1/32 Revell EC-135 KLPD KLAAR!!!!! [04/12/11]

Alles met betrekking tot helikopters en autogiros
de Koning
Contacteer:

Re: 1/32 Revell EC-135 KLPD

Bericht door de Koning » 21 nov 2011, 09:13

De statische bladen daarentegen lijken vast te zitten aan de 'buitenkant' van de bladen met een verstelbare invalshoek?
Op je model zit die nog 'los' volgens mij.. kun je daar nog wat mee, of is dat na de foto inmiddels al gedaan?

Erik's manier lijkt me een hele goede.

Wie weet kun je zelfs nog wat vleugelprofiel maken op de variabele bladen...
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

BasG

Bericht door BasG » 21 nov 2011, 15:09

Er zitten inderdaad wat statische bladen los, al is de ruimte minimaal. Het zou uitlopen op nanochirurgie en daar gaat het bij mij mis dan. Wellicht dat ik ze nog wat kan fixeren met een druppie Mr Surface. Dat krijg ik nog wel redelijk precies aangebracht.

Net nog even een uurtje lopen kloten met het andere deel.

Zo kwam ie uit de spue:
Afbeelding
De foto is nog wat wazig, maar ben druk aan het oefenen. De volgende zijn beter.

Er was al reeds in de doos een blad afgebroken en de rest was er ook zo af. Even de boel mooi glad en rond geschuurd en toen heb ik wat sprue in de juiste dikte gemaakt met wat hitte.

Hier heb ik plakjes van ongeveer gelijke dikte van gesneden en deze geplakt op de basis van de rotor.
Afbeelding

De bladen zijn ook alvast op maat gemaakt.
Afbeelding

Inmiddels heb ik zelfs al het asje in de rotorkop geplaatst en deze strak afgeplamuurd. In het midden van het asje heb ik en klein gaat geboord en zo ligt het nu te drogen.

De rondjes zullen allemaal nog tot gelijke dikte worden geschuurd alvorens ik de bladen zal plaatsen. Ik ben niet bang dat de bladen geen houvast zullen hebben, want het heeft ook niets te lijden. Het geheel zit in de staart en de kans dat er wat tegen aan zal stoten is minimaal.

Voor wat betreft de foto's. Die zullen steeds scherper worden, ik merk dat ik gewoon, zeker in macro, gewoon een bak licht moeten hebben. Ik maak ze met mijn telefoon en mooiste daarvan is dat als ik beneden kom, ze al op mijn laptop staan via I-cloud. Gemak dient de mens zeg maar.

erikztm

Bericht door erikztm » 21 nov 2011, 15:48

Ik ben niet zo bang dat je die bladen eraf tikt, want zoals je zegt, die zitten aardig beschermd. Maar mooi recht lijmen valt niet mee met alleen de kopse kant van zo'n splinter. Als je een razor saw hebt, dan kun je wellicht in de nu gemaakte cirkeltjes een zaagsnede maken en daar de bladen in de juiste hoek in lijmen. Dan blijven ze ook mooi haaks op de naaf staan en zakken ze niet scheef. Hoef je alleen maar uit te kijken dat je niet in de naaf zaagt, maar dat kun je zelfs makkelijk fixen als het toch gebeurt.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

BasG

Bericht door BasG » 21 nov 2011, 15:54

Mijn zaag is net zo breed al drie tot vier bladen op elkaar, maar een inkeping moet ik wel kunnen maken, maar het idee lang niet gek, want anders krijg je ze inderdaad nooit onder dezelfde hoek.

erikztm

Bericht door erikztm » 21 nov 2011, 16:43

Ik heb mijn -schaarse- momenten :idea:

Als ik jou was zou ik eens een JCL (of JLC) zaagje aanschaffen bij de LHS. Kost gek genoeg niet veel en levert enorm veel plezier op. Gewoon zo'n houten handvaatje met een gehard scheermesje wat je erop schroeft. Dat is aan twee kanten getand; eentje fijn en eentje grof. En de zaagsnede daarvan is zo dun als een haar. Zo dun zelfs, dat ik in vergelijkbare gevallen een ander zaagje moet pakken om de snede wat breder te maken. En als er nog ruimte in de zak van sinterklaas is voor nog een item, dan zou ik een punch & die set overwegen. Daarmee maak je veel gemakkelijker identieke ronde schijfjes dan door een stukje sprue te versnijden. Ik heb gemerkt dat je het niet heel vaak nodig hebt, maar voor sommige dingen kun je gewoon niet zonder. Het maken van mooie ronde gaten in een plaatje dun plastic bijvoorbeeld.

BasG

Bericht door BasG » 24 nov 2011, 11:45

Zo'n zaag moet ik inderdaad maar eens aanschaffen, daar is vast ook veel rechter mee te zagen dan de mijne. Zo'n stoot en sterf set lijkt me ook wel wat. Ben inmiddels alweer wat verder.

De rotorbladen zitten er naar wens op en goed stevig vooralsnog:
Afbeelding

Nadat ik ervan overtuigd was dat het wit uitgehard was heb ik het afgeplakt.
Afbeelding
Hier staat ie zelfs al in de P+. De kleur blauw zit er wel iets naast voor mijn gevoel, maar het kan ermee door.
Afbeelding
Even mijn rotor passen, hier zit ie natuurlijk nog los, maar ik ben wel tevreden.
Afbeelding
De rakkers zijn ook inmiddels droog en kunnen nu ook geschuurd gaan worden.
Afbeelding

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 24 nov 2011, 17:06

Die staart rotor heb je toch wel goed gekregen, echte verbetering van de kit rotor
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 24 nov 2011, 20:47

Behoorlijke :o verbetering! Erg fraai.
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

erikztm

Bericht door erikztm » 24 nov 2011, 23:15

Prima resultaat zo! Ik zie alleen nog wel dat gehaakte antennetje onder de staart, die op je eerste foto van de echte ontbreekt. Zit die er soms wel, soms niet op?

BasG

Bericht door BasG » 25 nov 2011, 00:38

erikztm schreef:Prima resultaat zo! Ik zie alleen nog wel dat gehaakte antennetje onder de staart, die op je eerste foto van de echte ontbreekt. Zit die er soms wel, soms niet op?
Nee, die zit alleen maar op mijn model zodat ik nog wat te verwijderen heb en in ieder geval nog een stukie heb om opnieuw te spuiten. Grrrrr, dat KLPD heeft zoveel wensen toegepast dat alles anders is. Het meest stomme is dat ik zeker weet dat ik ergens een aantekening heb gemaakt dat ie er niet op hoort. Zou wel handig zijn als ik die ook tijdens het bouwen nog eens doorlees, dan had ik dit kunnen voorkomen.

Plaats reactie