1/48 Su-24M "Fencer D" - Trumpeter

Ronald1903

Re: 1/48 Su-24M "Fencer D" - Trumpeter

Bericht door Ronald1903 » 29 apr 2010, 18:38

De romp zit in elkaar inmiddels. De cockpitsectie zit er ook aan en die had nogal wat werk betreffende de naad die overbleef na het lijmen. Veel droogpassen maar je ontkomt er niet aan om toch een naadje te houden. Met enige research bleek dat er alleen op de bovenzijde een paneellijn zat dus dat werd plamuren, schuren en vervolgens nieuwe paneellijnen rescriben en rivets maken. De zijkanten zijn dus gewoon glad gemaakt. Ik had de intakes er al op zitten helaas... maar met enig geduld toch mooi strak getrokken allemaal.

Afbeelding
Ik heb al even een controlelaagje gespoten zoals te zien is. Inmiddels is dit allemaal weg door al het geschuur. Vooral de deellijn van de romp was toch wel een heel karwei om mooi strak te krijgen.
Afbeelding

Afbeelding
Onderzijde heeft dezelfde behandeling gekregen als de bovenzijde.

Afbeelding
Overzichtje van alles. De vleugels ben ik ook mee begonnen. De flaps komen geheel uit te staan. Indien dit wordt gekozen kunnen de vleugels niet meer bewegen.

Afbeelding
Het landingsgestel. De achterste poten hebben een witmetalen kern. Het MLG kan gekozen worden in 2 "standen" worden gekozen. Er is ook nog een plastic exemplaar voor de hoofdwielpoot maar die is er alleen in ingeveerde toestand. De witmetalen poten zijn erg fraai gedetailleerd al zeg ik het zelf. Voor de wielpoten wil ik nog wel wat bekabeling aanleggen. Vooral op de achterste poten zitten deellijnen/naden van de verschillende delen die ik altijd lastig vind om glad te krijgen. Met wat leidingen is het altijd goed camoufleren.

Afbeelding

Op de romp komen nog verschillende details zoals inlaatjes en dergelijke. Als de rom eenmaal klaar is, en die is al een heel eind zo, dan hebben we zo langzamerhand een SU-24 staan.

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 29 apr 2010, 18:44

Heel erg netjes van Trumpeter om aan de verschillende standen van de gears te denken. Ik kan me zo 123 even geen andere fabrikant voor de geest halen die hetzelfde idee heeft uitgevoerd. Mooi om te zien hoe het ding aan zijn bijnaam komt. Het is inderdaad een koffer.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 29 apr 2010, 19:21

heel fraaie metalen wielpoten, vaak zijn ze zo grfof dat je beter de plastic versie kan nemen maar dat is hiet niet het geval.
Alleen vraag ik mij af wanneer gebruik je de een en waneer de ander.
Ik neem aan dat vrijwel iedereen de kist maakt zoals hij staat op de grond, niet in take of stand.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 29 apr 2010, 19:59

zo te zien aan de foto's zijn fencers met uitgevouwen vleugels en kleppen op de grond zeldzaam, dus er zullen vast een bult mensen zijn die het ding startend of landend willen maken om dat spul te kunnen gebruiken. Is volgens mij vooral populair in de usa.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 29 apr 2010, 20:13

Die van mij komt gewoon op de grond te staan al is een plankje met een stuk runway wel een leuke setting. De vleugels uitgeslagen, flaps down en slats omlaag is niet een onrealistisch iets maar erg vaak zie je het niet inderdaad. In mijn boek staan een handjevol foto's van toestellen met een dergelijke configuratie. Op de grond staat ie ook best hoog op z'n poten moet ik zeggen en is die cilinder met link ook erg ver uitgeschoven.

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 29 apr 2010, 20:22

Als je kijkt hoeveel bommen er onder kunnen zal hij leeg nog wel wat veerweg over hebben denk ik. Een F111 zal dat ook hebben maar daar valt het niet op door die bizarre onderstelconstructie.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 29 apr 2010, 20:29

Wat nog wel even het vermelden waard is:
Alleen het bouwen met uitgeslagen vleugels, flaps en dergelijke wordt beschreven in de bouwstappen. Helemaal clean moet je zelf uitvinden al is dat niet erg moeilijk maar een beetje vreemd is het wel.

In ieder geval komen de 3000l tanks d'r onder te zitten. Wat er verder onder komt... genoeg om uit te zoeken!

Ronald

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 05 mei 2010, 13:56

Update.

Afbeelding
Controlelaagje gespoten.

Walkarounds nog eens goed bekeken en:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Ieuw...

Afbeelding
...

Afbeelding
Maatregelen. De gehele naad dient dus niet zichtbaar te zijn (zelfde verhaal als met de deellijn romp - cockpit!). De hele boel is inmiddels vlak geschuurd en geplamuurd. Morgen eens even kijken wat de schade wordt na het schuren van het plamuur. Nog een beetje rescriben en dergelijke (het is gelukkig allemaal lekker recht toe rechtaan) maar dan kunnen we zo langzamerhand beginnen met het spuitwerk...

Afbeelding
Voor de rest lijkt het allemaal prima alleen de intakes hebben dus wat werk nodig. Ik ben een beetje begonnen met het assembleren van de bommen en dergelijke maar heb eigenlijk nog geen idee wat er onder komt. In ieder geval die grote fueltanks.

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 05 mei 2010, 15:31

Mwahhh. Ik heb erger gezien. En gemaakt... :oops:

Ik zou er zo'n lekker rek met FAB's onder hangen. Die kleine 250 kilo soort. Of nog beter 125 als dat betekent dat er dan vier achter elkaar kunnen hangen.
Op deze pagina (jou ongetwijfeld bekend) staan wat mooie plaatjes. Ook met die bommenrekken. Op de een of andere zieke manier vind ik die stompe biervaatjes altijd wel iets extra "purposeful" hebben. Veel vetter dan de slick Mk 82 en 84 die het westen gebruikt.
8-)

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 05 mei 2010, 16:26

Dat is inderdaad wel de moeite waard om te repareren, ofwel goed bezig.

Gr.
Sid
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

Plaats reactie