Modelsvit 1/72 Beriev Be-12 "Chaika"

militaire luchtvaart van de periode na de tweede wereld oorlog
Ronald1903

Re: Modelsvit 1/72 Beriev Be-12 "Chaika"

Bericht door Ronald1903 » 18 dec 2015, 23:02

We've got it:
https://www.youtube.com/watch?v=YYDm5bNPXbI
10:00 kun je zien hoe ze in de cockpit komen. gat in de vloer waar de stoelen overheen schuiven, ook in de kit zie je dat.

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 18 dec 2015, 23:25

Allemachtig; het doet allemaal wel wat victoriaans aan hè...wat een ouwe meuk. Maar leuk filmpje. Merkwaardig dat ze een vliegboot ontwerpen met het bommenruim op die plek, maar goed, als het werkt...
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 20 dec 2015, 17:43

Het is een oud beestje inderdaad. Ik begin 'm steeds mooier te vinden, dat wel haha.

Motoren, nieuwe paneellijnen en een controle laagje of alles mooi strak is.
Afbeelding

De rompdelen kunnen bijna tegen elkaar aan gelijmd worden.
Afbeelding

Vleugel met drijvers.
Afbeelding

Hier en daar wat zwart gespoten voor controle op lijmnaadjes. Glans zwart werkt dan het beste vind ik.
Afbeelding

Een heel vervelend hoekje. Dit is de main wing op de romp. Zoals je ziet zit er verdikking die wel bestaan moet blijven. Tricky...
Afbeelding

Landingsgestel. Hier is het opletten. Stangetjes in allerlei hoeken en in verschillende stappen samenbouwen. Doordat er geen lokatiepennetjes zijn is het hier en daar wel erg goed droogpassen voordat je ook maar iets aan elkaar lijmt. Op onderstaande foto alles nog los wat betreft het rompgedeelte, dat komt er na het spuitwerk pas weer op.
Afbeelding

Ronald

Evert

Bericht door Evert » 20 dec 2015, 21:24

Gaaf filmpje van de BE-12, lekker sfeertje zoals die marinevliegers het doe in Rusland.
Je update is ook weer leuk om te zien, alles voorbereidend en dan straks in een keer in elkaar. Hopenlijk houdt het landingsgestel het, ziet er toch tikkie fragiel uit.

Evert

erikztm

Bericht door erikztm » 20 dec 2015, 22:02

Die verdikking rond die koepel is er na het lijmen en schuren toch zelf wel weer op te maken? Ziet er in deze schaal uit als een kwart tot een halve mm hoog? Dat is uit plaat te snijden. 0.15 bestaat dacht ik ook wel en anders wordt het een stukje isolatietape of een velletje papier. Maar niet onmogelijk allemaal en vast onzichtbaar onder een laagje verf. Denk dat dat makkelijker en sneller is dan allerlei moeilijk schuurgepriegel.

darka76

Bericht door darka76 » 20 dec 2015, 22:17

mooi filmpje om te zien inderdaad. Interessant geheel daar in het oosten.
Mooie update, allemaal niet helemaal onmogelijk om er wat van te maken.

Doe jij vooraf ook nog de paneellijnen washen om te checken hoe ze lopen? Zo lijkt het althans.

BasG

Bericht door BasG » 20 dec 2015, 22:21

erikztm schreef:Die verdikking rond die koepel is er na het lijmen en schuren toch zelf wel weer op te maken?
Dat denk ik ook hoor. Het lijkt me anders een knap lastig stukje. Is aluminiumtape geen optie?

erikztm

Bericht door erikztm » 21 dec 2015, 00:36

Dat dus. :idea: BZ Bas!

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 22 dec 2015, 07:57

Aluminiumtape is de oplossing denk ik ja, dat heb ik hier ook wel liggen. Je zult die naad toch op de een of andere manier mooi glad moeten maken. Komt allemaal wel voor elkaar.

@Arjen: Ik had de vleugels even in het zwart gezet en daarna schoongemaakt, dat is gelijk een mooie check voor de paneellijnen inderdaad

Ronald

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 02 jan 2016, 21:40

De eerste post van 2016!

Paar dagen vrij, mooi wat kunnen doen.

Romphelften geprepareerd om ze te lijmen. Ik heb her en der wat tabjes aangebracht om de boel wat aan te laten sluiten.
Afbeelding

Tabjes aan bovenzijde.
Afbeelding

Tabjes achterkant. De achterkant past perfect op de romp.
Afbeelding

Met het passen van het glaswerk bleek dat de bovenzijde iets boller moet. Ik heb een stukje PE tussen de bulkhead gedrukt om dat te creeren. Beetje spartaans misschien maar je ziet er straks niks van, de gehele bovenzijde is dicht wat dat betreft.
Afbeelding

Passen met het glaswerk. Het raam past er op dit moment strak in, hier moet nog een klein beetje materiaal afgehaald worden. de zijkanten van het glaswerk worden er tegenaan gelijmd. Niet de meest ideale constructie.
Afbeelding

Wielpoten. Heel veel droogpassen en echt een geklier om het aan elkaar te krijgen allemaal. De hoeken en dergelijke mag je zelf uitzoeken, dat maakt het wel lastig. Ook de stand van het wiel, haaks op de kist, rechtuit, zeg maar is ook zelf uitzoeken. Passen op de romp is de enige optie maar je hebt nog niks definitief doordat alles nog in de kleur moet. Geduld en kalm aan ;)
Afbeelding

Ja, dat is een wasknijper. Ook bij de aansluiting van de vleugel bleek dat de romp aan de bovenzijde een heel klein beetje hulp nodig had om aan te sluiten. Door de wigvorm kon ik het mooi oplossen zo. Amper spanning er op, we praten hier over tienden van millimeters.
Afbeelding

En het past mooi zo:
Afbeelding

De achterzijde past erg mooi, maar het was toch nodig om een kleine snede te maken en het voorste rompdeel even iets uit elkaar te duwen voor een "perfect fit"
Afbeelding

Alle paneellijnen en lijmnaden van de main wing zijn nu klaar. Een controle laagje om te checken. De romp moet achter nog even wat plamuur hebben (voor en achterste deel romp) maar het schiet mooi op zo. Het plaatsen van de main wing an staartvleugel zal straks nog wel voor een plamuursessie zorgen maar dat komt later.
Afbeelding

Detail motor. Erg mooi gelukt. Was wel priegelwerk hier met plamuur. Ik heb voor die nauwe hoekjes Vallejo plamuur gebruikt. Met dat spul kun je mooi "smeren" en het overtollige er gelijk afhalen met een vochtig wattenstaafje. Schuren is bijna niet nodig geweest.
Afbeelding

Detail vleugel. Ziet er ook prima uit; Alle lijmnaden aan de voorzijde zijn niet meer te zien.
Afbeelding

Delen voor de propeller, 1 stuks...
Afbeelding

Deze kwam van de week nog met de pakketdienst uit de Ukraine:
Afbeelding
Modelsvit Tu-22KD in 1/72

Thanks for watching...

Ronald

Plaats reactie