1/32 Harrier T8N

erikztm

1/32 Harrier T8N

Bericht door erikztm » 15 jan 2010, 03:52

Het moest weer even. Een 1/32 modelletje waarvan ik er een aantal heb liggen. Dat omdat ik met sommige nogal wilde plannen had. Een GR1, GR3, AV8A, FRS1, T4 (met GR3 neus) en een T8N. De T2, T4N en de T4A sla ik maar over omdat deze allen zijn gemodificeerd en een T4A met zijn rare hoge staart is gewoon lelijk. Een van die plannen moest maar eens werkelijkheid worden dacht ik. Ik wilde starten met de T8N. Geen model of decals voor, maar wie weet wat er allemaal mogelijk is, en een volledig zwarte harrier heb ik altijd wel mooi gevonden.
Nou ben ik van plan om de aanpassingen te maken, en deze af te gieten zodat ik de andere dual ook makkelijk kan maken, maar wie weet gaat dit zo gemakkelijk dat ik ze beide uit de losse pols doe. Basis is natuurlijk de enige "tin wing" Harrier die er is in 1/32, de antieke Revell kit. Die heeft normaliter al aardig wat werk nodig. Ingraveren, neus- en hoofdwielruimte maken, open suction relief doors maken, "cold nozzle" coaming aanpassen, cockpit maken, en airbrakeruimte maken. De rest grenst aan het acceptabele. Voor een dual moet er natuurlijk het e.e.a. bijgemaakt worden.
Een andere verticale staart met RWR, andere ventral fin, dual cockpitinterieur, langere neus, langere staart, andere canopy, en wie weet wat ik nog meer tegenkom aan eigenaardigheden. Maar ja, het zou leuk zijn als het ook echt lukt. Dus maar vast begonnen. Ik heb beide zijden van de neus verlengd. De foto is van de ruwbouw, deze wordt binnen en buiten nog afgewerkt. Pas als deze sectie helemaal klaar is zal ik hem in zijn geheel loszagen en er een afgietsel van maken. Een volgende dual kan dan na 1 simpele zaaghandeling op de volgende kit worden gelijmd. Voor de staart geldt hetzelfde, maar die moet ik nog maken.

Wat het moet worden:

Afbeelding

De huidige stand van zaken:

Afbeelding

Vanzelfsprekend is dit nogal een langdurig proces, maar goed; misschien doe ik er nog wel iets anders naast als ik zin heb.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

mike46

Re: 1/32 Harrier T8N

Bericht door mike46 » 15 jan 2010, 13:23

Zo, dat wordt zeker een hele klus. Ben benieuwd hoe dit allemaal uit gaat pakken.

Michiel

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 15 jan 2010, 17:26

Dus...

Wat een project als ik het zo lezen mag maar wel een heel mooi onderwerp. Hoe maak je de vorm en dergelijke? Puur van tekeningen of is het allemaal met je zuivere timmermansoog?

Ronald

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 15 jan 2010, 17:40

zoo, dat wordt een mooi project.

hoe ga je de neus maken als het allemaal lukt, in een 1 blok wat je voor de romp kan plaatsen of twee schaal delen?
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 16 jan 2010, 07:53

De bedoeling is dat het 1 hol blok wordt. Maar dat kan nog wijzigen hoor; als blkjkt dat het lastig is om dan de cockpit te plaatsen wordt-ie in 2 delen. Maar de achterkant van de canopy fairing is een ingewikkeld stukje met 2 uitstulpende intakes, 2 inliggende intakes, en een halfrond rooster achterop, dat ik in elk geval het liefst in 1 keer zou maken. Het gaat in elk geval om het hele geval vanaf de intakes naar voren, inclusief de heat exchanger fairing achter de cockpit, maar zonder de neuskegel. Die moet immers gewijzigd kunnen worden.
Overige delen welke handig zijn om te kopiëren zijn: cockpitinterieur, een gedeelte van de rompstaart, de verticale staart, de ventral fin en de intakes met de bovenste open suction relief doors. Gek genoeg heeft Heritage die alleen in 1/72, 1/48 en 1/24 uitgebracht. En niet te vergeten de nosewheel-well die vreemd genoeg geheel ontbreekt terwijl power-down Harriers allemaal de neuswieldeuren open hebben.

Ik beschik wel over aardige tekeningen, 7 boeken en erg veel foto's van internet, en heb met een timmermansoog wat maten en afstanden geschetst en die vergeleken met tekeningen. vandaar ook de vreemde vorm van het inzetstuk. In 1 van die boeken staat een tekening van een single en een dual over elkaar heen. Dat werkt altijd prettig. Net zoals bij de dual egg F16 maak ik dit soort verlengingen het liefst van meerdere dunne strookjes plastic die ruwweg aan de binnenkant worden gelijmd, en daar overheen komt dan een min of meer precies passend stuk plastic plaat. Of meerdere indien nodig. Putty doet de rest, maar het liefst zo min mogelijk omdat er niet in te graveren valt. De enige manier om die lijnen er dan in te krijgen is met een heel dun zaagje is me weleens opgevallen, en dan moet je nog veel geluk hebben dat er niets afbrokkelt. De hele zooi wordt aan de binnenkant glad afgewerkt zodat je niet tegen die walgelijke ellende aankijkt als je straks in de cockpit kijkt.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 16 jan 2010, 15:30

op Volkel stond destijds ook zo'n zwart monster, hij glimt als een spiegel.

Afbeelding

erikztm

Bericht door erikztm » 16 jan 2010, 15:40

Mooi hè... ik heb de ombouwset voor dit model (inclusief decals) wel voor een 1/48 versie. Kun je een T4 (2 versies) of een T8 mee maken. Geen beste set overigens, maar ach; je moet toch wat als het het enige op de markt is. Er is ook goed nieuws voor iedereen die deze kit in 1/32 ook wil hebben. Mijn ervaring is dat er -zodra je er zelf eentje gescratched hebt- onmiddellijk een perfecte kit voor weinig geld uitgebracht wordt. Faalt bijna nooit.

erikztm

Bericht door erikztm » 17 jan 2010, 21:31

En het begin van de staart. Dit is balsa foam, daarna geimnpregneerd met hele dunne superlijm. Je laat er een druppel op vallen, die wordt meteen opgezogen, en daarna een druppel accellerator erop, en het foam is hard. Vervolgens laat je de hele kist uit je handen vallen (gladde handen van schuurstof van dat foam) en daarna lijm je het puntje er weer aan. Er moet natuurlijk nog putty overheen en dergelijke, maar zoiets moet het worden. De fairing achter de cockpit zal ik ook op deze manier maken.

Afbeelding

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 17 jan 2010, 21:45

nogal lastige vorm zo te zien dat staart deel.

erikztm

Bericht door erikztm » 17 jan 2010, 21:51

Heel erg. Ik heb hem ook nog lang niet goed. Bovendien zijn er verschillen in dit gedeelte tussen de diverse tweezitters. Helemaal niet makkelijk. Dat spul is wel super. Heel makkelijk te bewerken. Wellicht iets te makkelijk.

Plaats reactie