1/48 Kinetic Mirage IIIR Franse Luchtmacht c.a. 1989

militaire luchtvaart van de periode na de tweede wereld oorlog
Evert

Re: 1/48 Kinetic Mirage IIIR Franse Luchtmacht c.a. 1989

Bericht door Evert » 26 dec 2015, 13:53

@ Erik, ja dat is een museumkist, op Le Bourget als ik het mij goed herinner.

Welnu 'operatie verweerde fueltanks'. Zoals op de foto in de start van m'n topic wil ik een realistisch ogende, verweerde alu tank.
Een karweitje wat ik niet eerder heb gedaan en ondanks vele soorten zoekopdrachten werd ik ook niet veel wijzer van het WWW. Ik heb gekozen voor de twee methodes.

Tank 1; geschuurd, daarna spraycan Tamiya TS-29 erover. Vervolgens laagjes alclad. Begonnen met wat donkerder Jet Exhaust bovenop de zwarte laag. Vervolgens een laagje chrome (ALC-107) daarna twee laagjes ALC-101. Dit alles in een keer, aangezien alclad snel droogt ging dat prima.
Tank 2; geschuurd, daarna spraycan Tamiya TS-290 erover. Vervolgens geheel dekkend Vallejo 71.065 Steel erop, geen zwart meer te zien.

Om het verweerde effect te behalen ben ik gaan tamponeren, dat heb ik gedaan met verbandgaasje (etos).
Afbeelding

Omdat de twee tanks ander kleur opbouw hebben ging ik bij #1 aan de slag met wat terpetine op het gaasje en vervolgens deppen, dat zorgde ervoor dat het vlekkerig werd.
Afbeelding

En omdat #2 met Vallejo was opgezet heb ik het doekje gedept in Vallejo Black en vervolgens gaan tamponeren, de verdeling van de oppervlaktes was niet heel erg schaal overtuigend, het was wat te willekeurig. Vervolgens het gaasje in Airbrush Cleaner gedept en vervolgens weer gaan tamponeren.

Hier op de geheel alu tank (#2 dus)
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Met name naar aanleiding van de laatste foto in vergelijking met het echte object vind ik dat de alu met zwart getamponeerd (de linker dus) het meest realistisch/overtuigend is.

Ben benieuwd wat jullie vinden.

Merry X-mas!

Evert

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 26 dec 2015, 16:56

Ik vind sowieso de linker het mooist eruit zien! De rechter is volgens mij met name te donker.
Maar ik denk dat het origineel toch weer anders is.. kijkt alsof er heel veel deukjes in zitten oid?
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

erikztm

Bericht door erikztm » 26 dec 2015, 18:34

Ben het wel met Sid eens. De linker is mooier, maar het is nog niet het effect zoals op het origineel. Daar lijkt wel koper doorheen te zitten o.i.d. Nou is het op die foto op pagina 1 ook wel erg lastig te zien. Is er geen foto van de tanks die wat duidelijker is?
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 26 dec 2015, 23:08

De linker is beter.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

darka76

Bericht door darka76 » 27 dec 2015, 10:54

ik heb een paar keer naar beide tanks zitten kijken, maar ik weet niet wat het is. Ik vind allebei niet echt realistisch en overtuigend overkomen.
Ik weet eigenlijk niet goed welk resultaat je wilt bereiken. Had je niet beter iets met zout of waspoeder techniek kunnen proberen om het chippen te bereiken?
Op zich neig ik zo naar de rechter maar daar nog even mee door prutsen, dan is daar zeker wat van te maken.

succes

Evert

Bericht door Evert » 27 dec 2015, 11:41

Zelf vind ik de linker ook het beste ogen, heb hem gisteravond ook nog klein beetje onderhanden genomen en het ziet er alweer wat overtuigender uit.

@ Arjen;
Het is lastig wat ik wil bereiken, immers is over deze specifieke periode in de Franse luchtmacht bar weinig referentiemateriaal.
Ter illustratie het gaat dus om de dikke tanks:

Hier op een IIIB
Afbeelding

Nog een B'tje
Afbeelding

Hier een Spaanse met wat meer verweerde tanks.
Afbeelding"MIRAGE III" EE 11-06 C11-6 Florennes juin 1991 by paul SCHALLER, on Flickr

Wat Erik ook schreef over het koper, dan vind ik ineens deze:
Afbeelding

Terwijl deze weer egaal alu is
Afbeelding

Maargoed, het bedoelde effect is dus een verweerde alu tank.

Evert

Bericht door Evert » 23 jan 2016, 21:55

The Frenchy Frenzy continues:

Inmiddels gestart met de decals. Ik moet zeggen dat het het Xtradecal setje wat ik heb erg goede decals zijn. Dat is een setje specifiek om de 336 te maken. Gaande weg het decallen kwam ik er achter dat ik toch wel her en der uit m'n Mirage III decaks stash moest putten. Gelukkig heb ik er genoeg :lol:
Afbeelding

Een kant gedaan...helaas de 6 van de 336 daar was op het vel iets niet helemaal lekker, daarom een klein stukje dat ik mis van de 6. Misschien nog bijwerken met een zwarte fineliner....iemand tips/ervaringen?
Afbeelding

Deux Mille.....ook bijna gereed
Afbeelding

De IIIR zou het moeten redden met Sneek.

Evert

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 24 jan 2016, 09:04

Mijn ervaring met fineliner is dat ie straks niet meer zwart oogt.. word een beetje blauw/paarsig.
Ik denk dat je beter een klein stripje zwarte decal kunt gebruiken of ouderwest verfwerk en een strakke hand..
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

Remy

Bericht door Remy » 24 jan 2016, 10:32

Ik moet mij bij Sid aansluiten, een stukje decal strip zal denk ik het beste resultaat geven.
Leuk dat je hem meeneemt naar Sneek!

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 24 jan 2016, 11:52

Hoewel de voorpoot van een Mirage III er niet 100% haaks onderstaat heb ik wel het idee dat hij er nu te scheef naar achter onderstaat, het lijkt gewoon vreemd.

Wat is er met het windscreen van de Mirage 2000? zit die er nog niet vast op?
Laatst gewijzigd door Bertvdm op 24 jan 2016, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

Plaats reactie