Sverige Prakt: J-35J draken "Johan Blä"

Bertvdm

Re: Sverige Prakt: J-35J draken "Johan Blä"

Bericht door Bertvdm » 11 jul 2009, 22:55

dan heb je wel een primeurtje.
er zitten trouwens twee verschillende neuzen in die kit wat ook mooi is.

ooit stond de AR-110, een Deense RF-35 op de static waar dat was weet ik niet exact meer.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 12 jul 2009, 03:59

Volgens mij zijn alle zweedse trappen altijd geel/zwart gestreept. Tenminste, ik kom weleens plaatjes tegen en die zien er dan zo uit:

Afbeelding

en ook:

Afbeelding

Dus volgens mij is dat gewoon identiek aan de pitot-tube.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 12 jul 2009, 14:09

ooit stond de AR-110, een Deense RF-35 op de static waar dat was weet ik niet exact meer.

Was dat niet Leeuwarden? Ik heb zelf de AR-118 gezien in denemarken, vorig jaar op vakantie in een vliegtuigmuseum ├â┬®n de A-009, die stond binnen. http://www.flymuseum.dk/

Bedankt voor de foto's Erik. Ik had zelf ook al even gezocht maar dergelijke foto's zijn erg schaars. Mij niet op het verkeerde been zetten h├â┬®? ;) De pitotbuis bij deze is met het blauw meegegaan met een metalen tipje.

vandaag nog even bezig geweest:
Landingsgestel en ander klein grut. De wielpoten zijn gedaan met Alclad steel.
Afbeelding
Wielbakken in de kleur (Alclad steel)
Afbeelding
En het trapje:
Afbeelding

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 12 jul 2009, 15:44

Wat weer een verademing om naar te kijken (kom net van MB af ;) )

De "normale" pitotbuis op zweedse kisten is geel/zwart, dus omdat het ook op de blauwe versie een gevaarlijk scherp uitstekend en makkelijk te verbuigen ding is leek het me dat ze dat zo hadden gelaten. Maar je hebt je huiswerk beter gedaan dan ik als je weet dat deze wèl blauw is. Die kleuren weet ik trouwens alleen maar omdat ik dat zo'n leuk accent aan die kisten vind en het me dus ergens een keer is opgevallen. Inderdaad opvallend weinig fotootjes daarvan op het web.

erikztm

Bericht door erikztm » 12 jul 2009, 17:29

Heb zo'n geweldig boekje over de Draken liggen. Even wat plaatjes voor je geschoten; hier kun je wel wat mee lijkt me. (let even niet op de witbalans)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus je ziet, pitotbuis (op deze dan), towbar, ladder, alles wat verder met mensen in direct pijnlijk contact kan komen is geel/zwart.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 12 jul 2009, 21:19

Bedankt voor de foto's. Blijft nog wel de vraag hoe in vredesnaam de trap aan het vliegtuig vast zit. In de Aires set zit een klepje wat op de kist wordt gezet met ├â┬®├â┬®n miniscuul armpje eraan en dat komt op de plaats van een bestaand "klepje" van de kit. Dat zit net achter het dichte deel van de trap, bovenin. Maar volgens mij is dat de canopy release als ik de walkaround bekijk die ik in de eerste post heb geplaatst. Als je goed kijkt zie je op jouw foto's nog dat ene klepje open staan. De steunpunten van de trap, die ronde dingen, kunnen ook niet op de kist worden teruggevonden in de vorm van aansluitingen of iets dergelijks. Ik zie wel wat gaten in het echte exemplaar waar de trap op zou kunnen haken. Nou ja, gewoon d'r op zetten denk ik maar.

Ronald

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 12 jul 2009, 21:33

toch vermoed ik wel dat achter het dichte deel van de trap haken zitten die via een klepje in de kist gaan.
Het gewicht van de piloot zal toch opgevangen moeten worden, dat lijkt mij niet kunnen door alleen de pootjes aan de buiten kant.

erikztm

Bericht door erikztm » 12 jul 2009, 21:35

Er zitten twee kleine gaatjes in de zijkant van de romp onder de canopy sill. Daarin komen twee 45 graden gehoekte eindjes staaldraad die achterop de trap zitten. Halverwege wordt de trap zoals te zien is ondersteund door twee "voetjes". Zo te zien aan de plaatjes is het hetzelfde systeem als bij een Sea Harrier. En wel logisch ook; dat is namelijk het simpelst en werkt goed. Voor zover ik kan zien worden de gaatjes niet afgedekt voor de vlucht. De trap kan ook bevestigd worden met de kap dicht. Dus gewoon een butt-joint tegen de romp waarbij die op 4 plekken een drupje lijm nodig heeft.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 12 jul 2009, 21:38

op deze foto zie ik 1 gaatje, maar twee is uiteraard wel beter.

http://www.aircraftresourcecenter.com/A ... hon/02.jpg

Afbeelding

erikztm

Bericht door erikztm » 12 jul 2009, 21:48

Volgens mij zit links onder de canopy release nog zo'n gaatje. Zeg maar op ooghoogte. Een stukje lager dan de andere. Een gaatje kan ook niet werken, dan zwabbert die ladder alle kanten op. Zeker is wel dat het niet achter het klepje van de release kan zitten,want dat zit op de helft van de plaatjes in dat boek gewoon dicht terwijl de ladder eraan hangt.

Plaats reactie