T-27 Tucano 1:48 !! EINDE !!

Bertvdm

Re: T-27 Tucano 1:48

Bericht door Bertvdm » 09 dec 2011, 07:27

hahaha.

Het is jammer maar ik ga gewoon voor het fanta schema.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 11 dec 2011, 22:22

Met kleine stapjes ga ik verder met deze ergens uit de plaatselijke Braziliaanse steengroeve gehouwen kit van de Tucano.
Het is trouwens wel fijn materiaal om paneelijnen in te graveren, net als die putty van Capetonian.

De eerste foto is het groffe spul, om het voorste stuk van de romp en de staart aan elkaar te maken had ik een redelijke bal putty nodig.
Dan volgt schuren en schuren en schuren. :(
Afbeelding

op deze foto kan je al meer zien.
je ziet hier de openingen voor de flaps, die gaan onder het vloeistuk een klein stukje door.
De kit maker heeft dat wel in de vleugel aangegeven, maar de flaps zijn gewoon te kort.
Maar dat los ik makkelijk op.
Als je alleen tamyia gewend ben wordt je gillend gek van dit werk.
maar leuk is het uit eindelijk wel.
Afbeelding

Het wordt een echte tailsitter, daar kan ik verder niks aan veranderen.
Ik ga dat net als bij mijn Griekse Cessnaatje op lossen met een plaatje waar hij vast op komt te staan.
De canopy was nog slechter dan die van mijn Hunter T7 conversie, maar heb ook die op maat kunnen maken.
Anders had ik er een aan Alistair van AlleyCats gevraagd. maar dat is niet nodig.

erikztm

Bericht door erikztm » 11 dec 2011, 23:10

Ik zie dat je de fin fillet weer hebt weggehaald? Die hoort er dacht ik wel te zitten, zij het met een boogje waar hij de verticale staart raakt, hetgeen anders is als op de foto van de beide gebouwde versies op de doos. Het is echter ontegenzeggelijk een Tucano. Had je mijn opmerking nog gelezen over het mogen hebben van de Tucano opties uit mijn RAF trainer sheet voor als je iets minder standaards wil?
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 11 dec 2011, 23:28

Ik heb de fin fillet bewust weg gehaald zodat ik er 1 met de juiste vorm en dunner terug kan zetten.
Ik vermoed dat ik verder geen decals nodig zal hebben maar houd het wel in mijn achterhoofd dat jij ook wat hebt.
Bedankt voor je aanbod.

erikztm

Bericht door erikztm » 11 dec 2011, 23:41

Dat dacht ik al. Misschien ook de trim tab actuator fairing links op de staart ietsje kleiner maken? Dat is me nu nogal een ding en hij stopt ook net voor de trim tab naad lijkt het.

Je moet maar even kijken op MA-48130; het zijn natuurlijk alleen de grotere markeringen; stencils zitten er niet bij, maar mogelijk kun je zo een regi maken die je hebt gefotografeerd.
Voel je niet verplicht natuurlijk; restdecals komen altijd van pas, zeker witte letters en nummers, al is het een wat obscuur lettertype.

pieter

Bericht door pieter » 12 dec 2011, 17:16

Tjonge wel een mooi modelletje word dat zo.
Kan je voor het schilderwerk van de cocpit er wel een beetje bij nog ?
gr pieter

BasG

Bericht door BasG » 12 dec 2011, 21:06

De basis ziet er niet verkeerd uit Bert, maar waar plak jij nu al dat resin mee aan elkaar.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 12 dec 2011, 22:01

erikztm schreef:Dat dacht ik al. Misschien ook de trim tab actuator fairing links op de staart ietsje kleiner maken? Dat is me nu nogal een ding en hij stopt ook net voor de trim tab naad lijkt het
Heb ik aangepast.
pieter schreef:Tjonge wel een mooi modelletje word dat zo.
Kan je voor het schilderwerk van de cocpit er wel een beetje bij nog ?
gr pieter
Het zal niet mee vallen, maar doe mijn best.
Ik gebruik delen van de Alleycat kit om in elk geval iets van cockpit te creeren.
BasG schreef:De basis ziet er niet verkeerd uit Bert, maar waar plak jij nu al dat resin mee aan elkaar.
Bij ons in de winkel verkopen wij seconden lijm van een of andere ZZP'er werkt wel goed.
Ook gebruik ik Zapp a gap seconden lijm is wat trager maar doet het ook wel.

BasG

Bericht door BasG » 12 dec 2011, 23:45

Mischien gebruik ik de verkeerde secondelijm, maar een beetje druk is vaak voldoende om het zaakie er weer af te breken. Ik zet mijn canopy's dan ook vaak tijdelijk vast met secondenlijm. Vandaar mijn vraag. Ik gebruik overigens die van Bison, maar heb ook die Zap a Gap.

erikztm

Bericht door erikztm » 13 dec 2011, 00:02

Zap-A-Gap medium en thin, eventueel aangevuld met Zip Kicker of, als je iets avontuurlijker bent en makkelijker wilt schuren, "Backin" baking powder van Dr Oetker. Je moet wel opletten dat secondenlijm vrijwel geen breeksterkte heeft, dus kijk goed uit welke krachten er hoe op een onderdeel komen te staan voordat je je lijm kiest. Maar zelfs de meest kromme, hardnekkige rompdelen waarbij kilo's kracht nodig zijn om ze tegen elkaar te houden, blijven binnen seconden mooi aan elkaar zitten zolang je maar voldoende lijm en een beetje accellerator toevoegt. Denk even aan mijn Hawk. De neus was zo krom, die heb ik van binnenuit met superglue gelijmd, en toen het ding op zijn falie kreeg van de TL-kap, brak het plastic aan de neus op drie plaatsen doormidden, maar niet dat gelijmde stuk. Evenmin de stabilo's en nog zo wat zaken zoals de Flap hinges en de wing fences. Het voorste stukje van die laatste brak af, maar de rest van de fence zit -nog steeds- muurvast verankerd op de vleugel. En dat had totaal geen "vlees" om te lijmen, zo koud in een gleufje geplaatst.

Overigens, in zuid-amerika zijn de Tucano's wel populair. Dit is blijkbaar te maken uit een argentijnse 1/48 resin kit van "Aconcagua Models":

Afbeelding

Plaats reactie