1/32 Revell EC-135 KLPD KLAAR!!!!! [04/12/11]

Alles met betrekking tot helikopters en autogiros
BasG

1/32 Revell EC-135 KLPD KLAAR!!!!! [04/12/11]

Bericht door BasG » 17 nov 2011, 17:53

Een kleine twee jaar geleden ben ik ooit eens begonnen met een EC-135 van het KLPD, maar ben blijven steken toen ik er geen decals voor kon vinden. Inmiddels heb ik die in huis en was het tijd om die chopper er weer eens bij te pakken. Wat bleek, het wit was geen wit meer maar grotendeels geel geworden. Ik was er destijds al achter dat het geen succes was om met Motip af te lakken, want ook dat had de nodige schade aan de raamstijlen tot gevolg. Er zat maar een ding op en dat was een nieuwe kit. Voor die 15 euro hoef je dat ook niet echt te laten en daar krijg je echt een doos vol met plastic voor terug.

Maar goed, wat moet het dan gaan worden?

Afbeelding
bron: scramble.nl

En wat had ik dan al?
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... =1&t=25706

De stoelen en enkele andere onderdelen van het eerste model waren goed bruikbaar en heb ik gewoon overgezet. Daar de ramen allemaal met Tamiya smoke zijn geblindeerd hoefde ook alleen het silhouette te kloppen.

Mijn zoon zag zijn kans schoon en zat al een tijd op die oude te azen dus heeft hij ook weer wat. Pap, kun je wel even deze stoel erin plakken en hij zakt steeds achterover. Zo onstaat dan de eerste heli met een ACES II stoel.

Afbeelding

De romp zat dan ook al snel dicht en toen kwam het schuren. Het eindeloos schuren en nog ben ik niet klaar. Aan de onderzijde moet nog een klein beetje, maar dan is dat werk ook weer klaar. Het plastic, en dan met name het oranje plastic is echt keihard en dat schuurt niet zo snel.

Hieronder is dan de huidige stand van zaken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nog een plaatje van de decals

Afbeelding
Laatst gewijzigd door BasG op 04 dec 2011, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.

de Koning
Contacteer:

Re: 1/32 Revell EC-135 KLPD

Bericht door de Koning » 17 nov 2011, 20:09

Het plastic van Roden is daarentegen een heel ander verhaal.. wat is dat zacht zeg..

Succes met deze joekel.. zeker met die wieken erop denk ik..
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

erikztm

Bericht door erikztm » 17 nov 2011, 23:33

De ramen ogen nog wat ruw. Misschien kun je die nog even gladschuren ;)

Ik vond de rotorkop van dit ding altijd wat tegenvallen; je ziet niets. Zelfs in het echt ziet het er speelgoedachtig uit. Maar met wat aandacht voor de romp zit er misschien toch voldoende detail op wat te zien te hebben. Die decals zijn mooi en je bent ongetwijfeld de eerste die dit maakt. Ga je die camerabol en het zoeklicht er ook op maken? Die geven het model wel het nodige extra.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

BasG

Bericht door BasG » 17 nov 2011, 23:49

Eren wie eren toekomt, want Meindert was enkele jaren geleden ruimschoots de eerste en hij heeft alle decals zelf moeten maken.
http://designer.home.xs4all.nl/models/ec135/ec135-1.htm

Echter draai ik wel de rotorbladen 180 graden, want dat was wel een misser van Revell en ziet bij mij de achterbank er ook iets anders uit evenals het speelgoed van de waarnemer.

erikztm

Bericht door erikztm » 18 nov 2011, 01:46

Die had ik nog niet gezien. Maar oef! Dat searchlight ziet er niet best uit hoor; alsof er een punaise in gedrukt is. Ik neem voetstoots aan dat jouw versie beter is als je het gaat gebruiken. Ik denk namelijk dat jij wat makkelijker aan referentiemateriaal kan komen voor dit machien? Het wordt trouwens tijd dat er een betaalbare optie komt om zelf witte decals te printen zonder ingewikkelde apparaten die uit produktie zijn. Dan gaat er een hele nieuwe modelbouwwereld open voor veel mensen.

BasG

Bericht door BasG » 19 nov 2011, 17:41

Decals printen, ook in makkelijkere kleuren, is niet aan mij besteed hoor. Ik zal dus echt moeten wachten tot iemand ze in productie neemt zodat ik ze gewoon kan kopen. En dat zoeklicht, tja, zo zit ie volgens mij in de kit, maar ik was daar al wat anders mee van plan en dat moet wel wat meer op de echte gaan lijken. Maar of het gaat werken moet ik eerst maar eens bezien.

Voor nu zitten alle antennes en fratsen erop die nog in de weg zullen zitten voor wat betreft de decals. Het hele spul eerst nog maar eens in de Mr Surface 1200 gespoten en dat stemde mij tevreden.

Afbeelding

Vervolgens minsten 10 lagen wit en dat mag nu gaan drogen. Dan kan ik weer wat aan de Chileen doen.

Afbeelding

erikztm

Bericht door erikztm » 19 nov 2011, 17:48

Ik mis de cable-cutter onderop de neus nog. Vreemd trouwens dat de rivets niet op de bodem doorlopen. Maar strak gespoten!

PeterL

Bericht door PeterL » 19 nov 2011, 18:33

Heb je bij dit wit nu een druppie blauw gegooid?

BasG

Bericht door BasG » 19 nov 2011, 18:57

PeterL schreef:Heb je bij dit wit nu een druppie blauw gegooid?
Yep, maar wel alleen door de eerste laag. Ik moet zeggen dat Gunze wit gloss toch wel het best dekkende wit is dat ik tot op heden ben tegen gekomen. Ik denk dat bij de eerste versie de boel mede is gaan vergelen doordat ik diverse soorten lak door elkaar heb gebruikt en dat het op elkaar in is gaan werken.
erikztm schreef:Ik mis de cable-cutter onderop de neus nog. Vreemd trouwens dat de rivets niet op de bodem doorlopen. Maar strak gespoten!
Ik ben bang dat die cutter onderop in de weg gaat zitten tijdens het decallen. Ik heb hem er daarom nog af gelaten. Daarnaast is het ook nog eens een hele fragiele constructie en dat was nog een reden om het tot het laatst te bewaren.

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 19 nov 2011, 22:06

Zeker strak gespoten! Ik denk dat het wegblijven te maken heeft met de schuifmal van Revell.
HGW? geloof ik, heeft losse rivets op decalbasis.. Ik heb er vooralsnog geen ervaring mee..
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

Plaats reactie