1/48 Su-24M "Fencer D" - Trumpeter

Ronald1903

Re: 1/48 Su-24M "Fencer D" - Trumpeter

Bericht door Ronald1903 » 06 mei 2010, 18:43

Ja, ik was bezig om een controlelaagje te spuiten en ik dacht, dit kan niet waar zijn. Foto's bekeken en tadaa...
Vanavond de boel eens een schuurbeurtje gegeven en de eerste lijnen opnieuw ingekrast. En als ik ergens een hekel aan heb... Het lijkt mooi te gaan en van de naden is niks meer te zien. Fototoestel heeft even een lege accu dus foto's houden jullie tegoed.

Die AB (Aviatsionnaya Bomb)-250'ers liggen er al bij zoals te zien is op de laatste foto (midden), Geen FAB-250's FAB (Fugasnaya Aviatsionnaya Bomb); De F staat voor fragmenterend en de getallen (250, 500 & 1000) zijn de gewichten in kilogrammen, geen ponden zoals in het Westen. De FAB en AB zien er trouwens wel precies hetzelfde uit...
Er zitten er 12 in de kit en kunnen d.m.v. een MER onder de kist worden gehangen. Ik had ze onder de romp gedacht maar dat is een andere MER (AKU-58 met 9(3x3) plaatsen ipv 6(2x3)) en die zitten er net niet bij. Maar de betreffende MER mag ook onder de vleugels.

Ronald

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 09 mei 2010, 10:20

En we gaan gestaag verder. Visueel is er niet veel meer te zien dan vorige keer maar toch een hoop werk gedaan, zoals de intakes.

De romp is zo langzamerhand wel klaar en alle kleine details zijn nagenoeg aangebracht behalve de kleine antennes die op diverse plaatsen zitten. Dit vanwege dat ze er gemakkelijk afbreken natuurlijk. Alle hardpoints zijn ook aangebracht al is de bouwbeschrijving wel wat gebrekkig.
Afbeelding
Zo wil Trumpeter het uitvoeren. Op links en rechts komen twee rails (F10 & F11) waar bommen aan kunnen hangen. Op de middelste komen twee rail met alleen 2 gaatjes waar dan wat anders op kan. Maar wat? Er is niks in de kit wat er op past! Op de laatste bladzijde van de bouwbeschrijving staat dat er 2 FAB-250's op de centerline kunnen.

Op deze manier:
Afbeelding
Opvallend is ook dat de houders(?) van de bommen nergens in de beschrijving worden aangegeven maar w├â┬®l in de kit zitten. Met die houder bedoel ik die steunpunten waar de betreffende bom tegen aan zit.
Afbeelding

Wat foto's bekeken en ik heb het zo opgelost. F10 & F11 op de middelste station en twee MER (AKU-58) op links en rechts.

Afbeelding

Afbeelding
2x MER en 1x KAB-500L. Achterop zou nog een FAB-500 kunnen. Op de vleugels komen een radarpod en een ECM pod.

Dit zit er allemaal in de kit. Veel dikke beukerts die ik alleen op foto's zie van open dagen. Of de Su-24 er daadwerkelijk operationeel mee heeft gevolgen vraag ik me sterk af bij sommige. De grote raketten kunnen overigens alleen op de Inboard vleugel pylons waar ik de fueltanks al heb bedacht.
Afbeelding

Ingredienten voor de MER's:
Afbeelding
FAB-100

De romp is zo gezegd bijna klaar en zo is de naad ook helemaal bijgwerkt. Veel werk van gehad om het strak te krijgen.
Afbeelding

Afbeelding

Dan nog de vleugels. De vleugels worden opgesloten in deze vleugelwortel. Ik denk erover om de vleugels uit te sparen zodat je ze naderhand kunt plaatsen. Dit is voor mij gemakkelijker met spuiten en je kunt de vleugelwortels goed bijwerken (lijmnaad). De vleugels komen in uitgeslagen stand dus hoeven (en kunnen) niet te bewegen.
Afbeelding

En als laatste de staart strak gemaakt.
Afbeelding

Nog een paar kleine dingen en dan kunnen we beginnen met het spuitwerk.

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 09 mei 2010, 10:30

Zit de lading van de achterste centerline pyon nu de lading van de MERs niet in de weg dan?
Je maakt hem wel erg strak. Hebben Fencers geen last van die typisch russische bouwstijl?
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 09 mei 2010, 10:32

Mooie update.
Toch wel makkelijk dat je toch wat documentatie hebt.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 09 mei 2010, 11:14

@Erik: De achterste kan denk ik niks meer op inderdaad. De MER's moeten nog afgebouwd worden. De wieldeuren van het landingsgestel komen iets naar binnen te staan en daar is ruimte genoeg. Ik heb een aantal plaatjes gevonden (waaronder het Aerofax boek) waar een dergelijke configuratie op staat. Vaak hebben ze wel de MER's op de centerline maar dat moet een ander type zijn. Deze passen niet achter elkaar op de centerline. Misschien laat ik de centerline ook wel leeg want dat is onduidelijk te bepalen. Staat wel lekker dik:
Afbeelding

Ronald

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 09 mei 2010, 11:35

Confirmed:
http://www.arcforums.com/forums/air/ind ... 014&st=160
Leef u uit met "save picture as"
Via: http://www.arcforums.com/forums/air/ind ... pic=206549

Blijkt dus dat er nog 2 FAB-250's op de centerline kunnen, dat past ook. Exit KAB-500 -> FAB-250.

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 09 mei 2010, 11:43

h├â┬®; bekende link. Moeilijk te geloven dat het ding nog van de grond komt met dat spul eraan, maar het schijnt wel zo.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 09 mei 2010, 12:41

Ik vind die tonnetjes maffe dingen, maar ze zullen wel kunnen doen wat ze moeten doen waarschijnlijk.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 09 mei 2010, 20:04

Bertvdm schreef:Ik vind die tonnetjes maffe dingen, maar ze zullen wel kunnen doen wat ze moeten doen waarschijnlijk.
De FAB-100's komen eronder en dat zijn natuurlijk niet de meest dikke met hun 100 kilo springstof. De F staat voor fragmenterend dus het zal wel een bende worden op de ontvangende zijde...

@Erik: Bedoel je dat het allemaal wat t├â┬® strak wordt of?

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 09 mei 2010, 20:13

Neuh, dat niet. Zo te zien zit dit ding aardig in elkaar geschroefd, maar als ik kijk naar de Su-7, MiG's enzo, de naden op die dingen waren van achter het ijzeren gordijn nog zichtbaar. Maar ik dacht gewoon dat het niet allemaal zo superstrak hoefde, bij sommige delen dan. Hamers en sikkels blijven de gereedschappen daarginds :lol:

Plaats reactie