1/48-ish Bulgari

Alles met betrekking tot helikopters en autogiros
Bertvdm

Re: 1/48-ish Bulgari

Bericht door Bertvdm » 31 dec 2011, 20:07

een F-16 onderstel lijkt me heel geschikt voor deze kist, gezien het feit dat het landingsgestel strak langs de inlaat gevouwen moet worden.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 01 jan 2012, 02:16

Allereerst iedereen een heel gelukkig 2012 toegewenst!!!

Dat F-16 onderstel was ook min of meer wat ik getekend had. Ik heb inmiddels de wielbakken ervoor in het hout uitgehakt. Verder heb ik de hele dag aan de cockpit gewerkt. Alle zichtbare delen zijn bekleed met plasticplaat, zo ook de zij-ingang. Alles is russian interior blue-green met een "normaal" frontpaneel en een deels opgeklapt achterpaneel. Dat laatste is voorzien van een grote viewfinder. Er komen 2 K-36 stoelen in; ik heb twee Academy Su-27 UB's en bij 1 ervan zaten resin stoeltjes. Dus de standaard stoeltjes zijn voor deze. Ik kleed ze wel wat aan, want ze zien er zo niet uit. Natuurlijk zitten er 2 railtjes onder de achterste stoel. Er moeten "boeing" type stuurknuppels in is me verteld, en ik zal ook een collective toe moeten voegen. De achterste uiteraard weer opgeklapt. Dit gedeelte gaat best wel snel. Gewoon alle gaten een beetje inboxen met plastic en een beetje rommelen met afval enzo. Straks moet het hele geval geplamuurd en geschuurd worden; daar zie ik het meest tegenop.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 01 jan 2012, 12:00

Jij en Sam het zelfde gewenst
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 01 jan 2012, 17:59

Nieuwe plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De configuratie is weer iets veranderd; het is nu een soort van schouderdekker geworden. De opgeklapte vleugels blijven wel.

pieter

Bericht door pieter » 02 jan 2012, 18:16

Het is absoluut knap werk!
maar een maf onderwerp :lol:

erikztm

Bericht door erikztm » 02 jan 2012, 18:31

Ja je kunt niet altijd alleen maar eitjes bouwen als je een serieuze kit hebt afgewerkt, en dit is weer eens wat anders. Het dwingt je wel om na te denken over bouwtechnieken en je kunt nog eens wat uitproberen.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 02 jan 2012, 18:39

Creatief, en die cockpit, met Academy K-36-ish stoelen, ziet er al leuk uit. Kijkt de ontwerpster ook nauwlettend mee tijdens het bouwproces?

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 02 jan 2012, 20:32

Step-by-step. Moet ook wel; elke deviatie van het ingediende ontwerp moet goedkeuring krijgen van de projecteigenaar. Je wilt niet weten hoeveel moeite het kostte om de plek van de aanhechting van de vleugels goedgekeurd te krijgen; het ontwerp laat een butt-joint tegen de inlaten zien, maar uit lijmoogpunt heb ik weten te beargumenteren dat de main spar dan dwars door de motor zou lopen. Een soortgelijk verhaal over de stabilo's. Ze is nogal veeleisend op het gebied van scratchbouw... :lol:

erikztm

Bericht door erikztm » 14 jan 2012, 03:36

Er is weer wat voortgang te laten zien. Het gaat natuurlijk gewoon supersnel; hij bouwt lekker snel weg, maar dat heb je met deze moderne kits :lol:

Na wat veel werk toch maar eens de boel in de zwarte grondverf gezet:
Afbeelding

En na een aantal kleurtjes Alclad te hebben uitgeprobeerd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat Alclad "hot metal transparant blue" werkt lekker. Dat moet ik onthouden. Ook de "sepia" gaat er lekker op en geeft een grappig effect:

Afbeelding

Ik maak voor de windowframes gebruik van aluminium geverfde decalstrips met daarop schroeven van een zwarte balpen. Merkwaardig genoeg loopt dat in het water niet uit, maar we zullen straks met de clearcoat zien wat het wordt. Een soortgelijke methode, maar danzonder de alu verf, gebruik ik voor de paneellijnen en rivets e.d. Je kunt nou eenmaal niet scriben in hout.

Afbeelding

I.v.m. voortschrijdend inzicht is besloten de oranje vlakken te laten vervallen. Russische x-planes hebben die nooit. Ook zijn er splitter plates toegevoegd. Niet in het originele ontwerp, maar het misstaat niet, aldus de projectleidster.

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 14 jan 2012, 14:58

Briljant
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

Plaats reactie