1/48 Academy Su-27UB KLAAR

erikztm

1/48 Academy Su-27UB KLAAR

Bericht door erikztm » 12 feb 2012, 18:03

Zoals elk forum heeft ook Opschaal zijn "vaste prik", en waar dat in de meeste gevallen een crashed Me-109 is, lijkt het er hier op dat de Su-27 die plaats inneemt. Op d(r)(w)ingend advies van Samantha wil ik een poging doen om een dergelijke machine in de kast te zetten. Los van wat kleine wijzigingen in de cockpit en het links en rechts wat dunner maken van de onderdelen wordt het gewoon een OOB model, dus verwacht geen wonderen. Zeker niet gezien Ronald's eerdere bijdrage. Ik heb de cockpit voorzien van wat gesneden folie om twee HUD's te maken, en er zitten resin stoeltjes in. Ik heb de naad uit de kappen gehaald, en de intakes dunner gemaakt. Het wordt gewoon een toestel in rust, dus kap dicht, intake screen open, en geen verdere fratsen. Toch een beetje AMS, want ik wil de gordijnrails in de kap ook aanbrengen. Ik wilde eigenlijk een Oekraïens splinterschema, maar daar ontbreken me decals en kleuren voor. Bovendien weet ik niet of dat wel op een standaard 27UB kan. Ik heb wel een setje stencilling van Linden Hill, dus aan de decals zal het niet liggen.

Afbeelding
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Ronald1903

Re: 1/48 Academy Su-27UB

Bericht door Ronald1903 » 12 feb 2012, 18:41

Ah, mooi. Sam heeft een goede smaak.

Decals voor een Oekraïense UB heeft Linden Hill maar die zijn "sold out" zijn. Hi-decal heeft wel een Oekraïens toestel maar dat is nog in oud standaard camouflage patroon, geen splinter.

Stoeltjes zien er prima uit zo te zien. Van deze kit, net zoals de Flanker B, kun je een prima model neerzetten zonder al te veel poespas. Denk even om de intakes, die zijn tricky bij de aansluiting op de romp en de halve maantjes die in de wielkleppen zitten, zijn niet aanwezig in de wielbakken. Dat laatste is een makkie voor jouw om even aan te passen natuurlijk.

* Ben ik de enige die geen foto's kan uploaden (www.opschaal.net)?

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 12 feb 2012, 19:02

Je bent niet de enige. Ik had ook problemen maar met de "1 foto per keer" optie lukte het wel. Dacht dat het aan mij lag maar misschien heeft Bert op de koude zolder met al die rillingen een kabel losgeschopt ;)

Die intakes zijn inderdaad een klein puntje. Ik heb de locating pins verwijderd van de bovenplaat, stripjes sprue op de onderromp gelijmd, en daar daarna de intakes overheen gezet. Dat doet iets, maar niet alles aan de passing. De halve maantjes die in de weg zitten had ik al weggehaald. Er zit een PE fretje bij met meer halve maantjes, maar ik moet even uitvogelen hoe dat straks zit en wat er eventueel bij/af moet. De intake screens gebruik ik niet dus die gaan mooi in de spares-box.

De achterromp heeft wel het e.e.a. aan schuur/plamuurwerk nodig en ik wil iets aan de uitlaten doen. Ook de neuskegel wil ik een beetje spitser maken. Maar het moet allemaal wel leuk blijven dus ik ga zeker niet helemaal los. Er moet gewoon een aardige representatie van het ding komen. Ik maak me -uiteraard- meer zorgen over het spuitwerk straks.

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 12 feb 2012, 19:24

Goed bezig al! Misschien nog een foto van de pit?
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

erikztm

Bericht door erikztm » 12 feb 2012, 20:57

Kennelijk veroorzaakt de album-module en de flash-plugin wat problemen, dus moet het nu per foto apart:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is geen supergedetaileerd verhaal, maar de meest voor de hand liggende zaken zijn aanwezig.
Ik heb een gat geboord op de plek van de HUD-lens, gevuld met clearfix en clear yellow. Een beetje voor het idee. Ik moet er alleen nog even throttles in maken en dan vind ik het best.

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 12 feb 2012, 21:48

Zo te zien is het aardig donker daarbinnen, dus kom je er vast mee weg.
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 12 feb 2012, 22:26

Nadeel van die Academy canopy is dat ie redelijk dik is en het vertekend aardig als een en ander eenmaal op z'n plaats zit. Desalwelteplus een prima cockpit! Welke stoelen zijn dit eigenlijk, Verlinden?

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 12 feb 2012, 22:34

Ik denk het wel. Vergeet niet dat er straks het een en ander aan de binnenkant van de kap komt. Het is dan al met al druk genoeg om niet op te vallen dat het gewoon een kit-i/p is. Ik heb de kleur bewust wat donker gehouden, hoewel je bij de Su-27 aardig wat keuze hebt tussen blauwgroen en diverse kleuren grijs. Feitelijk is het niet eens zo erg fout allemaal als je een ontbrekend crt schermpje voorin buiten beschouwing laat. Het is alleen wat karig, zeker in vergelijking met een resin cockpit.

Ik heb geen idee welke stoelen zit zijn. Het is geel resin, dus Verlinden zou kunnen. De vorige eigenaar had deze stoelen erbij (vandaar de beschikbare exemplaren voor de Bulgari) en was ook al hier en daar begonnen. Best lastig om de bodem-louvres weer netjes uit de inlaten te snijden omdat ze wel erg veel uitstaken. De ejection handles ontbraken, die uit de kit zien er niet uit, dus ik heb zelf maar iets gefabriekt. Als die rode dingen er niet in zitten is het beeld meteen fout. De eveneens ontbrekende leg-restraints vallen een stuk minder op.

erikztm

Bericht door erikztm » 19 feb 2012, 21:39

Ik heb me de laatste dagen beziggehouden met afplakken en spuiten. Even naar Almere geweest voor wat Gunze verf en en passant ook een Infinity meegenomen. Ik had wat problemen met het fijnere spuitwerk met mijn Evolution. Eenmaal thuisgekomen bleek dat ik de laatste maanden heb zitten spuiten met een 0.2 naald in een 0.4 nozzle... maar goed. Inmiddels zijn die problemen verholpen en die nieuwe spuiter komt bijzonder goed van pas, evenals de verf.

Net als Ronald heb ik ook oeverloos zitten te mengen om een benadering te krijgen van wat ik zo'n beetje wilde hebben, en de eerste resultaten zitten op het model. Ik moet het lichtblauwe nog lichter inkleuren, maar het donkere blauw en grijs zijn gedaan.

Ik ben benieuwd naar jullie "expert opnions" hierover, want ik vind het onmogelijk moeilijke kleuren en ook foto's op het net spreken elkaar vrijwel allemaal tegen. Zowel qua kleur, schema, weathering, licht, donker, noem maar op. Ik denk weleens dat er helemaal geen enkele vastgelegde grondslag is voor het spuitwerk op russische Flankers.

Anyway, oordeel zelf:

Afbeelding

Afbeelding

pieter

Bericht door pieter » 19 feb 2012, 22:20

je gaat lekker,kijk ik even niet en dan heb je haast al een hele flanker ;)
je stoelen zijn lekker druk even als je cocpit.
je spuitwerk ziet er naar mijn idee erg goed uit
al vind ik op je laatste foto,dat je wel wat overspray hebt,dat vind ik net te veel in deze schaal zeg maar.

maar je postshade en de kleur vind ik erg mooi

heb al veel met deze kit in mijn handen gestaan,en elke keer weer terug gelegd
heb nu een beetje mijn zinnen gezet op de nieuwe 1/72 van trumpeter.

Gr Pieter

Plaats reactie