1:72 F-27 MPA Airfix EINDE !

Bertvdm

Re: 1:72 F-27 MPA Airfix

Bericht door Bertvdm » 05 jan 2010, 20:42

wielbakken bij een F-27 stellen opvallend weinig voor.
Zal eens eerst moeten kijken of ik het ESCI systeem kan gebruiken, en dan blijkt ook nog na bestudering van de foto's dat de Maritime een heel iets ander onderstel heeft dan de troopship op Soesty.

deze foto's heb ik gemaakt van de Friendship die in het Aviodrome staat.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 06 jan 2010, 00:55

Pffff. Die heeft in brand gestaan of iets? Maar je hebt gelijk, detailleren is overbodig. Er zit nauwelijks iets. In hoeverre wijken de wielbakken van de MPA af dan? Of is dat iets dat met modernisering te maken heeft?
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 06 jan 2010, 17:13

de wielbakken wijken net af maar de poten wel en dan met name het gedeelte dat aan de voorkant van de hoofdwiel poot zit.

erikztm

Bericht door erikztm » 06 jan 2010, 18:29

Daar zal ik eens naar kijken; als het goed is is dat alleen een retraction strut, die weinig te maken kan hebben met extra gewicht oid. Maar wellicht dat de "oude" niet goed functioneerde. Fokkers en landingsgestellen zijn wel vaker een ongelukkige combinatie...

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 10 jan 2010, 22:33

nu heb ik een tiental detail foto's van de Soesty kist, maar blijkbaar nog analoog gemaakt want ik kan ze niet digitaal vinden op mijn externe harde schijf.
Baal ik een beetje van.

maar dit dus wel
Je kan zien dat de Maritime een iets andere hoofdwielpoot heeft
Afbeelding

erikztm

Bericht door erikztm » 10 jan 2010, 23:14

De nederlandse MPA's hebben dat precies zo zag ik net op mijn plaatjes. De normale troopship heef het ook, maar een heel stuk kleiner. Dat horizontale pootje dus. Daardoor komt de rest ook meer tussen de wielen te zitten en valt het minder op. Dat horizontale stukje is volgens mij bedoeld om de wielen goed vrij te drukken zodat de deuren dicht kunnen. Dat zou kunnen betekenen dat de wielen van een MPA iets groter zijn, maar dat kan ik onmogelijk zo controleren; visueel lijken ze identiek, maar het moet een reden hebben; kan niet anders.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 11 jan 2010, 22:04

even wat plaatjes van kleine dingen.

Bij Airfix hebben ze bedacht dat een hoofdwielpoot er zo wel eens uit kon zien, een beetje simpel dus.
Afbeelding

De MPA versie is toch anders, dit heb ik er van getracht te maken, uiteraard is dit niet af er komt nog wat meer bij.
Gelijk even wat reclame maken voor mijn werkgever :o
Afbeelding

Zo ziet het ding er nu in zijn totaliteit uit, echt voor de volle 100% tevreden ben ik niet maar toch is dit 100% beter dan recht uit de doos.
Afbeelding

De neus wielpoot maak ik zelf, de Airfix poot is op zich niet zo slecht maar mist veel details, de ESCI poot kan ook wel maar daar moet beslist een ander, groter wiel in.
Afbeelding

erikztm

Bericht door erikztm » 11 jan 2010, 22:13

Heb jij nou ook de rugvin verhoogd zoals ik iemand op MB zag doen?
Ik wist niet dat het wieltje van de Esci kit zo te klein was. Gelukkig heb ik een ruime verzameling spare wielen liggen als stille getuigen van zoveel verknoeide kindertijd ;)

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 11 jan 2010, 22:22

Ik heb de rugvin niet verhoogd, het gaat hier maar om een fractie.
En zou je dat echt willen moet je het gehele bestaande deel weghalen en een compleet nieuwe maken van 1mm evergreen plaat anders krijg je dat nooit mooi strak.

Het ESCI wiel is echt te klein maar ook te scherp van vorm, even voorzichtig uit de gaffel zagen en een ander wieltje met een iets grotere diameter erin en direct zie je dat het beter is.

erikztm

Bericht door erikztm » 11 jan 2010, 22:26

Ok├â┬®; goed om rekening mee te houden. De rugvin is inderdaad een erg klein richeltje. Heeft deze spaanse kist trouwens ook dat rekje voor de inlaat achterop? Als dat zo is, hoe wil je dat dan gaan maken? Daar puzzel ik al een tijdje inwendig over. Het zijn dat soort dingen die er soms voor zorgen dat ik jarenlang niet aan een model begin. Maf h├â┬¿... :roll:

Plaats reactie