1/72 Italeri DC-3 DDA PH-DDZ Doornroosje

Alles met betrekking to civiele luchtvaart
Plaats reactie
BasG

1/72 Italeri DC-3 DDA PH-DDZ Doornroosje

Bericht door BasG » 08 mar 2015, 23:00

Een jaar geleden kocht ik op Flanders een oude doos van ESCI van de DC-3 van de DDA en wel die van de PH-DDA zelf. Als zestien jarig ventje kreeg ik van mijn ouders een vlucht cadeau met deze dame. Iets meer dan een jaar later zag ik haar op 25 september laag over de excercitieplaats van de Marinekazerne Willemsoord scheren op weg naar Texel. Daar heb ik nog flink voor op mijn klote gehad, want ik zat al twee hele dagen in dienst en hoe durfde ik omhoog te kijken.

Het was de laatste keer dat ze over het vaste land van de Nederland vloog, want kort na het opstijgen van Texel die dag stortte ze neer in de Waddenzee.

Ik was vol goede moed aan die kit begonnen, maar bij het plaatsen van de eerste decal bleek het een gedoemde missie. Ik heb nog nooit zo snel een decal in zoveel stukjes uiteen zien vallen. Opzoek naar nieuwe decals werden die dag ook de decals van haar zus aangeboden bij de LHS. Oftewel de DDZ. Nu had een collega mij al eens gevraagd of ik die niet voor hem wilde plakken dus zo gezegd zo gedaan. De Esci bleek niet te passen en was toch wel erg grof van paneellijnen en op de decals stond dat je de Italeri moest hebben.

Heren, die zat zo in elkaar. Geen noemenswaardigheden. De decal zijn van het lastige soort. Om de ramen bleken ze ook niet op een Italeri te passen waardoor ik de rood, wit blauwe rand moest spuiten. Op de neus pastte er helemaal niet van dus kon ik het zo door spuiten. De staart was me echt te lastig om te spuiten dus daar moest de decal wel op gaan passen, maar zelfs met de meest zware sol, die van Daco, lukt het me niet ze als een satijnen sluier over die staart te laten vallen. De dik en veels te stuk en bovendien van een ander formaat als het plastic waar het voor gemaakt is. Als met al niet echt voer voor een verslag, maar om te laten zien dat ik echt niet stil zit toch een paar plaatjes.

De decals zijn geplaatst en nu rest alleen het onderstel, antennes en de props mij nog. Maar dat is voor de volgende keer.
Bijlagen
DSCF5125.JPG
DSCF5126.JPG
DSCF5127.JPG
DSCF5128.JPG
DSCF5129.JPG
DSCF5130.JPG

erikztm

Re: 1/72 Italeri DC-3 DDA PH-DDZ Doornroosje

Bericht door erikztm » 09 mar 2015, 00:09

Ik dacht altijd dat die Esci kit en de Italeri hetzelfde waren. Goed werk in elk geval met de neus, dat is mooi gelukt. Zit nu naar die raampjes te kijken maar dat lijkt toch wel goed.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

BasG

Bericht door BasG » 22 mar 2015, 00:59

Er zitten wel degelijk een hoop verschillen tussen Erik, dus het zijn zeker niet dezelfde.

Ik ben er overigens klaar mee. Ik heb in ieder geval eens stuk meer respect gekregen voor de airline bouwers, want je kunt niet veel ongestraft doen. Vond het echt een lastig projectje en dat kwam vooral door de decals. Ze zijn prachtig hoor, maar gedateerd en erg stug. Er is wat Sol over gegaan en wel de sterkste van Daco, maar meer kon ik er niet van maken.

Even wat plaatjes om het eindresultaat de delen. Ik ben me ervan bewust dat het niet het beste resultaat is wat er te halen viel, maar ben gezien de omstandigheden tevreden. Ik zou nog wat extra's kunnen toevoegen zoals als ruitenwissers, maar hij is voor een collega zonder vitrine en dat verdwijnen dat soort zaken vrij snel.
Bijlagen
DSCF5133.JPG
DSCF5132.JPG
DSCF5131.JPG

erikztm

Bericht door erikztm » 22 mar 2015, 02:37

Ja, airliners lijken altijd bedrieglijk simpel maar dat valt echt tegen. Maar hij is mooi geworden. Wat vond je collega ervan?
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 22 mar 2015, 20:47

Erg mooi schema voor een dakota.
Goed gedaan.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 26 mar 2015, 19:00

Erg geslaagd! Mooi strak wit lijntje onder de raampjes!
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

BasG

Bericht door BasG » 11 feb 2018, 21:27

Ik kwam nog een paar foto's van deze dame tegen.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie