Revell 1/32 Hawk T-Mk1A KLAAR!

erikztm

Re: Revell 1/32 Hawk T-Mk1A

Bericht door erikztm » 02 dec 2011, 17:46

Het mag even duren allemaal, maar inmiddels heb ik er een laag Future vermengd met levelling thinner en een drupje retarder overheen zitten. En dan heb je tijdens het spuiten wel even een WTF momentje:

Afbeelding

dit dus:

Afbeelding

Maar het trekt gelukkig keurig weg en laat een spiegel achter. Pfffff.

Ik heb een autospuiter ooit eens horen zeggen dat je altijd een "wet edge" moet houden voor een mooi resultaat. Dit om te voorkomen dat de overspray een halfmatte laag achterlaat op de plekken die je net high gloss had gedekt. Dat kan bij auto's wel lekker werken, maar op een vliegtuig met horizontale en verticale delen is het vrijwel onmogelijk te voorkomen. Hopelijk houdt de retarder alles een beetje in check, maar ik zie nu al dat er hier en daar een plekje is wat glanzender had gekund. Bijwerken levert echter nieuwe overspray op nieuwe plekken op, dus ik wacht maar even af.

Straks maar decallen als het allemaal goed droog is.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 02 dec 2011, 20:24

is dat een witte waas in de lak of is dat reflectie wat je nu ziet?
Het glimt veel harder dan ik ooit heb gehaald
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 02 dec 2011, 20:55

Wat je daar ziet is een witte waas, en reflectie van de tl-balk. Als ik het opspoot was het een beetje halfmat. Meteen iets natter opzetten maakte een mooi glimmend geheel, maar na een paar seconden ontwikkelde zich deze witte waas over heel het toestel. :shock: En bijna terwijl ik keek verdween die en bleef de glans over. Geen idee wat het veroorzaakt heeft, maar prima dat het weg is. De truc is dus -met eeuwige dank en roem voor Sid- om future o.i.d. te verdunnen met levelling thinner, en daar een paar druppels retarder aan toe te voegen. De retarder geeft de thinner de tijd om de zaak mooi strak te trekken. Behalve dan op die plekken waar je, zoals gezegd, wat semi-droge overspray hebt of waar de ondergrond minder netjes is afgewerkt. Zoals op dit model ;) Nou is gloss black ook wel een ernstige pokkekleur wat het camoufleren van dingetjes betreft. Als je het niet snaarstrak hebt afgewerkt voor het spuiten (lees: alles tot in het oneindige polijst) zie je altijd wat. Ik heb wat met Tamiya compound gerommeld, maar dat lukt niet overal. Het zij zo. Tijd voor decals!

erikztm

Bericht door erikztm » 03 dec 2011, 00:04

En dan is dit alles wat ik van het Xtradecal setje heb kunnen gebruiken. Heel handig hebben ze blijkbaar een ander setje met stencils etc uitgegeven. Daar moet ik dus maar naar op zoek tenzij ik het e.e.a. van het RA sheet kan gebruiken. Ik zal even zien of dat lukt.
Wat ik in elk geval niet heb, is de gele walkway markering voor de vleugel. Die zit niet op het RA sheet en uiteraard ook niet op het Xtradecal sheet.

Oh ja; het schema is dus gewijzigd; Sam vond bij nader inzien het hartjes-roundel wel leuk.

Afbeelding

BasG

Bericht door BasG » 03 dec 2011, 00:36

Strak resultaat hoor. Wie had dit kunnen denken na je tl-balk incident. Ik vind wel dat je veel risico hebt genomen om al zo snel die decals erop te knallen. Mijn ervaring is dat je het echt lekker moeten laten uitharden en dat je daar wel de tijd voor moet nemen. Heb je helemaal geen dacty achter gelaten in die strakke glans?

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 03 dec 2011, 09:14

Inderdaad het ziet er goed uit.

Sam heeft gelijk het is leuk en het is apart, zo is het net geen standaard kistje.

Ik heb me bij Eduard maar een cockpitset voor de Hawk aangeschaft, moet nog binnen komen.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 03 dec 2011, 10:49

Ah, mooi man. Ziet er strak uit allemaal. Ik ben zelf momenteel bezig met een Audi R8. Een watte? Ja. Die heb ik ook glans zwart gespoten en dat was ook een pijnlijke conclusie dat je alles superstrak moet hebben; Er zijn een paar schuurkrasjes zichtbaar helaas.
Die Audi is bijna klaar en dan gaan we weer gevleugeld spul in elkaar zetten hoor.

Hoe gaan de decals erop van Xtradecal?

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 03 dec 2011, 11:39

@ Bas; Heel zeker heb ik diverse dacty achtergelaten. Sommige ernstig :roll: Gelukkig nergens waar de decals zitten, en aangezien ik al eerder meerdere dacty op de kist had zitten (probeer dat eens te voorkomen met gloss black) weet ik dat ze na nog een laagje met het wondermiddel verdwenen zijn. Dat is dus nu, want vannacht heb ik de zaak geseald met nog een laagje. Nu raak ik hem langere tijd niet meer aan. Moet toch wachten op de rest van de decals.
Ik heb trouwens wel latex handschoenen, maar die worden vanuit de fabriek geconserveerd met talkpoeder zoals jullie natuurlijk weten. Dat spul wil je niet in contact brengen met een glanzend zwart geheel. En als je ze afspoelt krijg je ze nooit meer aan. :( Bummer.

@ Ronald; Die decals zijn super, al zie je in het kleine roundel bij het "Royal Air Force" dat er op dat punt een klein registerprobleem is. Dat is gek genoeg het enige punt waar dat voorkomt. Ze zijn erg dun en vallen meteen in de paneellijnen. Ik heb dan ook nergens weekmakers gebruikt.
Wel ben ik van schema veranderd. Enerzijds door Sam, anderzijds doordat het blauw op de decals voor het schema dat ik eigenlijk wilde, een andere tint heeft in vergelijking met het echte.

Ik heb bij Hannants twee setjes stencilling (X32039) besteld, en een setje voor een grijze kist.
Als die binnenkomen kan ik weer verder.

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 05 dec 2011, 09:44

En katoenen handschoentjes? Van die wegwerpsoort..

Strak gespoten!
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

erikztm

Bericht door erikztm » 05 dec 2011, 10:01

Met katoenen handschoentjes is mijn ervaring dat het glad op glad is. Je zet meer kracht om het geval vast te houden en daardoor duw je de stof fijn in de lak, afgezien van pluisjes enzo.
Ach, ik moet maar even experimenteren. Voorlopig is niet meer aanpakken het beste alternatief.
Mijn bedenkingen komen eigenlijk vooral van het nog moeten lakken van de onderkant. Aan de zijkanten van de romp en de intakes kom dan weer verse overspray op de verticale gedeelten van de romp. Hannants heeft de decals verstuurd, dus met PostNL is de kans aanwezig dat ik ze dit jaar nog krijg.

Plaats reactie