Sverige Prakt: J-35J draken "Johan Blä"

Ronald1903

Re: Sverige Prakt: J-35J draken "Johan Blä"

Bericht door Ronald1903 » 10 jul 2009, 19:45

Blauw d'r op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In ander licht:
Afbeelding

Het blauw was nog lastig klusje. Bij de Flanker ging het wat dat betreft een stuk beter met de blauw tinten. Even iets te veel op ├â┬®├â┬®n plek en je krijgt gelijk een iets andere tint blauw (donker en lichter). Na de tijd wat postshading gedaan, niet te veel. De foto's van de walkaround zijn natuurlijk van een kist die al jaaaaaren stilstaat en elke dag alle weersinvloeden voor z'n kiezen krijgt dus die ziet er wel wat geleefder uit natuurlijk. Qua kleur zit ik wel goed, ook als ik het vergelijk met de Zotz instructies en plaatjes. Ik maak morgen even daglicht foto's, het komt nu een beetje te donker over op foto. O ja, op de onderkant, achterzijde lijkt het wat vreemd maar daar komt nog een aluminium kleurtje overheen straks.

Goed weekend.
Ronald.

erikztm

Bericht door erikztm » 10 jul 2009, 19:55

Ziet er prima uit dacht ik. Mooie shading. Ik hoop niet dat je hem glanzend laat, want dat is nu wel een beetje "toy-like". De onderzijde van de motorbeplating; die is toch bare metal en dus ongeverfd? Ik weet niet of alu-verf dat mooi gaat benaderen. Alclad wellicht?
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 10 jul 2009, 20:18

Er komt inderdaad Alclad op, dat is wel het mooist denk ik. Vallejo Aluminium is mij veel te grof van structuur en dan heb je ook een egale kleur wat niet zo is. Met Alclad kun je een beetje "spelen" met de tinten. Welke ik ga gebruiken is nog even de vraag maar zit te denken aan duraluminium met wat accenten met magnesium en staal. Met een donkere wash erop (alleen het bare metal dan) zal dat wel wat worden. Ik heb met zin een lichte postshading gedaan op het blauw. Bij de eerste egale laag was het net een speelgoed vliegtuigje, niet fraai. Van het weekend de onderzijde nog voorzien van het metaalwerk.

Ronald

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 10 jul 2009, 21:08

is het blauw ook Gunze ?
Toch wel mooi, dat postshading werk heb je wel goed in de vingers.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 10 jul 2009, 21:20

Dank je. Dat blauw is inderdaad ook van Gunze, H5 om precies te zijn.

@Erik: er komt later een matlaag overheen. Als het net zo uitpakt als bij de Flanker dan wordt het weer richting satin en dat vind ik zelf wel mooi. Glans zou er inderdaad een speelgoedstuk van maken.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 11 jul 2009, 12:45

Oh, wat een mooi werk dat Alclad. Ik heb even een rits foto's gemaakt van hoe ik te werk ben gegaan:

Onderzijde afgeplakt:
Afbeelding

Benodigdheden:
Afbeelding

Eerst het gehele oppervlak gedaan met zwart:
Afbeelding

Alclad Steel aangebracht op het gehele oppervlak, dekkend.
Afbeelding

Postshaden met Duraluminium:
Afbeelding

Enkele plekken en kleppen geaccentueerd met magnesium en Jet exhaust (de laatste heel lichtjes).
Afbeelding

Eenmaal uitgepakt ziet dat er zo uit:

Afbeelding
Afbeelding

Verder zijn de motor en kleppen ook gedaan met Alclad. Nou moest er natuurlijk wel weer wat tegenzitten. Ditmaal in de vorm van (KIP)tape die resten achter laat op het blauw en een ferme vingerafdruk bij de neus... Beetje voorzichtig polijsten en dan gaat het aardig maar her en der wel even wat bijwerken qua kleur. Toch was de verf goed droog; Het blijft een raadsel soms :roll:

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 11 jul 2009, 14:25

Prachtig werk!
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 11 jul 2009, 14:48

Kijk, en zo doe je dat weer eventjes! Briljant weer Ronald! Erg mooi werk.

Gr.
Sid
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 11 jul 2009, 15:17

op Airliners nog wat foto's bekeken van de onderkant voor mijn eventueel grijze versie.
Ik had gedacht dat het zilverkleurige verf was aan de onderkant maar het is baremetal en dat is je goed gelukt.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 11 jul 2009, 19:51

Ik ben er zelf ook dik tevreden mee met name de blauwe kleur. Ik denk dat ik dat aardig heb benaderd en blauw is wel lastig weet ik inmiddels. Vanmiddag de "beschadigingen" even gefixed en je ziet er niks meer van terug, niks aan't handje. Verder heb ik de ladder van eduard in elkaar gezet. Ongeloofelijk priegelwerk maar is prima geworden. Ik kan alleen geen foto's vinden van die trappen. Weten jullie welke kleur dat ding heeft want in de aires handleiding staat verder niks.

Vandaag kreeg ik nog een mailtje van een mede IPMS'er die ook altijd op de regiomiddagen komt (Ureterp) en had een paar Drakens gekocht in Japan. Waaronder twee, net uitgebracht door Hasegawa, Deense fotoverkenners. E├â┬®ntje is nu onderweg naar Stiens... 8-)

Bedankt voor de reacties heren!

Ronald

Plaats reactie