1:48 Fokker S-14

BasG

Re: 1:48 Fokker S-14

Bericht door BasG » 18 apr 2010, 12:17

Gelijk ook maar even gestemd op die schitterende NF-5A/B

erikztm

Bericht door erikztm » 18 apr 2010, 12:30

Dito (en meteen maar de maximale 3 keer, je weet maar nooit)
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 18 apr 2010, 14:09

Ik vraag me af wat Geromy's gesprekken waren toen ze dit als eindresultaat voor zich hadden liggen bij de laatste vergadering voor de product release.

Het zijn maar twee mensen daar bij Geromy, vader en zoon dus veel vergaderd zal er niet zijn.
Wel bloed zweet en tranen denk ik om het zaakje uit te zoeken wat uit Tjechie kwam, de dozen in elkaar te plakken, decals in pakken, handleidingen vouwen etcetera.
Volgens vader Frank hadden die oostblokkers hun in het begin aardig bij de benen gehad.
Daarom zullen we voorlopig wel niet horen waneer de T-5 uitkomt hoewel ik al een deel van de mallen gezien heb.

Achja ik maak me verder ook niet druk om het werk aan deze kist, ik vind het wel leuk om te doen.
Alleen is het jammer dat er mensen zullen zijn die als ze dit verslag lezen, direct zullen zeggen dat deze kit het geld niet waard is en hem niet aanschaffen en dat is jammer.
Het is een uniek model van een lomp vliegtuig met prima vliegeigenchappen en met Nederlandse historie
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 18 apr 2010, 14:48

Tja, het is 1 ding om een liefhebber te zijn die het ook nog leuk vindt om zelf wat aan een kit te doen en dat ook kan, maar ergens kan ik ook wel begrijpen dat er mensen zijn die misschien lang moeten sparen voor deze dure kit, verwachten dat ze een perfect model krijgen (want resin modellen zijn nou eenmaal vaak super gedetailleerd) en dan dit verslag lezen en inderdaad vinden dat hij zijn geld niet waard is. En eerlijk is eerlijk, voor zo'n bedrag mag je ook wel wat verwachten. Dat gezegd hebbende, 70 euro uitgeven aan een matig gemaakt stuk achterromp voor een NF-5 en dan nog een hoop zelf moeten maken is natuurlijk net zoiets. Het hangt gewoon van ieders persoonlijke situatie af, maar ook ik zou eerlijkheidshalve zeggen dat dingen als inlaat, wielbakken en cockpit beter hadden gemogen, om niet te zeggen hadden gemoeten op een kit van 114 euro.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 19 apr 2010, 21:05

kleine update

Erg veel plamuuur nodig om het wat strak te krijgen.
Airbrakes met heel veel werk in de uitsparingen gekregen, daarna zoveel mogelijk glad gemaakt.
Afbeelding

Onderkant met wat detail in de flap uitsparing.
Dan moeten er nog ribben in.
Afbeelding

Makkelijk als je wat kan gieten, de stoelen zijn dus aanwezig en de Canberra kit weer aangevuld en weg gezet.
Afbeelding

erikztm

Bericht door erikztm » 20 apr 2010, 05:47

hele nette stoeltjes. En een lastige naad in die wielbakken. Hoeveel detail zou hier nog in moeten eigenlijk?

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 20 apr 2010, 05:50

Er zit behalve wat ribben opvallend weinig detail in de wielbakken van een S-14

erikztm

Bericht door erikztm » 20 apr 2010, 16:29

Dat scheelt dan gelukkig weer. Beetje a la NF5 dus. Ik heb me eigenlijk nooit de moeite gegeven om er een foto van te maken.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 22 apr 2010, 20:40

Omdat ik tot nu toe maar een setje witmetalen wielpoten heb, heb ik besloten maar eerst eens te kijken wat de resinpoten kunnen hebben.
Ik heb de as waar het wiel aankomt er af gehaald en er een messing asje in gezet.
Aan de boven kant zit een aluminium asje, dat in een kunstof blokje past.
Zoals jullie zien staat hij op z'n staart, maar dat is geen probleem want er komt nog meer in de cockpit, plus de voorpoot.
Zou hij dan nog achter overgaan kan ik via de achterkant nog een massa lood aanbrengen.
Afbeelding

Aan de onderkant zijn de ribben in de wielbak en vleugels te zien.
De twee gaten direct achter de weilbakken zijn de landinglichten die net als bij de NF-5 naar voren uitklappen.
Afbeelding

De gesplitste flap.
In de flap zitten ovale gaten met aan de binnenkant een getrompte buis, wat daar de bedoeling van is weet ik niet, ik heb het nog nooit bij andere kisten gezien.
Afbeelding

erikztm

Bericht door erikztm » 22 apr 2010, 20:46

Heb je geen detailplaatje van die flaps met de buis? Het klinkt als een soort flap link. En is flap #2 een ietsje te kort?

Plaats reactie