Mirage 2000N Ramex Delta "La Fayette" 1/48

militaire luchtvaart van de periode na de tweede wereld oorlog
Ronald1903

Mirage 2000N Ramex Delta "La Fayette" 1/48

Bericht door Ronald1903 » 22 feb 2017, 21:14

Daar zijn we weerrr.

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=frI0f1Z14sU

Nieuw project. Een mirage 2000N van de Franse luchtmacht in een mooie livery: 1 van de kisten van "Ramex Delta"; Het demo team van Armee de l'Air. Inmiddels zijn ze gestopt met het geven van demo's. Op de RIAT hebben we de laatste snoeiharde show gezien. Ik heb de betreffende demo meerdere malen gezien op airshows en het blijft een mooie verschijning qua show en vliegtuigen.

Als basis gebruik ik de Italeri kit, ex Kinetic. De doos verteld ons dat we te maken hebben met een D versie maar de onderdelen om er een N van te maken zitten er ook bij. Kleine verschillen maar toch.

De doos.
Afbeelding

Van Shyart decals heb ik de benodigde decals.
Afbeelding

Inmiddels heb ik een begin gemaakt met de cockpit. Donker grijs FS 35237. Op foto's lijkt het bijna zwart. De coamings en consoles worden wel geheel zwart.

Afbeelding

De cockpit ziet er prima uit maar de stoelen zijn bij lange na niet goed genoeg. In tweeen gedeeld blijft er een lelijke naad over die nagenoeg niet mooi strak is te krijgen over de details. Aires bied uitkomst, er zijn 2 resin MK10 stoelen onderweg.

Afbeelding

Een klein begin maar binnenkort meer.

Ronald

BasG

Re: Mirage 2000N Ramex Delta "La Fayette" 1/48

Bericht door BasG » 22 feb 2017, 23:55

Leuke kist Ronald. Ik heb RamexDelta destijds alleen op Volkel mogen zien en ze waren bruut. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken, de verwachtingen zijn hoog gespannen.

Jan P

Bericht door Jan P » 23 feb 2017, 10:04

Leuk man!

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 23 feb 2017, 11:58

Past die Kinetic/Italeri een beetje verder? Kick-ass decals! Ben benieuwd hoe goed Syhart eigenlijk is..
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

Evert

Bericht door Evert » 24 feb 2017, 15:18

Mooi Ronald, met een Franse delta kun je weinig fout doen ;). Ik ga hem volgen, en wat Sid ook al schreef ik ben ook benieuwd naar de Italeri doos. Met name omdat het voor nu het enige alternatief is op de Kinetic doos die vrij slecht verkrijgbaar is op het moment.

Evert

darka76

Bericht door darka76 » 24 feb 2017, 21:57

mirages.. altijd goed. Wat een show gaven die heren weg. Vol gas door het luchtruim. niks sierlijk of weet ik wat.. Kneiterhard knallen. Heb ze samen met jou vorig jaar een keer of 3 voorbij zien komen op de shows en vond het eigenlijk wel een perfecte afwisseling tussen alle eurofighters en f-16's door..

Misschien kun je mij enthousiast maken om ook maar weer eens wat te gaan bouwen.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 28 feb 2017, 23:17

Progress....

De kit gaat leuk in elkaar maar het is veel droogpassen. Hier en daar wat flash en gietrandjes die de passing niet ten goede komen: Goed opletten.

De romhelften zitten op elkaar. De helften waren bij mij iets vervorm waardoor er enige drukpuntjes nodig waren om alles mooi recht te krijgen. Niks bijzonders.
Afbeelding

De vleugels waren wel een karwei om het allemaal mooi passend te krijgen. De onderzijde is in 2 delen en door het inzetstuk erg maatvast. Ik heb het iets anders aangepakt uiteindelijk. Hier zijn de tabjes nog te zien op het kleine inzetstukje, die heb ik verwijderd -> Zie verderop...
Afbeelding
Ook nog te zien: Klein dwarsbalkje van sprue in de romp om deze op de goede breedte te krijgen. Zonder knijpt het wat naar binnen toe.

Her en der wat opvulstukjes zodat de vleugel mooi aansluit op de romp.
Afbeelding

Vleugels en staart - Niet gelijmd. Vleugels sluiten redelijk spanningsloos aan.
Afbeelding
De dikke tanks ook maar vast in elkaar gezet. Deze gaan er onder en worden ook voorzien van wat kleurtjes in de vorm van decals.

De romp "buigt" een beetje naar binnen toe waardoor er een naad ontstaat op 1 zijde.
Afbeelding

Vleugeldeel onder zonder inzetstuk.
Afbeelding

Vleugels gelijmd aan de romp. Zonder dat inzetstukje kun je hier nog wat drukken en heb je geen lelijke naad naderhand.
Afbeelding

Met het inzetstukje erin. De tabjes die aan de binnenzijde zitten heb ik verwijderd zodat ik achteraf het stukje er in kon zetten. Het was de bedoeling van Kinetic/Italeri om dat van te voren te doen. Zou je dat doen dan kun je geen kant meer op qua naden die er overblijven. Door het zo uit te voeren kun je nog een heel klein beetje duwen om alles mooi op z'n plaats te krijgen. Er moest een haar van het onderdeel afgehaald worden om mooi passend in het de romp te vallen. Heel mooi is het niet zo'n los stuk: Naden houd je altijd op deze manier maar het valt allemaal mee.
Afbeelding

Stand van zaken:
Afbeelding

Zoals gezegd, bouwt lekker weg deze kit. 2 avondjes verder en er is een Mirage 2000 te herkennen.

Ronald

Marco_Lips

Bericht door Marco_Lips » 04 mar 2017, 16:22

Ik zie her en der nog wel wat kiertjes. Zijn die makkelijk weg te werken? Ik vind het super gave kisten, heb ze vorig jaar op Leeuwarden gezien tijdens de Frisian Flag. Staat nog op mijn wishlist.

Evert

Bericht door Evert » 06 mar 2017, 09:31

Je hebt het bekende Kinetic probleem (wat ook de Mirage III had) mooi weten te tackelen. Het ziet er allemaal netjes uit, het vul en schuurwerk rest denk ik nog maar ik vind het zelf ook altijd fijn als je door middel van droogpassen en goed lijmen alvast de helft minder naden weet over te houden.

Evert

erikztm

Bericht door erikztm » 08 mar 2017, 15:54

Is er een reden dat dat gat bovenaan de linker intake zit? De aux intake zit dacht ik iets verder naar voren.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Plaats reactie