1/144 Trumpeter Il-76 Candid

Alles met betrekking to civiele luchtvaart
erikztm

1/144 Trumpeter Il-76 Candid

Bericht door erikztm » 15 sep 2012, 21:31

Nou, hierbij dan maar even mijn nieuwe project:

Afbeelding

Trumpeter doosje met Silver Fox decals voor de HeavyLift oil spill response kist die begin jaren 90 op Southampton klaar stond in geval van nood. Inmiddels is HeavyLift ter ziele, maar het kleurenschema op dit toestel heeft me altijd aangesproken en nu moet het er maar eens van komen. Tevens de Braz motor in~ en uitlaten aangeschaft, alsmede een setje wielen. Beide vormen geen grote, maar wel belangrijke verschillen. Zo laten deze uitlaten de reverser buckets zien, en hebben de wielen velgjes. Tevens aanwezig is een Extratech PE setje. Ook geen grote zaken, maar een trapje, fanblades, antennetjes en wat velgringetjes maken het wat interessanter.

Opvallend detail aan de kit is de mooie detaillering van de oppervlakken, maar een cockpit ontbreekt geheel. De slats zijn apart, maar de flaps zitten vast in de vleugel. Heel typisch. Wat ook opvalt is dat alle geparkeerde IL-76 waar ik tot dusverre foto's van heb gezien, ailerons tonen die een rol naar rechts laten zien. Dat betekent toch zagen in de vleugel. Ik ben er nog niet uit of ik de flaps ook laat zakken. Dan moeten de flap track fairings los en alles wat daarbij komt... Er zijn ook foutjes, zo zit er een deur teveel in en zijn sommige andere dingen wat typisch vormgegeven. Maar we gaan het meemaken en hopelijk is hij nog op tijd af.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Bertvdm

Re: 1/144 Trumpeter Il-76 Candid

Bericht door Bertvdm » 15 sep 2012, 22:36

Een mooier kleurrijker schema dan de kist die ik op Twenthe gezien heb.
Ze blijven indrukwekkend.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 16 sep 2012, 10:41

Mooi. Blijft ook een appart toestel dit met die vitrine voor op de neus. Eerste keer dat ik dit toestel zag was samen met wat Flankers van de Russina Knights op Leeuwarden in 1993.
http://www.youtube.com/watch?v=tKNGbP_m ... ure=relmfu
Jeugdsentiment...

Typisch dat er bijvoorbeeld een deur te veel in zit. Je zou toch zeggen dat ze dat ergens vandaan moeten hebben gehaald?

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 16 sep 2012, 12:48

Het zou kunnen dat ze een foto van de linkerkant hebben bekeken en aannamen dat de rechterkant er ook zo uitzag. Of China heeft een eigen modificatie aan hun toestellen uitgevoerd en ze hebben die als voorbeeld gebruikt. Ik heb geen idee. Bij veel van die Trumpeter kits ga ik er vanuit dat ze toegang tot een echte kist moeten hebben gehad om aan bepaalde vormen te komen, maar op zo'n zelfde model zie je dan weer iets waarvan je weet dat ze het erbij gefantaseerd hebben en dan ga je je toch afvragen hoe hun research in elkaar zit.

erikztm

Bericht door erikztm » 16 sep 2012, 17:16

Even wat gerommeld om het geval wat minder hol te maken en ervoor te zorgen dat hij niet onbedoeld roteert:

Afbeelding

Never to be seen again:

Afbeelding

Fauteuil voor meneer:

Afbeelding

De bewuste overbodige deur:

Afbeelding

Kan beter, kan ook veel slechter; hier ga ik wel uitkomen denk ik:

Afbeelding

Alleen de instructies zijn vreemd. Die zeggen dat je de laaddeuren los moet snijden, en ze daarna weer samen moet stellen uit deels andere onderdelen. Voor een dichte romp zonder vrachtinterieur. Maar de vorm is zoals het zit meegegoten prima, dus die stap sla ik maar even over.

Er zit inmiddels kleur in de cockpit, maar zoals gezegd, je ziet er straks minder dan niks van terug dus ik heb me tot wat groenblauw beperkt met donkergrijze accenten en blauwe stoelen zonder riemen. Het zijn tenslotte geen ejection seats. Wel heb ik -speciaal voor Bert- de stuurknuppel van de gezagvoerder naar rechts gedraaid en die van de copiloot niet. Tegen mijn verwachting in is dat mogelijk in dit toestel, zo blijkt uit een fotootje.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 16 sep 2012, 19:08

erikztm schreef:Wel heb ik -speciaal voor Bert- de stuurknuppel van de gezagvoerder naar rechts gedraaid en die van de copiloot niet. Tegen mijn verwachting in is dat mogelijk in dit toestel, zo blijkt uit een fotootje.
:lol:
Maar inderdaad vreemd dat het zo kan bij die kisten, maar het is wel normaal volg deze link maar eens.

Il-76 gezagvoerder stuur
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

pieter

Bericht door pieter » 16 sep 2012, 20:50

gaaf ding hoor!

succes met al die kleine raampjes afplakken :mrgreen:

Pieter

BasG

Bericht door BasG » 17 sep 2012, 00:05

Het verbaasde mij om te zien dat er in civiel wat gepost was, maar ook het onderwerp. Het is inderdaad een mooi en kleurrijk schema, maar als ik die dry-fit zie, dan heb je nog wel wat werk te doen voor er kleur op komt. Voor die raampjes is die paper Jammy Dog tape erg geschikt waar ik het in Pieter zijn topic over had.

erikztm

Bericht door erikztm » 17 sep 2012, 01:32

Ja, hij gaat niet zonder slag of stoot in elkaar, maar om nou te zeggen dat het allemaal dramatisch is, nee. Het ziet er erger uit dan het is; je verkijkt je op de schaal. De grootste kier is nog geen mm breed en dat valt nog net binnen mijn gelimiteerde capaciteiten.

Ik zie eigenlijk helemaal niet op tegen het glaswerk; een dryfit laat ook daar zien dat er nauwelijks iets hoeft te gebeuren. En als afplakken niet lukt is er altijd nog witte decal...

De romp zit inmiddels in elkaar; ik ben er dus nu achter waarvoor die vreemde stap in de instructies is; de vrachtuitvoering heeft natuurlijk deuren en luiken en de helft van de lijnen daarvoor ontbreken op de romp "as-is". Dat wordt een stukje scriben. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de Mainstay en Midas uitvoeringen van deze zelfde kit. De uitsparingen voor de poten van de Shmel radarschotel van de Beriev A-50 zitten ook aangegeven in de romprug.

Trouwens ook best een leuke kist om in de kast te hebben:

Afbeelding

Ik heb die als het goed is nog in 1/72, maar dat is me toch een grote bak...

erikztm

Bericht door erikztm » 06 okt 2012, 22:48

En er is progressie. Wat zeg ik? Er is beeld!

Allereerst het verschil tussen resin en plastic:

Afbeelding

De afgeplakte raampjes, leuk klusje was dat :roll: :

Afbeelding

Overzichtje:

Afbeelding

De glazen bak aan de onderkant paste niet goed op de rompneus, dus die laatste moest ik eerst weer in de lengte doorzagen om de diameter met 1 zaagsnede te verkleinen. Het is nog niet 100%, maar beter krijg ik het niet en anders past de bovenkant niet meer:

Afbeelding

En de Alclad slat. Toch een typische keuze van Trumpeter. Ik ken geen configuratie waarbij die wel naar beneden is, maar de flaps niet. Dus deze slats gaan gewoon strak aan de vleugel.

Afbeelding

Het lijkt me niet onmogelijk om dit modelletje op de ESM te zetten. Als hier straks een laagje Future op zit kan het decalfestijn alweer beginnen.

Plaats reactie