1/48 BAe Hawk T mk1 Airfix

BasG

1/48 BAe Hawk T mk1 Airfix

Bericht door BasG » 22 sep 2011, 22:48

Zo, ik dacht even een bak, prak en plak kitje erbij te pakken om gewoon weer even lekker snel een eindresultaat neer te zetten. Na maanden met die Sufa bezig te zijn had ik daar wel even zin in. Enige tijd geleden had ik dit kitje al eens voor weinig bij de LHS meegenomen. Ik geloof iets van 15 euro en dat is wel een leuke prijs. Daar krijg dan wel niet zo veel voor, maar na een snelle blik zag het er best grappig uit.
Het gaat om dit doosje.
Afbeelding

De details zijn grof en het plastic is dik, maar het is wel vrij van flash en andere gekkigheid.

De cockpit stelt werkelijk niets voor, maar om nu twee keer de kitwaarde aan AM spul uit te geven gaat me ook te ver. Het lijkt niet eens op de werkelijkheid, maar goed, de romp zat dan ook al snel dicht.

Afbeelding

Het IP verdwijnt voor een deel toch onder een glareshield en daar wilde ik niet teveel aan doen. Opvallend vond ik op foto's een block met oranje en rode warning lights en deze heb ik er wel opgeplakt. Op het zijpaneel aan de rechterzijde heb ik nog een soort computer gemaakt en daar heb ik het bij gelaten.
Afbeelding

De naden vielen opzich mee, maar bij de inlaten was wel een mooie kier te zien en daar was wat plamuur nodig. De inlaat zelf was echt drama en die kunnen echt niet open blijven. Gelukkig levert Gunze prachtige covers.
Afbeelding

Een close up van de Gunze-covers
Afbeelding

De Airfix kit heeft als optie om de flappers neer te laten en dat leek me dan wel weer aardig. Echter hoe ze dat dan in gedachte hadden is mij een raadsel, want er onstaan dan gaten, das niet normaal meer. De flaps zelf heb ik geheel opnieuw opgebouwd en de gaten in de vleugel heb ik met evergreen dicht gemaakt. (daar komen vast nog wel foto's van)
Afbeelding

Zo ligt het rompie er nu bij na een eerste grove schuurbeurt. Daar gaat nog wel een uurtje schuren inzitten en een laag Mr Surface is ook een verplichting.
Afbeelding

Wat wel gaaf is, is de canopy. Ik dacht, als Erik dat met de hand kan schilderen, dan wil ik dat ook proberen. Dus ik die knalkabel proberen te schilderen van binnenuit en wat ik ook probeerde, ik raakte hem niet eens, maar alles daaromheen wel. Uiteindelijk kwam ik erachter dat ze het erin gegoten hadden en niet erop. Dus vol laten lopen met verf en vervolgens met een doekje er langs en zie het resultaat.
Afbeelding

De stoelen konden ook echt niet, dus die zijn wel vervangen door stoelen van resin. Het merk ben ik even vergeten, maar dat zoek ik nog wel op. Dat geel werk ik nog even weg.
Afbeelding

erikztm

Re: 1/48 BAe Hawk T mk1 Airfix

Bericht door erikztm » 23 sep 2011, 02:39

Voortvarende start hoor! Ik heb er ook een paar maar ik moet mezelf eerst maar eens langs die in 1/32 worstelen. Denk je wel aan de 4/5 flapsectie in het midden?
Dat detcord in de canopy is heel fraai geworden. Goeie tip! Jammer dat ik die optie niet had, maar dit is een stuk makkelijker.
Welke versie gaat het worden?
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

BasG

Bericht door BasG » 24 sep 2011, 00:14

Je moet me even helpen als ik het mis heb, maar je bedoeld die extra flapstrip die tussen de hoofdflap en de vleugel inkomt? Die heb ik wel al klaar liggen namelijk, maar staat niet op foto. Voortvarend zeg je, het stel tot op heden ook niet zoveel voor toch? Het zijn grote stukken plastic met weinig onderdelen en ze komen nagenoeg schoon van de sprue. Klaar om geplakt te worden. Door de dikte van het plastic kun je ze goed samensmelten en daarna is het een kwestie van schuren.

Vooralsnog wil ik de zwarte Navy kist maken, maar dan moet ik wel de romp zo strak krijgen dat een zwarte glanslak ook mooi is. Met grijs en matte lak kun je nog wel wat sjoemelen, maar met die glimmende zwarte is dat niet te doen.

erikztm

Bericht door erikztm » 24 sep 2011, 07:11

Die bedoel ik. Je moet de mensen de kost geven die de hele tussenflap monteren. Eerlijk is eerlijk, dat ligt ook meer voor de hand. Glanzend zwart is idd lastig. Maar wel mooi om dat "ripple" effect onder/achter de cockpit mee te maken.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 24 sep 2011, 08:25

Uitdagend projectje!

Ik wist niet dat Gunze daar intakecovers voor had, die zien er aardig uit.
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

pieter

Bericht door pieter » 24 sep 2011, 12:48

vooralsnog mooi werk, vooral de stoelen zien er mooi uit.
gr pieter

BasG

Bericht door BasG » 09 okt 2011, 09:36

Tja, en dan ben je alweer klaar. Er is natuurlijk veel meer uit dit kitje te halen, want het is een kale basiskit van Airfix. Maar ik had de behoefte om gewoon even lekker een simpel ding in elkaar te plakken. Ik ga nog even opzoek naar wat RBF toei, want daar heb ik nog wel wat van liggen. Dat rood zal er wel lekker vanaf springen. Pas als die erop zitten maak ik wel een serie eindfoto's, maar hier alvast een sneak preview.

Afbeelding

Afbeelding

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 09 okt 2011, 09:44

Leuk modelletje geworden. Afgezien van de simpele cockpit en ietwat groffe details heeft Airfix hier toch wel weer een leuke kit op de markt gezet. Ik heb hier laatst ook naar gekeken en er is verassend veel AM voor te krijgen. Ik heb een tijdje terug een BF-109 van ze in elkaar gezet, ook zo'n nieuwe kit, en dat was ook een prima kit. Nu ik de Flogger klaar heb ben ik ook wel even toe aan een dergelijk projectje.

Ronald

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 09 okt 2011, 11:31

leuke kit opzich, een paar kleine dingetjes vallen op.
Er lijken wat gaatjes te ontbreken in de romp en de wielpootjes kunnen wat aandacht gebruiken.
Ik meen te zien dat zeker de neuspoot lichtgrijs is .
het zwart glimt wel net zo hard als de echte versie

Afbeelding
Afbeelding
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

BasG

Bericht door BasG » 09 okt 2011, 13:10

Vaak ga ik eerst een lekker met de bouwbeschrijving achter de laptop zitten en neus eens lekker alle foto's op het internet af, maar had bij deze gewoon zin om gewoon een rap wat in elkaar te bouwen. Meer voor de ontspanning dan voor het resultaat zeg maar.

Ronald heeft gelijk, er is aardig wat am-spul te krijgen. Ik heb Pavla stoelen gebruikt en wielen, exhaust en de airbrake komen van CMK. Eigenlijk wilde ik hem recht uit de doos maken, maar dan krijg je echt een karig ding en de am spullen voor deze kit kosten nog haast niets.

Er zit best een leuke basis in dit geheel en met meer moeite is er best een hele leuke Hawk van te maken. Echter waren van mijn exemplaar de vleugels krommer als een hoepel en was de trailing edge van een van de vleugels zwaar beschadigd. Dit heb ik ook maar deel op kunnen lossen.

De decals waren niet al te best. Veel overtollig transparant, wat zeker niet transparant was, maar zeer matt waren. Gelukkig deed een dikke laag P+ het meeste daarvan verdwijnen.

Bert, zoals ik al zei, ik heb echt maar naar paar referentiefoto's gekeken en dan ook nog op mijn I-phone. Dit waren wel de plaatjes die ik vond om de kleur te achterhalen en op dat kleine scherm leek het gewoon wit. Ook nu op mijn laptop zou ik haast zeggen dat het wit zou moeten zijn. Ik krijg ze wel wat donkerder door er een washsapje overheen te knallen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een site waar nog wel redelijke foto's opstaan.
http://timeandmotionimages.blogspot.com ... t1t1a.html

Plaats reactie