd en zelfs toen behoorden ze niet tot de beste. Maar ja, wie had er toen ooit van Trumpeter gehoord? In dat opzicht is de liefhebber van russisch spul de laatste jaren behoorlijk verwend.

Wat Bas zegt; Wordt toch eens tijd voor een grotere vitrine denk ik :lol:
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 06 mei 2012, 20:54

Ik dacht ergens gellezen te hebben dat er nog maar ├â┬®├â┬®n M3 rondvliegt. Ik probbeer het even op te zoeken t.z.t. Die resin cockpit is inderdaad erg fraai en je vraagt je af hoe kunnen ze het zo maken?

Die vitrine denk ik vaak over na over hoe ik het wil hebben. Het zou een eigengemaakt ding moeten worden gezien de afmetingen van wat er in komt te staan.

Ronald

pieter

Bericht door pieter » 06 mei 2012, 21:04

wat een monster heb je weer te pakken
geweldig ding vind ik, al vind ik de m3 nog wel wat mooier

wbt de vitrinne die heb ik ook zelf moeten maken,maar daar krijg je geen spijt van als je die eenmaal hebt!

toch wel een slordige gietfout van neomega ,al zijn de details geweldig natuurlijk.

gr pieter

erikztm

Bericht door erikztm » 06 mei 2012, 21:19

Het is even wat werk, maar in principe kun je elke vitrine die houten zijkanten heeft relatief gemakkelijk vergroten met bredere zijkanten. De legplankjes en boven- en onderkant zijn een ander verhaal. Het mooist is een enorme rondom glazen kast met glazen planken en verlichting, maar dat is helaas ook de meest kostbare optie en dan ga je toch richting de 4 cijfers.

BasG

Bericht door BasG » 07 mei 2012, 01:40

Als je glas zelf laat snijden? Ik geloof niet dat je dat 1000 of meer kwijt bent. Ik denk een stuk minder hoor.

erikztm

Bericht door erikztm » 07 mei 2012, 03:00

Doe het maar eens. ;) De laatste keer dat ik -ongehard 3 mm- glas liet snijden voor een kleine vitrine voor een driemastertje (Revell, Cutty Sark) wat een kastje van 30 bij 40 bij 60 was, kostte me dat rond de 40 euro. Een jaar of 7 geleden en zelf in elkaar lijmen uiteraard. Voor een beetje vitrine gebruik je al gauw 6 tot 8 mm gehard glas en de afmetingen zijn ook iets anders.

Stel je een simpele vrijstaande vitrine voor van 2 meter breed en 2 meter hoog. En 60 cm diep, met 5 planken erin. Reken ik de voet en het dak niet mee, want dat zal wel hout worden. En zonder verlichting. Ik heb net even een voorbeeldje uitgerekend op http://www.kikmachinale.nl/ramencalcula ... tproduct=1, dat was de eerste glashandel op google met een online calculator.

Enkel glas, veiligheidsglas, Gehard, 4 mm (dunste en goedkoopste geharde glas wat je hier kunt krijgen):

2 maal 4 mm blank 1000 x 2000 (deuren) ├óÔÇÜ┬¼ 142,56
1 maal 4 mm blank 2000 x 2000 (achterwand) ├óÔÇÜ┬¼ 142,56
5 maal 4 mm blank 600 x 1990 (planken, 60 cm diep en 1 cm speling in de breedte) ├óÔÇÜ┬¼ 212,75
2 maal 4 mm blank 600 x 2000 (zijwanden) ├óÔÇÜ┬¼ 85,54

Totaal exclusief BTW ├óÔÇÜ┬¼ 583,41
Korting (glas 3%) ├óÔÇÜ┬¼ -17,50
Subtotaal ├óÔÇÜ┬¼ 565,91
19% BTW ├óÔÇÜ┬¼ 107,52
Totaal inclusief BTW ├óÔÇÜ┬¼ 673,43

En dat is dus de kale glasprijs voor het dunste geharde glas wat je daar kunt krijgen. Geen bewerkingen zoals gaten voor deurgrepen en scharnieren, geen rail voor schuifdeuren, geen frame of ander bevestigingsmateriaal voor de legplanken enzo. En niet onbelangrijk, met ongeslepen zijkanten. Ten minste de deuren en planken moeten geslepen worden. Dat kost hier ongeveer 6 euro per meter. Een keine proef met 5 mm glas (dat buigt overigens nog steeds door op die lengte) leert dat de totaalprijs, ongeslepen, dan al op ├óÔÇÜ┬¼ 786,24 incl BTW komt. Je kunt natuurlijk de achterwand door hout vervangen of door een spiegel, dan verandert de prijs uiteraard in positieve respectievelijk negatieve vorm.

Ik heb hier een rijdende (ideaal!) vrijstaande rondom glazen vitrine staan van pakweg 1 m hoog, 1.40 m lang, en 50 cm diep. Die is in 2 helften verdeeld en bevat 2x 3 glazen plankjes. Het geheel heeft een glazen plaat uit 1 stuk als dak. Schuifdeurtjes aan 1 kant en aluminium rails. Een soort haakjes met schroeven om het glas bij elkaar te houden en een stevige houten onderkant waaronder de wielen zitten. Tweedehands hier in de stad gekocht via Marktplaats voor 200 euro, en dat is echt een mazzeltje eerste klas geweest. Het is ook mijn enige vitrine waar een 1/32 F-14 -net- schuin in past. Schijnbaar afkomstig uit een winkel en het bovenblad bevat een paar krasjes.

Mijn grote vitrine is er eentje van 5 meter lang, geheel van mdf. Alleen de deuren zijn glas. 8 mm gehard, en ze wegen 60 kilo per stuk als het niet meer is. 6 mdf planken van een meter bij 30 cm per sectie. Dus echt veel te ondiep. Als ik bij diezelfde firma alleen de 6 plankjes vervang voor 8mm gehard glas en ik wil hem 60 cm diep hebben (ik moet dan ook de zij- en tussenwanden en de vloer en het dak vernieuwen maar dat kan met mdf) kost me dat (30 maal 600mm x 1000mm x 8mm) een whopping ├óÔÇÜ┬¼ 947,59. :shock: Da's niet zo schrikbarend als de ruzie die ik krijg omdat ik de hobby nog eens 30 cm verder de huiskamer in breng ;) , maar desondanks een aanzienlijke investering, zeker als ik het hout er ook bij reken en ik plug er wat gamma halogeenspotjes in. Het is maar goed dat ik hem gratis in deze vorm heb gekregen 8-) maar je ziet het, ook zelfbouw kan aardig in de papieren lopen. Ik weet echter zeker dat nog niet de helft van mijn bouwsels het zo lang zouden hebben overleefd als ik het ding niet had gehad.

Het mooiste is nog steeds een leuke vitrine uit de boedel van een winkel o.i.d. Die van de Kijkshop zijn vrijwel perfect want lekker hoog, diep en verlicht, maar die keten weigert vooralsnog halsstarrig failliet te gaan. :roll:

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 10 mei 2012, 15:14

Hadden ze geen 1/32 Backfire? ;)

Mooi projektje weer!
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

erikztm

Bericht door erikztm » 10 mei 2012, 15:21

Ik stond nettoevallig nog even te kijken naar die Trumpeter Backfires M2 en M3, maar wat zijn die dingen nog duur zeg... Zeker in vergelijking met Esci. Alle waar is naar zijn geld ;)

Plaats reactie