Testors 1/32 F-117A Nighthawk

erikztm

Testors 1/32 F-117A Nighthawk

Bericht door erikztm » 04 dec 2011, 23:45

Nou, we zijn begonnen:

Afbeelding

De achterzijde van de onderkant heb ik aan de hand van foto's van paneellijnen voorzien. Ook heb ik het -om merkwaardige redenen- ontbrekende puntje op de staart toegevoegd. Dit moet nog even in vorm worden gebracht.

Ik ben niet van plan om werkelijk groot chirurgisch werk te gaan verrichten aan deze kit. Er is wel het een en ander voor te verkrijgen, maar feitelijk zijn voor dit model alleen de inlaatgrilles van Flightpath interessant. Aangezien ik het onzin vind om de hele set aan te schaffen enkel voor deze grilles (de bomb bay blijft dicht) zie ik dus daar oom maar vanaf en zal ik het geleverde voorzien van wat extra's. De ijswissers onder de inlaten bijvoorbeeld. Ik vermoed dat ik ook de radarreflectoren en dergelijke zelf zal moeten aanbrengen want die zitten evenmin in de doos.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

BasG

Re: Testors 1/32 F-117A Nighthawk

Bericht door BasG » 04 dec 2011, 23:57

Kijk eens aan. Dat zijn al aardig wat lijntjes die je erin gekrast hebt. Vergeet niet dat je ook met verf heel veel kunt simuleren. Ik heb dat toen gedaan met mijn 1/144 B-2 en daar was het wat grof, maar in deze schaal komt dat echt goed tot zijn recht. Eerst een lichtere tint spuiten, dan de panelline afplakken met een hele smalle tape en dan een tint donkerder erover. Dat geeft echt een gaaf effect.

Bert gaf in het praattopic een link door waarin iemand wel heel veel aanpakte en die heeft onder andere Flir zelf gemaakt en die was groter als die in de kit zit. Dat is een verbetering die ik ook wel zou toepassen.

erikztm

Bericht door erikztm » 05 dec 2011, 01:47

Ik heb die link al doorgelezen en inderdaad, die man is leuk bezig. Gek genoeg heeft hij niets aan de opliggende lijnen gedaan zo te zien. Ik heb bewust voor inkrassen gekozen omdat dat makkelijk grijs inwasht, en daarmee het gewenste effect bereikt wordt. Die lijnen met verf simuleren kan ook, maar het afplakken is gezien al die hoekjes en zaagtandstructuren meer werk dan dit denk ik. Het gebied rond de neus vergt nog wel even wat denkwerk. Een van die gedachten gaat idd over die FLIR. Bij gebrek aan een dochter met balletjes (?) zal ik iets anders moeten verzinnen, maar dat komt wel in orde denk ik. Een loden bal zou mooi zijn, en die zijn er in verschillende maten. Ik kom er alleen niet goed achter of de DLIR een andere maat heeft dan de FLIR. Hij lijkt een stukje kleiner, maar het is logisch te veronderstellen dat hij net als de FLIR ook een laser bevat, want je zult die bommen toch met iets moeten richten als je er overheen vliegt. Ik heb het walkaround boekje wel op de schijf maar dat is een aanfluiting eerste klas en zijn geld -mocht je het willen kopen- niet waard. Er staat geen foto in die je niet (mooier) op internet vind.
Het is trouwens wel een grote bak hoor; ik gokte maar dat hij schuin in de vitrine past, maar zo zeker weet ik dat nog net niet. Misschien had ik toch een Mirage of nog een 104 moeten pakken :lol:

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 05 dec 2011, 09:30

wat heb je nodig dan?
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

erikztm

Bericht door erikztm » 05 dec 2011, 10:03

Lichtgrijze codes en letters in USAF Amarillo (font heb ik) en de gele staartbandjes van de Black Sheep. Daarin staan schrijfletters en een F-117 symbooltje, maar dat lijkt me allemaal niet vreselijk ingewikkeld. Natuurlijk x 2 of 3 alles, want ze gaan niet op een witte ondergrond en uitsnijden wordt niets in die grootte. Ik zat al aan jou te denken...

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 05 dec 2011, 17:06

What are you sinking about? ;)

Ik heb geen ALPS helaas..

erikztm

Bericht door erikztm » 06 dec 2011, 01:59

Hij blijft briljant! http://www.youtube.com/watch?v=gmOTpIVxji8

Ik weet dat je geen Alps hebt (of de NL-OKI versie daarvan) maar ik dacht aan een doorzichtig geel decal of een wit decal met een donkergrijs omlijnde gele tekst. Die laatste oplossing is waarschijnlijk het mooist, want dat kan in 1 keer. De eerste optie vergt twee of drie decals die exact op elkaar moeten komen. Kan wel, maar is niet handig en blijft flink zichtbaar. Met een wit decal hoef ik alleen het grijs te matchen met verf als ik het niet tot een paneellijn laat lopen. Zoiets dacht ik dus. Misschien nog wat aanvullende ontbrekende dingetjes op dezelfde manier, maar niets schokkends. Het kleurrijke artwork zat doorgaans aan de binnenkant van de bomb-bay deuren dus dat blijft onzichtbaar.

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 06 dec 2011, 11:22

En printen op wit decalpapier? Volgens mij heb ik dat ook..

erikztm

Bericht door erikztm » 06 dec 2011, 13:22

Dat is precies wat ik bedoelde. Wit decalpapier, dan gele tekst erop. Alleen kun je dat nooit mooi uitsnijden, dus vandaar de grijze omlijning van de letters. De ruimtes tussen de letters en een paar mm rondom invullen met hetzelfde grijs, en "Bob is your uncle" zoals de engelsen zeggen. De enige moeilijkheid ontstaat door het exact moeten matchen van het geprinte grijs met de omliggende verflaag, maar met een decal ter grootte van een bestaand paneel hoeft dat ook niet zo precies te zijn. Het is wel belangrijk dat het geel echt van de staart af knalt, dus de dekking moet wel goed zijn. Met hoge saturatie en wit decalpapier zou het moeten lukken. Ik moet alleen even het artwork op de pc maken. Welk bestandsformaat kun jij aan? Volgens mij kan ik in PSP bestanden als vectortekeningen opslaan.

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 06 dec 2011, 14:06

Goede vraag eigenlijk.. geen idee eigenlijk..

Ik ben sinds maart ofzo van dit jaar helemaal over op appeltjes, en ik heb hiermee nog niet geëxperimenteerd met het uitprinten van decals..

Ik moet zo eerst op reis, dus de komende dagen komt het er ook niet van..

Ik kan mij herinneren van die Skyhawk dat mijn geel (naamplaatje onder cockpit) niet zo er uit springt als dat ik van jou begrijp.. maar daar zat dan ook geen wit onder.

Heb je een voorbeeldje van wat je precies wilt?

Plaats reactie