1/48 Su-24M "Fencer D" - Trumpeter

Ronald1903

Re: 1/48 Su-24M "Fencer D" - Trumpeter

Bericht door Ronald1903 » 24 apr 2010, 20:45

Lidl verkoopt het bij ons in het dorp.
De kit bouwt erg mooi weg inderdaad.

Net nog even een review gelezen een belangrijk punt opgemerkt. De wingfences op de bovenzijde van de vleugels horen er niet te zitten voor deze versie (Su-24M). De pylon die er op aansluit moet iets aangepast worden maar geen moeilijke klus. Ook de chaff dispensers op de achterzijde, naast de staart moeten er ook niet op. Goed om te weten. Wingfences zijn alleen bij de oude toestellen en de chaff dispenser juist bij de nieuwste versies. Mijn boek bevestigd een en ander inderdaad.
Linkje naar betreffende review: http://www.internetmodeler.com/artman/p ... ncer-D.php
In mijn beginpost heb ik een Su-24M2 neergezet, met chaff dispensers. Deze heeft de wingfences ook niet. Deze wel:
http://cdn-www.airliners.net/aviation-p ... 882683.jpg

Ronald

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 24 apr 2010, 21:26

In Rijssen hebben wij geen geen Lidl (zat die bij jullie daar niet in dat vrij niewue spul met parkeer terrein?) maar dat spul zal best te vinden zijn.
even oftopic,We hebben ook geen Poeitz (zo schrijf je dat dacht ik) wat ook leuke winkels zijn, is dat een bepaald Fries woord Poeitz of is dat gewoon weg een bedrijfs naam?

Toch maar goed dat je er een boek bij hebt, hoe wel dat lang niet altijd zaligmakend is, ben ik wel achter.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

Jan P

Bericht door Jan P » 24 apr 2010, 21:56

Wat een bakbeest! Wat wel opvalt is dat de vleugels vrij iel lijken voor een kist met zo'n afmeting.
Wel vreemd inderdaad van die "uitsparing" in de horizontals. Heb trouwens die dymo hier nog nooit gevonden bij de Lidl. Poeisz is een Fryske Familie naam uit Sneek. Volgens mij was de topic starter daar in een heel donkergrijs verleden nog vakkenvuller?? :lol:

Gr Jan

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 24 apr 2010, 22:16

:lol: Hehe, 5 jaren als zuivelman gewerkt bij de Poiesz, toen nog Poi-Mar. Die Lidl zit daar inderdaad Bert. Als ik ze weer zie liggen koop ik wel een setje voor je ;)

Hij is inderdaad wel groot. Ik wilde vanavond even een foto maken samen met een Su-27, zelfde schaal. Verassend, nagenoeg even groot al is een Su-27 ook geen kleintje. Op ARC stond een mooie qoute van de Su-24: "It looks like it could fly through a wall, that massive" Hij ziet er echt stevig uit en straalt dat ook wel uit, meer dan een F-111 vindt ik. Bedankt voor de reacties heren.

Ronald

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 24 apr 2010, 22:36

Ik zit alleen nog met ├â┬®├â┬®n ding en dat is de kleur van de vleugels waar de flaps normaliter zitten. In het Aerofax boekje geen enkele foto van dit detail natuurlijk maar ik denk zelf dat het bare metal is. Dus het deel wat zichtbaar wordt als de flaps, slats en spoilers uit staan. Iemand?

Op deze foto lijkt het mij dat alles de dezelfde grijze kleur heeft aan de achterkant van de vleugel

Afbeelding

erikztm

Bericht door erikztm » 24 apr 2010, 23:39

Op pagina 62 in je Aerofax boek staat bovenaan een mooi kleurenplaatje waarop wel wat van deze kleuren te zien is dacht ik. Lijkt me gewoon grijs in varierende staten van vuiligheid. Op Bert's erg fraaie plaatje staat trouwens een of ander lijnenspel op de inboard kant van de klep, maar op andere foto's lijkt dit gedeelte wel gunmetal of iets te zijn. Die vakjes ogen machtig interessant. Iemand enig idee waarom ze daar staan?
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 25 apr 2010, 10:07

Bedankt Erik. Die vlakken op de vleugels heb ik ook al even op gezocht, niks gevonden eigenlijk maar wat ik bedenken kan is dat het slijtplaten zijn. De sleuven in de romp, waar de vleugels in vallen, zijn geen canvas of kunstof delen. Als ik wat awalkarounds bekijk lijkt het gewoon metaal te zijn, en dat gaat krassen :?
Afbeelding

Ik ben gisteren iets te snel geweest met reageren (was al laat natuurlijk), maar die ronde wingfences horen d'r wel op en de chaff dispensers niet. Lezen he? :roll:

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 25 apr 2010, 11:50

Mwah, ik weet het niet. Je laatste foto laat zien dat het scharnierende plaatjes zijn met op het raakpunt vervangbare stripjes van iets wat ik als nylon beschouw. Datzelfde spul als skateboardwieltjes en de wieltjes van de laadklep van een vrachtwagen enzo. Dat slijt zelf een stuk harder dan metaal waardoor slijtplaatjes wat overdreven lijken. Ik heb echter ook geen betere verklaring en met mijn kennis van het Russisch is het opzoeken ervan ook lastig, dus tenzij iemand nog iets briljants kan verzinnen geloof ik je.
Die site is trouwens een mooie fotobron. Daar kom je wel verder mee.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 27 apr 2010, 20:41

Even textueel updatje. De romp zit nu geheel in elkaar; Neus, cockpit, romp en achtereind. Dat achtereind, waar de motoren in komen te zitten, kon wel geplaatst worden kwam ik achter. Alleen de cockpit - romp naad geeft wat zorgen. De naad die overblijft na het lijmen is dus geen paneellijn helaas, alleen op de bovenzijde. Nu zitten de intakes er al op :roll: en kan ik er niet echt goed bij maar een eerste ronde plamuren en schuren bleek toch wel aardig goed te gaan met enige voorzichtigheid. Tussen de splitter en de romp zie je helemaal niet gelukkig maar het blijft wel een lastig hoekje zo... Ik kon nog net een klein stukje meepakken tussen de splitter. Morgen even een controlelaagje spuiten of alles mooi strak is, ik zie het wel zitten. Het achterste stuk was net iets te breed dus daar ook wat schurwerk maar geen schokkende dingen. Wel een en ander weer rescriben, vooral bij de cockpit - romp sectie, maar dat is prima te doen.

Verder zit ik nog met die achtervleugels in m'n maag. Die kier hoort er dus echt niet te zitten; het lijkt zelfs zo te zijn dat de vleugels op die plaatsen iets gekrompen zijn, gezien de details die wat vaag zijn op die plek.
Afbeelding
Kijk maar eens ter hoogte van de kier, de rivets zijn nagenoeg niet aanwezig.

Al met al allemaal wel goed te krijgen en de romp is toch het meest bewerkelijke stuk van de kit. Als die straks eenmaal klaar is dan is het een kwestie van inlaatjes, piefjes en pafjes er op zetten. Vleugels zitten inmiddels ook in elkaar en pasten erg mooi.

Morgen foto's van bovenstaande.

Ronald

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 27 apr 2010, 21:24

Lijkt inderdaad op krimp, maar best wel te repareren.

Toch ook wel eens leuk om te lezen dat een kit wel netjes in elkaar past.
Hoewel het door de jaren wel gebleken is dat er altijd mensen zijn die zelfs de meest mooie kit nog niet in elkaar krijgen en beginnen te mopperen.

Plaats reactie