1/48 Academy Su-27UB KLAAR

erikztm

Re: 1/48 Academy Su-27UB

Bericht door erikztm » 03 mar 2012, 18:31

Het uitpakken van het glaswerk vind ik met Maskol altijd een ellende. Ik heb hier dat Mr Hobby Masking Sol Neo gebruikt en het eraf halen gaat altijd gepaard met ellende. Bovendien is het windscherm aangetast. Dat is nu een beetje wolkig, dus dat wordt polijsten en bijwerken. Op de grote kap heb ik eerst Parafilm gebruikt dus dat ziet er aardig uit. Alleen de randjes nog een beetje doen maar daar moet eigenlijk sealant op dus dat komt wel goed. Waar ik meer mee zit is de IRST. Ik wil die eigenlijk afsnijden en een hol bolletje met wat binnenwerk maken. Ik kan het wel "wingen" met smoke en dergelijke, maar wie weet lukt het.

Afbeelding

Afbeelding
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 03 mar 2012, 20:33

Schitterend!
Qua verwering heb je het echt heel goed weten te pakken.

Ronald

BasG

Bericht door BasG » 03 mar 2012, 21:57

Die Maskol heeft inderdaad zijn sporen nagelaten. Ik tape altijd de randen eerst af met Jammydog tape. Lekker smal en redelijk in bochten te wurmen.

Maar deze rakker smoelt wel erg lekker hoor. Die Russen zijn toch een dankbaar onderwerp waar je je heerlijk op kunt uitleven. Mooie kist Erik.

erikztm

Bericht door erikztm » 03 mar 2012, 22:47

Ik probeer het doorgaans eerst met Parafilm M, want er is maar weinig beter dan dat goedje, maar zo nu en dan kunnen we het helemaal niet met elkaar vinden en dan moet je toch wat. Jammydog is leuke smalle tape, maar de hechting ervan vind ik een stuk minder als bijvoorbeeld die van Tamiya tape. Ach, je probeert eens wat, en betaalt de prijs. Ik heb nog zo'n doosje dus mocht alles onverhoopt rampzalig uitpakken dan gaat de kap daaruit op deze. Eerst maar eens zien dat ik die wolken wegkrijg; de randjes is van later zorg. Gelukkig had ik het hele binnenwerk nog niet aangebracht... :roll:

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 03 mar 2012, 23:47

Ik dacht eigenlijk dat je Maskol niet mocht gebruiken op Future en P+ in verband met de Amonia die er in zit om te verdampen.
Daarom gebruik je toch ook Glasex om de spuit schoon te maken omdat daar amonia in zit of heb ik dat verkeerd?
Kan dat een reden zijn dat het glaswerk aangetast wordt?

Ik gebruik gewoon KIP tape over P+, nooit problemen gehad.
Trouwens Acryl veeg je zo van uitgeharde P+ met een cockptailprikker
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 04 mar 2012, 00:00

Ik spuit mijn spuiten door met pure ammonia... en dan airbrush cleaner. Ik ben er gisteren achter gekomen dat die van Revell (39005) nog gewoon in de handel is al vind je het nergens meer en zegt iedereen dat het niet meer leverbaar is. Als alles goed is krijg ik binnenkort twee nieuwe blikken aangeleverd.

Ik heb nooit gelezen dat je maskol niet op P+/Future kunt gebruiken, maar het zou goed kunnen. Ik zag dat inmiddels de wolken al uit zichzelf zijn weggetrokken, maar voor de zekerheid ben ik nog wel even in de weer geweest met Tamiya rubbing compound en gaat hij straks ook weer even in de Future. Al was het maar om frosting te voorkomen wanneer ik het gordijn in de cockpit lijm. Overigens was dit geen frosting; ik heb de kap tijdelijk dichtgelijmd met houtlijm. Het enige dat ik kan verzinnen is dat het misschien wat overspray was, of verdunner oid. Dat laatste lijkt waarschijnlijker aangezien het grotendeels foetsie was na een uurtje. Dat doet overspray helaas niet. Die Mr Hobby masking NEO ruikt overigens niet naar ammoniak. Die van Humbrol/Revell wel.

Tijdens het polijsten is er links en rechts wel een pietsje verf verdwenen, maar niets schokkends. Ik heb inmiddels de massieve IRST bal van het windscherm afgezaagd nadat ik een holle bol er overheen had gevormd. Nu de achterwand van die bol zwart maken en een spiegeltje en dergelijk erop lijmen. Dan de holle bol er weer overheen en alles mooi bijwerken. Tot slot het blank metalen stripje (metaaltape) met "schroefjes" enzo erin over de IRST-fairing en het windscherm is klaar. Dan de kap.

erikztm

Bericht door erikztm » 04 mar 2012, 16:35

Nieuwe IRST:

Afbeelding

Afbeelding

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 04 mar 2012, 20:33

knap gedaan, lijkt goed dat spiegeltje
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 05 mar 2012, 07:35

Ja, heel erg fraai. je legt de lat wel weer hoger. Ik heb nog een paar van deze Flankers liggen.

*Maakt notities*

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 05 mar 2012, 21:58

Hahaha :lol: Als je dan toch aan het schrijven bent, noteer dan dat het thermoformen van een nieuw bolletje een kwestie van 15 seconden is. Alleen het zoeken naar een stukje tape wat glad afgewerkt is en precies dik genoeg is om over de behuizing heen te passen zodanig dat het mooi op het nieuwe bolletje aansluit, dat duurt een half uur. :lol: Gelukkig had ik nog wat dik rubberachtig wit tape liggen wat stom toevallig dezelfde dikte heeft als het laagje plastic. Even met Tamiya Smoke er overheen en het lijkt al beter dan een zwart gemaakt balletje daar voorop.

Ik heb ook de al 30 keer afgebroken pitot vervangen door een eigen maaksel. Alleen nog even dat ding een kleurtje geven, de onderkant van de intakes metaal maken. (was ik vergeten :oops: ) en de static wicks aanbrengen en ik ben klaar voor het volgende slachtoffer.

Plaats reactie