Revell 1/32 Hawk T-Mk1A KLAAR!

erikztm

Re: Revell 1/32 Hawk T-Mk1A

Bericht door erikztm » 03 dec 2011, 11:39

@ Bas; Heel zeker heb ik diverse dacty achtergelaten. Sommige ernstig :roll: Gelukkig nergens waar de decals zitten, en aangezien ik al eerder meerdere dacty op de kist had zitten (probeer dat eens te voorkomen met gloss black) weet ik dat ze na nog een laagje met het wondermiddel verdwenen zijn. Dat is dus nu, want vannacht heb ik de zaak geseald met nog een laagje. Nu raak ik hem langere tijd niet meer aan. Moet toch wachten op de rest van de decals.
Ik heb trouwens wel latex handschoenen, maar die worden vanuit de fabriek geconserveerd met talkpoeder zoals jullie natuurlijk weten. Dat spul wil je niet in contact brengen met een glanzend zwart geheel. En als je ze afspoelt krijg je ze nooit meer aan. :( Bummer.

@ Ronald; Die decals zijn super, al zie je in het kleine roundel bij het "Royal Air Force" dat er op dat punt een klein registerprobleem is. Dat is gek genoeg het enige punt waar dat voorkomt. Ze zijn erg dun en vallen meteen in de paneellijnen. Ik heb dan ook nergens weekmakers gebruikt.
Wel ben ik van schema veranderd. Enerzijds door Sam, anderzijds doordat het blauw op de decals voor het schema dat ik eigenlijk wilde, een andere tint heeft in vergelijking met het echte.

Ik heb bij Hannants twee setjes stencilling (X32039) besteld, en een setje voor een grijze kist.
Als die binnenkomen kan ik weer verder.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 05 dec 2011, 09:44

En katoenen handschoentjes? Van die wegwerpsoort..

Strak gespoten!
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

erikztm

Bericht door erikztm » 05 dec 2011, 10:01

Met katoenen handschoentjes is mijn ervaring dat het glad op glad is. Je zet meer kracht om het geval vast te houden en daardoor duw je de stof fijn in de lak, afgezien van pluisjes enzo.
Ach, ik moet maar even experimenteren. Voorlopig is niet meer aanpakken het beste alternatief.
Mijn bedenkingen komen eigenlijk vooral van het nog moeten lakken van de onderkant. Aan de zijkanten van de romp en de intakes kom dan weer verse overspray op de verticale gedeelten van de romp. Hannants heeft de decals verstuurd, dus met PostNL is de kans aanwezig dat ik ze dit jaar nog krijg.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 05 dec 2011, 17:27

Bij ons verkopen we ook wel heel dunne zwarte handschoenen, het is geen latex.
Mischien is het wat om te proberen.

Ik was mijn handen wel altijd met Clearasil voor ik ga bouwen, dat scheelt vette vingers.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 06 dec 2011, 01:48

Vandaar dat jij dus nooit puistjes op je vingers hebt... :lol: Maar is wel een goeie tip. Ik heb geen vreselijk klamme handen normaal gesproken, maar ik was ze dan ook 20 keer per dag dus ze zijn eerder droog. Alcohol is trouwens ook een goeie ontvetter voor je handen. Ik zal eens zien of ik toevallig tegen Clearasil aanloop op een onbewaakt moment. En ik zal eens kijken naar wat soorten handschoentjes.

pieter

Bericht door pieter » 06 dec 2011, 18:00

kijkaan dat gaat helemaal goed komen ;)
ik heb zelf voor het eerst de spuitbus vernis van gunze gebruikt voor mijn f4
en die hard in tegenstelling tot de potjes wel goed uit waardoor je je model gewoon kan vastpaken zonder afdrukken ;)

en wat is nou precies retarder?en werkt dat ook door de p+?

gr pieter

erikztm

Bericht door erikztm » 06 dec 2011, 18:25

Retarder is -als ik het goed begrijp- letterlijk vertrager. Het spul verlengt de droogtijd, waardoor de verf langer nat blijft. Meestal geen goed nieuws, maar bij een airbrush komt de verf soms al half droog op je model aan, wat je terugziet als een overdreven matte laag of eentje die er een beetje stoffig uitziet. Retarder houdt de verf langer nat en zo krijgt de verf de gelegenheid om strak te trekken. Ik heb het alleen getest op Future, maar ik zie geen reden om aan te nemen dat het met P+ en aanverwanten niet zou werken. Proberen is echter altijd het devies. En uit het ervaringslijstje: gebruik niet teveel. Een drupje is genoeg, anders zit je drie maanden naar een nat model te kijken.

erikztm

Bericht door erikztm » 09 dec 2011, 00:15

Ik heb de decals binnen. Kleurenschema voor een grijze Hawk en 2x Stencils en markings voor grijze en zwarte Hawks. Gek genoeg maken de instructies bij die laatste melding van decals die niet op het sheet staan. Kleinigheidje, maar het betekent wel dat ik nu elke foto moet gaan bekijken om te zien of de rest van de instructies wel klopt. Hij zal er in elk geval een stuk drukker uit gaan zien, dus dat is positief. Misschien wordt het nog wat.

erikztm

Bericht door erikztm » 09 dec 2011, 23:09

Ik ben nu bezig met de decals. En daar zijn er veel van op dat kleine A6 velletje. En veel is dubbel. Eerst dacht ik dat dat bedoeld was om op die manier het wit dekkend te krijgen, maar dat valt reuze mee. Ik zie tot nu toe geen niet-dekkende decals. Los van de witte heb je hier en daar ook andere kleuropties voor de grijze varianten. Wel is het uitermate storend dat er decals op het velletje staan die niet in de instructies staan en andersom. Ook klopt de nummering hier en daar niet, maar er is wel uit te komen. Lastiger is het, wanneer er decals op bijvoorbeeld de wieldeuren moeten komen, waar in de instructies geen melding van gemaakt wordt. Of ze op het sheet staan weet ik nog niet. Wit op lichtblauw, oude ogen, je kent dat wel. Er zitten ook pylon decals bij, maar zoals we weten zitten die niet in de kit...

Maar goed; ongeveer een 5e van de stencils heeft een plekje gevonden nu, en de dacty blijven beheersbaar:

Afbeelding

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 09 dec 2011, 23:50

Toch echt een leuke Hawk die je hier neer zet.
Ik had ook al gekeken bij Hannants naar decals, welk nummer heb je nu aangeschaft precies?
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

Plaats reactie