1/48 Su-24M "Fencer D" - Trumpeter

de Koning
Contacteer:

Re: 1/48 Su-24M "Fencer D" - Trumpeter

Bericht door de Koning » 09 mei 2010, 21:50

Wat een arsenaal zeg!
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 12 mei 2010, 20:48

Ik gooi er nog ├â┬®├â┬®n kleine update tegenaan en dan denk ik toch echt eens te kunnen beginnen met het spuitwerk.

Afbeelding
de vleugelwortels heb ik van te voren geplaatst, zonder de vleugels. Op ARC was er iemand die de beide delen van de vleugelwortels appart heeft gespoten en toen heeft geplaatst. Gevolg is dan wel dat je op de romp aansluiting een naad overhoud en de lijmnaad van beide delen op zich blijft zichtbaar. Plamuur dus. Ik het plamuur plaatselijk aangebracht door wat tape aan te brengen, zo blijven de omliggende details wat bespaard.

Afbeelding
De vleugels heb ik zodanig aangepast dat ze na de tijd gemakkelijk zijn te plaatsen. Ze vallen mooi op hun plaats en er zit een soort klemmetje in de vleugelwortel die de vleugel mooi strak houdt.

Afbeelding

Afbeelding
Plamuur geschuurd. In het echt zit er niet een paneellijn. Toch wat vreemd dat Trumpeter op dergelijke plaatsen deze naden heeft, net zoals met de romp en de intakes.

Door de lijmnaad van de vleugelwortels, voorkant, krijg je toch weer zo'n lelijk naadje wat bijgewerkt moet worden. Op de ronding van de voorzijde zitten een aantal paneeltjes die bijna geheel opnieuw moeten worden gemaakt door al het geschuur om de boel mooi glad te krijgen. Akelig klusje vindt ik dat altijd.

Bedankt voor het kijken.

Ronald

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 12 mei 2010, 21:17

Toch blijft deze manier zo jij het doet wel de beste om die vleugels mooi af te kunnen werken.
Vroeger vond men hier in huis altijd dat het moest dat ik de vleugels beweegbaar moest houden, en dat lukte dan wel maar ging altijd ten koste van de verf laag.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 12 mei 2010, 21:37

En de kleppen in dit geval.... Als je trouwens de "geulen" in het "tandwielstuk" van de vleugel vlak voor het draaipunt een klein beetje smaller maakt, dan kun je de vleugels er een beetje in vastklikken. Als je hem dan eens oppakt en je houdt hem scheef dan dondert de vleugel er niet uit. Of je moet ze vastlijmen, maar dat is wellicht ivm transport niet handig. Het is toch een groot ding.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 14 mei 2010, 21:08

Even reageren. 95m2 laminaat gelegd in 2 dagen bij het schoonzusje in Vleuten (Utr). Kapot...

Die vleugels vastlijmen wilde ik eigenlijk niet doen, vanwege de transportmogelijkheden inderdaad. Die uitgeslagen vleugels maken er een groot, breed model van. Ook in de vitrine zal die flink wat ruimte opeisen. De vinyl stukjes moeten er nog in (waar de vleugels in de romp schuiven) maar dat past prima. Ik zit te popelen om de airbrush aan te trappen maar vindt elke keer wel wat maar volgende week zal er toch echt wel wat kleur op ziten verwacht ik. Zit alleen nog even te bedenken welke kleur ik als eerste neem. Wit of het grijs? Grijs lijkt me handiger; Dan kan ik het hele model grijs spuiten en het wit als een soort van postshading aanbrengen met het grijs als preshade. Wat denken jullie?

Ronald

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 14 mei 2010, 21:18

Als ik het zou moeten spuiten deed ik eerst het wit, en daarna het grijs.
Waarom? omdat je dan nauwelijks hoeft af te plakken of wat ook op de romp want je spuit langs de romp naar beneden en je heb een rechte maar softe lijn.
De ventral fins wel afplakken en het deel onder de vleugelwortel.
Zo zou ik het doen maar het is zeker geen wet, het is maar wat je zelf makkelijk vind.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 14 mei 2010, 22:03

De wit(ten) van Gunze vind ik niet zo geweldig dekkend.. (de mr.color range is m.i. wel de best dekkende wit overigens)
Het kan zijn dat je dus juist dàt zoekt voor pre-shading, maar ik ben bang dat het wit tè grijs wordt (of tè dik omdat je meer lagen nodig hebt).
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

Plaats reactie