1/48 Hasegawa BAF Sea King mk.48

Alles met betrekking tot helikopters en autogiros
Remy

Re: 1/48 Hasegawa BAF Sea King mk.48

Bericht door Remy » 11 apr 2017, 19:59

Hey! Die ken ik! Ziet er goed uit Bas!

BasG

Bericht door BasG » 19 apr 2017, 16:12

De rotors zitten op de kop, man man man, wat een werkje was dat. Een hele stellage en ik weet niet hoeveel bolletjes posterbuddies om de boel te fixeren. Zat rotor een goed, liet rotor vier weer los of vice versa.

Nu weer verder met de decals, maar eerst nog even wat nachtdiensten doorworstelen.
IMG_0630.JPG

Evert

Bericht door Evert » 19 apr 2017, 18:38

Mooi Bas, de rotors ziet er mooi uit. Ik kan mij er wel iets bij voorstellen dat het richten van de rotors lastig is door de hoek en toch ook het gewicht. Fijn dat de posterbuddies je hielpen :D .

Hoe ga je de wash doen? Met klinknagels opliggend lijkt mij dat ook niet zo makkelijk

Evert

BasG

Bericht door BasG » 25 apr 2017, 23:54

Alle decals zijn geplaats en na een glanslaag ben ik aan de slag gegaan met de kant en klare washes van Vallejo. Dit werd niks. Nou ja, niet veel. Als pinwash is het best bruikbaar, maar als het is opgedroogd en dat is snel, dan is het haast niet te verwijderen. Haal je het eerder weg, dan leeg je ook je panelline weer. Best bruikbaar voor een enkel onderdeeltje, maar niet voor op een heel vliegtuig. Daarom maar aan de slag met olieverf. Daar had ik al eerder mee gekloot, maar dat was van die zooi van de Action. Dikke klonten en de pigmenten waren te tellen. Dus vandaag maar eens langs de lokale hobbyboer na het werk die alles op het gebied van olieverf in huis heeft en mijn probleem uitgelegd. "Dan moet u Rembrandt hebben, die heeft het fijnste pigment op de markt en dat is voor het beste". Tering, wat zijn sommige kleuren duur. Vijf kleine tubes verder en 30 euro armer op naar huis. (De kleuren die ik eigenlijk wilde waren soms wel 15 euro voor hetzelfde kleine tubetje)

Dat had ik jááren eerder moeten doen, wat een verschil. Je bent even aan het poetsen als je gesmeerd hebt, maar hoe langer je poets, hoe mooier het resultaat. Terugkijkend heb ik wel wat modellen verkracht met washes op waterbasis. Die laten altijd strepen achter.

Nu ik een paar avonddiensten en nachten heb, kan het mooi drogen, dan nog een glanslaag en het antennepark. Het einde komt zo wel in zicht.

IMG_0764.JPG
IMG_0763.JPG

erikztm

Bericht door erikztm » 26 apr 2017, 01:24

Misstaat hem niet hoor, die bladen zo. Laat je nou nog een wash in die roostertjes lopen? Wordt hij uiteindelijk gloss of zijde?
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

BasG

Bericht door BasG » 26 apr 2017, 09:28

Er moeten idd nog een aantal verticale roosters onder de rotorkop gedaan worden en daar is die Vallejo wel weer erg geschikt voor. Ik heb nog een semi gloss liggen, maar die ga ik eerst eens testen. Anders gewoon Gunze clear.

darka76

Bericht door darka76 » 27 apr 2017, 22:39

het is echt een van je betere modellen denk ik Bas (zo uit mn hoofd hoor) maar dit ziet er werkelijk fantastisch uit. zijde mat zal m niet misstaan denk ik.
Ik krijg gewoon zelf ook weer zin om te bouwen. Ware het niet dat....

BasG

Bericht door BasG » 01 mei 2017, 00:24

Er zijn wel wat minpuntjes hoor Arjan, het glaswerk sluit links niet helemaal mooi meer aan, ik denk dat ik het met teveel spanning heb vast gezet. Daarnaast kwamen ook de bolle raampjes niet helemaal helder uit de masking. Die laatste waren ook erg lastig, want ze waren heel dun. P+ breekt dan gewoon als het hard is. Toch zijn er inderdaad dingen veel beter dan op mijn voorgaande modellen. Zo heb ik veel met een variant van Tamiya thin cement gewerkt en dat had ik jaren eerder moeten doen. Daarnaast ben ik ook erg enthousiast over de olieverf die ik gebruikt heb tijdens de verwering. Ik ben echt blij dat ik de wat duurdere variant gekocht heb en dat scheelt zoveel. Bovendien heb ik dit model veel tijd gegeven om te drogen tussendoor en dat heeft hem ook goed gedaan.

Het is niet te topper van de show, maar ik denk dat ik op een aantal punten weer een beter model heb neer kunnen zetten dan de vorige. Daar gaat het om.
Ik dacht er te wezen, maar er moeten nog een paar pitots op het dak. Dat doe ik de volgende keer dan maar.

Afbeelding

erikztm

Bericht door erikztm » 01 mei 2017, 00:53

En ruitenwissers denk ik. Maar hele nette kopter verder. Heb je nou ijzerdraad in de rotorbevestigingen gebruikt tegen afbreken of doorhangen?
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Evert

Bericht door Evert » 01 mei 2017, 10:34

Het lospeuteren van de maskering op de ramen blijft altijd zo'n momentje dat je met samen geknepen billen doet. Ik vind het er overtuigend uitzien Bas. Je hebt toch een herkenbare BAF Seaking neer weten te zetten. Dat Tamiya Thin Cement daar heb ik meer mensen over gehoord ik zal mij daar ook eens aan wagen.

Leuke bouw!

Evert

Plaats reactie