1/72 Hobby Boss Mi-24 Hind

Alles met betrekking tot helikopters en autogiros
Jens

Re: 1/72 Hobby Boss Mi-24 Hind

Bericht door Jens » 20 dec 2009, 02:02

Je hebt gelijk.. Volgens het bouwplan moet de leading edge zoals ik het gedaan heb. Heb dit nogtans op referentiefotos gezocht maar duidelijke fotos kon ik niet echt vinden, dus heb ik het zo gedaan.
Leuke kit om te bouwen maar wel vervelend hoeveel je de kleuren moet opzoeken, er staat bijna niks van kleuren in het bouwplan, en als ze er bijstaan zijn ze dan soms verkeerd ook.
Ik heb geprobeert om die zwarte kabels te maken met een fijn koperdraadje, heb dit eerst met secondelijm aan ├â┬®├â┬®n kant bevestigd en laten drogen, daarna was het de bedoeling om dan het koperdraadje de plooien in de vorm zoals het moet, maar hierbij brak het draadje los. Heb nog nooit leidingen met koperdraad gemaakt op een model, dus heb ik het hierbij gelaten. Kan iemand misschien uitleggen hoe je dit wel kan doen?

erikztm

Bericht door erikztm » 20 dec 2009, 03:44

Secondenlijm heeft weinig treksterkte, en helemaal niets als het erom gaat een puntje van een 10e mm vast te lijmen. Je kunt drie dingen doen:

1. gebruik meer lijm zodat de vorm van de lijm de punt voldoende insluit. Dit werkt handiger met accelerator erbij. Je krijgt wel een dikkere aansluiting maarin dit geval kunnen dat ook de stekkers voorstellen. Je kunt het draadje dan buigen zonder dat het loskomt.

2. buig het draadje in de vorm en knip het op maat voordat je het gaat lijmen. Is veel meer werk, maar soms kan het niet anders.

3. gebruik dunner koperdraad (1 draadje uit een electriciteitssnoer bijvoorbeeld) of nog beter, looddraad. Het is belangrijk dat de vorm soepel te veranderen is, dus hoe meer het spul terugveert als je het buigt, hoe moeilijker het wordt. Looddraad in diverse diktes kun je hier krijgen, maar als je heel dun (minder dan 0.6 mm) soldeerdraad kunt vinden is dat een stuk goedkoper:

http://www.minitair.be/index.php?cPath= ... 83bcaa8627
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Jens

Bericht door Jens » 25 dec 2009, 19:25

Hij is af.. Was een leuke kit om te bouwen zonder echte problemen, alleen bij de motorkappen had ik problemen met de pasvorm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 25 dec 2009, 20:20

na een "quik look" zeg ik leuke heli met mooi gespoten schema

maar bij nadere bestuderering zijn de naden op de vleugels, de uitdrukpunten op de deurtjes en het ontbreken van verf op de navigatie verlichting toch wel de direct opvallende dingen.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 25 dec 2009, 20:56

Er zijn ook wat oneffenheden die m.i. makkelijk te verhelpen hadden kunnen worden. Het naadje aan de voorzijde van de linkervleugel, de vlek op de neus, en idd de aansluiting van de motorgondel met de romp aan de linkerkant.

Daarentegen vind ik het spuitwerk erg goed gelukt! Met name de roetsporen! En het feit dat je de onderkant gewoon opnieuw hebt gespoten omdat het niet de juiste kleur had, spreekt voor je. En in datzelfde licht denk ik dat je die andere puntjes ook goed kan verhelpen.

Gr.
Sid
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

Jens

Bericht door Jens » 25 dec 2009, 21:34

Bedankt voor de commentaren. Het is inderdaad jammer van de fouten die ik gemaakt heb. Ik moet zeggen dat plamuren, naden wegwrijven niet m'n sterkste kant is.
En over die vlek op de neus.. Na de wash te geven had ik het model goed bekeken om te zien of er geen resten overgebleven waren van de wash, maar blijkbaar had ik niet goed op de neus gekeken,
en natuurlijk krijg ik die vlek er niet meer van met het mat vernis erop.. :|
De navigatielichten zijn niet als clear parts gemaakt, en stonden niet in het bouwplan om geschildert te worden dus heb ik er niet echt bij stilgestaan om deze te schilderen. Dacht ook dat het op deze schaal niet zo opvallend zou zijn.

erikztm

Bericht door erikztm » 26 dec 2009, 00:56

Ik had zelf de IR jammer nog een iets andere kleur gegeven. Dit is een verwijderbaar onderdeel en heeft zelden dezelfde kleur als de rest. Verder ben ik het met bovenstaande commentaren eens; fraai gespoten, zeker de roetsporen. Als ik er verder iets over zou moeten zeggen zou dat zijn dat hij wat te "netjes" is in mijn ogen.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 27 dec 2009, 16:01

Keurig model geworden. Volgende keer even de puntjes, die aangehaald worden, even op letten. Goed bezig zo en al doende leert men.

Ronald

Plaats reactie