Sverige Prakt: J-35J draken "Johan Blä"

Ronald1903

Sverige Prakt: J-35J draken "Johan Blä"

Bericht door Ronald1903 » 22 jun 2009, 20:27

Zo, mijn eerste project hier. gelijk maar wat apparts. Een blauwe Draken. Destijds toen de decal set uit kwam dacht ik, die moet ik hebben. Ik heb 'm onlangs gekocht via een winkel in Zwitserland. Het setje is inmiddels een zeldzaam iets aan het worden. Mede dat ze ook "out of print" zijn. Ik heb deze kist nog niet op het net gezien in deze kleuren dus laat ik dan maar de eerste zijn.

Omschrijving van Zotz:

"....J35J Draken 35540, F10 #40 Call sign Johan Bla 40. This anniversary paint scheme marks the end of the Draken operational life and is gloss blue on top and light blue-grey on the underside. There is huge artwork on the top side of the airframe of a top hat wearing skull with wings and swords. On the tail is squadron artwork of a ace of hearts playing card...."
Als basis:
Afbeelding
Hasegawa kit

De nodige aftermarket dingen:
Afbeelding
- Aires cockpit
- Aires motor + nozzle
- Quickboost airscoops (net achter de cockpit zitten die)
- Eduard trap
- Zotz decals

Walkaround van dit toestel:
http://www.tantopergioco.it/immagini/wa ... &gallery=9
Verder heb ik nog wat walkarounds van "normale" Drakens van de bekende sites.

Er is de wereld te krijgen voor deze kist. Ik heb nog zitten te denken om d├â┬® set (Alles wat ik nu ook heb maar dan nog wielbakken, flaps en wat open kleppen) te halen van Aires maar hier ben ik zo wel tevreden mee. De wielbakken vind ik zelf een beetje zonde van het geld want deze kist is net een F-1 auto, hij ligt erg laag op de grond en dan zie je er weinig van.

Sprues:

Afbeelding
Niet zo hele veel. In 11 stappen ga je naar het eindresultaat volgens het boekje. Het detail is heel erg fraai. Paneellijntjes mooi fijn en scherpe details overal. Van de week maar eens beginnen.

Kleuren die ik ga gebruiken zijn van Gunze, dat is bij de Flanker uitermate goed bevallen en onlangs een nare ervaring met Vallejo was deze keus.

Ronald

erikztm

Re: Sverige Prakt: J-35J draken "Johan Blä"

Bericht door erikztm » 22 jun 2009, 21:27

Waar haal jij die Gunze verf als ik vragen mag? Die wil ik weleens proberen. En las ik nou goed dat je die uitsluitend met hun eigen cleaner moet schoonmaken?
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 22 jun 2009, 21:36

Mooie kit en mooi onderwerp Ronald.
Inderdaad ongelofelijk wat er al voor deze kit te koop is, bijna net zo veel resin als ik voor mijn F-16 gebruik.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 22 jun 2009, 21:44

Waar haal jij die Gunze verf als ik vragen mag? Die wil ik weleens proberen. En las ik nou goed dat je die uitsluitend met hun eigen cleaner moet schoonmaken?

Gunze heb ik tot nu toe "altijd" bij ASA gehaald. ├óÔÇÜ┬¼2.00 per flesje. Het spuit erg mooi en "pakt" goed.

Ik maak m'n airbrush schoon met bouwmarkt thinner als ik Gunze heb gebruikt. ASA zegt ook dat dat prima kan. Wel even de rubbertjes uit je airbrush halen... Het is wel hardnekkig spul dat Gunze. De cleaner heb ik nooit geprobeerd, wel de thinner (verdunner) en die werkt prima en is bij sommige kleuren ook wel nodig.

@Bert: Ja, het is ontzettend veel. Maar vreemd is altijd wel dat je ze nog niet zoveel ziet, gebouwd, en al helemaal niet deze terwijl de decalset zo goed als uitverkocht is overal.

Ronald

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 22 jun 2009, 21:53

@Bert: Ja, het is ontzettend veel. Maar vreemd is altijd wel dat je ze nog niet zoveel ziet, gebouwd, en al helemaal niet deze terwijl de decalset zo goed als uitverkocht is overal.

zo werkt dat tegenwoordig, hoeveel Kinetic AM's zijn er voorbij gekomen?
erg weinig toch moet er een vliegtuig vol van die dingen in Nederland verkocht zijn.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 22 jun 2009, 22:26

Ik weet niet wat ASA is... :oops:

En ach, het gaat zoals met zoveel van die mooie nieuwe kits; iedereen koopt hem maar niemand durft eraan te beginnen. Mijn C17 is voor zover ik weet ook nog steeds de enige waarvan de bouw af is.
(wellicht dat de Open Dagen daar nu eindelijk wat verandering in gaan brengen)

Edit: ik kon toch nog nadenken. Airbrush Services Almere... :oops:
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 23 jun 2009, 08:57

Die C-17 heb ik ook liggen inmiddels met Canadese decals van Xtradecal. De bedoeling is dat ik daar de C-177 mee ga maken die op Leeuwarden is geweest, de 177702.

Gisteravond nog even een beginnetje gemaakt met de Draken. De cockpit van Aires wordt weer een heel festijn zo te zien. Er moet nog het een en ander uit het origineel worden gezaagd zoals de bulkhead achter de stoel en de gehele coaming voorop. Jammer genoeg zijn er wel allerlei onderdeeltjes afgebroken van de Aires cockpit zoals een stick in de kuip, een stangetje van de pedalen en een deeltje van de stoel. Een en ander is inmiddels gerepareerd. Erg mooi spul Aires maar de verpakking in die blisters, alles los door elkaar, vind ik toch wel vreemd soms.

Ronald

mike46

Bericht door mike46 » 23 jun 2009, 12:46

Mooi onderwep Ronald (zegt Michiel terwijl hij telkens meer oog krijgt voor de Draken.. ;) )
Mooie setjes erbij. Inderdaad vervelend met dat Aires spul, ik had het met de pit van de SUFA ook; sticks en de rails van de seats eraf.

Succes met de bouw.

Roudou

Bericht door Roudou » 23 jun 2009, 19:27

Ronald, veel success met deze model (goede keus). De groot Draken detail set van Aires is bijna vier keer zo duur als de cockpit set ... is het het geld waard ? niet zeker ...

Erik -

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 24 jun 2009, 02:47

Mr. Tool Cleaner is super spul.. het krijgt alles schoon.. en als het echt niet werkt, heb je nog mr. paint remover, in mijn ogen nog iets agressiever..

Maar in NL nauwelijks aan te komen geloof ik.. net als Mr. Color.. jammer, want het is echt topspul.

Gr.
Sid
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

Plaats reactie