1/48 Monogram A1H Skyraider Waterbomber

militaire luchtvaart van de periode na de tweede wereld oorlog
Marco_Lips

1/48 Monogram A1H Skyraider Waterbomber

Bericht door Marco_Lips » 16 feb 2017, 23:19

Hallo Allemaal,

De laatste maanden is mijn tijd voor modelbouw een beetje schaars gebleken. Daarom moest ik keuzes maken, of model bouwen, of mijn vorderingen op het forum zetten. Ik koos steeds voor het eerste maar vanavond vond ik dat het er toch maar weer eens van moest komen.

Ik heb het altijd al wel een beetje gehad, maar sinds het zien van de disney film Planes 2 is mijn liefde voor blusvliegtuigen weer aangewakkerd. Tegenwoordig worden er speciale vliegtuigen voor dit doeleinde gebouwd zoals de bombardier 415. Maar wat ik zelf echt de mooiste blusvliegtuigen vind zijn de omgebouwde props uit WO2 of vlak daarna. Zoals bijvoorbeeld de F7F-3 Tigercat of de B24 of PB4Y Liberator.
Klik hier voor nog meer voorbeelden van omgebouwde props tot "waterbombers" of "tankers".

Normaal airbrush ik altijd met verf op terpentine basis maar omdat ik me begon te ergeren aan die stank wilde ik graag overstappen naar verf op acryl basis. Om dat uit te proberen zocht ik dus een projectje en in mij verzameling kwam ik een skyraider tegen. Naar mijn weten is deze kist in het echt nooit gebruikt als waterbomber maar zou zich er wel goed voor lenen denk ik. Jammer genoeg waren niet alle onderdelen meer aanwezig en moest ik wat anders verzinnen. Ik heb ook nog een skyraider van Tamiya liggen, maar ik vond het zonde om die ervoor te gaan gebruiken. Op de bijeenkomst in Sneek (feb 2016) kon ik dezelfde monogram kit voor een paar euro kopen. Dus dat kwam goed uit.

Er moet toch op de één of andere manier water uit de buik kunnen vallen :D . Dus onder de kist heb ik een luik gefabriceerd uit onderdelen van een beschadigde F-111 1/72. Voor de kleuren heb ik me laten inspireren door het karakter Dipper uit de Planes 2 film.
20161225_083958kopie.jpg
De eerste assembly stappen. Rechts onder het bommenluik van de F111
20161225_084023kopie.jpg
Het staartroer verwijderd zodat deze in een andere stand gezet kan worden
20170108_181553kopie.jpg
In de primer
20170108_181622kopie.jpg
Inspiratie bron
Ik hoorde goede verhalen over het merk vallejo, dus dat ben ik eerst maar eens gaan uitproberen. Het is misschien een open deur intrappen maar de verf op acryl basis reageert toch anders dan verf op terpentine basis. De verf moet in hele dunne laagjes worden opgebouwd en dat gaat niet altijd even goed. Waar ik, nog steeds, veel last van heb is dat de verf opdroogt op de naald. Hierdoor komt er steeds minder verf uit de spuit waardoor de naald weer verder naar achteren moet. Regelmatig komt er dan ineens teveel verf op het model. Bij teveel verf loopt deze door de oppervlakte spanning naar naden en ander opliggende details toe. Arjen had het over een druppeltje retarder? bij de verf inmengen. Heb ik nog niet aangeschaft. Tips over merk en verkrijgbaarheid zijn welkom.
20170114_193803kopie.jpg
20170115_081702kopie.jpg
Helemaal geel/oranje. Staartroer licht zwart. Klaar voor verdere details
20170128_221806kopie.jpg
Afplakken
20170129_172950kopie.jpg
en nog eens afplakken
20170211_231259kopie.jpg
Alle details zijn aangebracht
20170211_231319kopie.jpg
Onderzijde is mooi opvallend rood gespoten. Ook is het luik van de F-111 hier goed te zien
20170212_141303kopie.jpg
Zomer 2016 heb ik een spuitcabine gemaakt. Door de positie van de wasemkap kwam ik, bij het spuiten van de Skyraider, steeds ruimte te kort. Daarom heb ik afgelopen weekend mijn cabine aangepast. Ik heb de wasemkap nu rechtop aan de achterzijde geplaatst i.p.v. schuin in de cabine. Het gat in de zijkant voor de slang moet ik nog afdichten.

Wordt vervolgd......

Evert

Re: 1/48 Monogram A1H Skyraider Waterbomber

Bericht door Evert » 17 feb 2017, 10:17

Hey Marco!

Leuk dat je toch de moeite neemt om het verslag van de SkyRaider te delen. Leuk om zo te bouw te zien vlotten. Natuurlijk in Sneek al even 'live' bekeken en er over gesproken.

De retarder waar Arjen het over had is deze
Afbeelding
Naar ik weet is Airbrush Services Almere de enige in Nederland die het verkoopt, natuurlijk kan via Ebay ook. Maar je wilde toch een andere spuit dan de badger dus dan kun je die ook gelijk halen :lol: :lol: :lol: :lol:

Mooie spuitcabine heb je, mooi stukje huisvlijt als ik het zo zie.

Gr, Evert

darka76

Bericht door darka76 » 17 feb 2017, 11:58

..waarbij opgemerkt moet worden dat deze door Evert genoemde retarder voor gunze of tamiya is en niet met vallejo of revell werkt..
Ik had qua dichtzitten van de airbrush altijd hetzelfde met de vallejo verven.. voor mij destijds reden om andere verf te zoeken.

Deze skyraider wordt leuk. zo leuk dat ik er zelf ook weer 1 heb aangeschaft nadat ik jou met deze bezig zag. Frankrijk heeft er mee gevlogen en 2 jaar terug heb ik dat op Le Bourget nog mogen zien. Wat een fantastische machine.
Dus voor mij komt er wel weer eens een skyraider in de kast.

Remy

Bericht door Remy » 17 feb 2017, 13:57

Erg benieuwd wat je hiervan weet te maken! Ik ben niet zo van de whatif maar kijk wel uit naar het uiteindelijke model!
Ik deel ook de mening van Arjen voor wat betreft de Vallejo verf, ik heb dezelfde problemen gehad als die jij beschrijft. Met de retarder van Vallejo werd het beter, maar niet zoals ik wilde. Uiteindelijk naar Gunze gegaan.

Remy

Bericht door Remy » 17 feb 2017, 21:09

Nu ik op de laptop, in plaats van telefoon, de foto's eens nakijk, merk ik op dat je de gewone Vallejo hebt en niet de model air variant.
Waarom heb je daarvoor gekozen?

Marco_Lips

Bericht door Marco_Lips » 18 feb 2017, 08:01

Nu ik op de laptop, in plaats van telefoon, de foto's eens nakijk, merk ik op dat je de gewone Vallejo hebt en niet de model air variant.
Waarom heb je daarvoor gekozen?
Hoi Remy, ik hoorde dat de vallejo verf goed te verdunnen is met ruitenwisservloeistof. Ik dacht als ik het kan verdunnen gaat een potje gewone verf langer mee :P . Zou de direct spuitbare vallejo minder snel opdrogen aan de naald?

Bedankt voor de reacties zover. Ik ben zelf ook wel benieuwd of het resultaat wordt zoals ik het voor ogen heb.

@ Evert, bedankt voor de tip van de retarder. Ik ben zelf ook erg blij met de spuitcabine. Werkt super goed en nu dus nog meer ruimte :D

@ Arjen, leuk dat je geinspireerd bent geraakt. Ook leuk dat je dan niet direct de ge-eikte amerikaanse navy of air force variant gaat maken. Ik zal kijken of ze de retarder van vallejo hier in Sneek ook hebben. Anders bestel ik hem wel ergens.

Groet Marco

BasG

Bericht door BasG » 19 feb 2017, 18:14

Ik heb dan weer geen problemen met Vallejo, maar ik vul het reservoir dan ook nog nooit helemaal en spuit hem tussen het vullen even een keer door met Glassex. Dan blijft de spuit goed schoon.

Marco_Lips

Bericht door Marco_Lips » 04 mar 2017, 17:24

Update van de A1
20170219_195038kopie.jpg
Het staartwiel was al klaar toen ik erachter kwam dat ik deze eigenlijk verdraaid wilde hebben.
Ik kwam een artikel tegen in een fine scale modeler tijdschrift over het gebruik van een zogenoemde "sludge wash", een mengsel van verf (op waterbasis), afwasmiddel en water. Dit mengsel smeer je over de paneel lijnen en andere details om deze te accentueren. Even laten drogen en het overtollige verwijderen met een vochtig doekje of in mijn geval wattenstaafjes, veel wattenstaafjes. In het artikel wordt een model gebruikt met "recessed panel lines". Mijn A1 van monogram heeft bijna alleen maar opliggende naden. Dus het was even de vraag of het wel ging werken. Maar ik ben tevreden met het eindresultaat.
20170302_100008kopie.jpg
SB wing in de sludge wash
20170303_211138kopie.jpg
Op de "cowling" kwam ik, in de verf, een vingerafdruk tegen. Die moest er wel even af.
20170304_013123kopie.jpg
20170304_013133kopie.jpg
De stand tot zover
Bij het spuiten van de cijfers op de staart kwam er jammer genoeg rood op de witte streep. Die heb ik weer over gespoten. Nog even hoog glans lak erover en dan kan ik dat stukje ook weer bewerken met de "sludge wash".

Tot de volgende update

Groeten Marco

Marco_Lips

Bericht door Marco_Lips » 04 mar 2017, 17:28

BasG schreef:Ik heb dan weer geen problemen met Vallejo, maar ik vul het reservoir dan ook nog nooit helemaal en spuit hem tussen het vullen even een keer door met Glassex. Dan blijft de spuit goed schoon.
Bij mij gebeurt het toch wel vrij snel tijdens het spuiten. Moet dan steeds meer gas geven met de airbrush om de verf te laten vloeien. Regelmatig moet ik de naald dan weer even schoonmaken met een doekje. Gebruik jij wel of geen retarder bij het airbrushen?

BasG

Bericht door BasG » 05 mar 2017, 00:55

Meestal gebruik ik het niet. Maar ik geef wel regelmatig een spuit vol gas op een doekje om de doorstroom te garanderen. Daarnaast vul ik het cupje ook gewoon nooit helemaal. Spuit hem liever een keer door met Glassex en ga dan weer verder waar ik was.

Plaats reactie