1/48 Su-24M "Fencer D" - Trumpeter

Ronald1903

1/48 Su-24M "Fencer D" - Trumpeter

Bericht door Ronald1903 » 18 apr 2010, 20:22

Zullen we dan maar?

Mijn project voor de komende tijd, de gloednieuwe kit van Trumpeter: Sukhoi 24M "Fencer D".

Zonder zelf helemaal een verhaal neer te zetten, voor de liefhebbers hier wat informatie over het betreffende toestel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-24

De kit.
V├â┬®├â┬®l plastic: 697 onderdelen! En dat voor een 1/48 kit, al doet het formaat eerder aan een 1/32 kit denken.
Afbeelding

Voor een "review" heb ik laatst al wat inbox plaatjes gemaakt:
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... 14&t=26855

Ik ga deze kit geheel uit de doos bouwen zonder aftermarket setjes of decals. Op dit moment, dat de kit net uit is, is er ook nog helemaal niks verkrijgbaar overigens.
Ik heb naast de kit een fraai boek van Aerofax aangeschaft. Veel kleurenfoto's en alle details komen zo'n beetje aan bod.
Voor de kleur gebruik ik ook ditmaal Gunze.
Ik ga er een wit / grijze kist van maken met bortnummer rood 42. Je kunt naast deze uitvoering nog een gecamoufleerd toestel bouwen.
Afbeelding
Zoiets.

Even een indicatie van de grootte van dit model:
Afbeelding

De beide romphelften worden verticaal tegen elkaar gezet en zo ook de cockpitsectie die weer tegen deze rom gezet wordt. Wordt nog wel een secuur klusje om alles mooi glad te krijgen hier denk ik:
Afbeelding

Afbeelding

De binnenzijde van de rompdelen zijn voorzien van ribben die het geheel stevigheid geven. Wel slim want de grote vlakke stukken op de boven en onderkant blijven zo mooi strak. Zou dit er niet in zitten dan heb je al gauw een "golvend" effect.

Afbeelding

Ik ben begonnen met de cockpit zoals gewoonlijk:
Trumpeter laat je direct lekker de hele doos verkennen want voor alleen de cockpit moesten er al 7 verschillende sprues worden aangebroken. De hele cockpit zit dus niet in ├â┬®├â┬®n sprue bij elkaar.

Afbeelding
Hele fraaie stoelen al zeg ik het zelf die een goede gelijkenis hebben met de echte (K-36M)

Afbeelding

Afbeelding

De klokken worden door middel van een decal achter op het glasdeel gezet. Decals plakken maar aan een zijde volgens mij dus heb je er hier weinig aan. Ik plak het hele geval, met papier, erachter.
Morgen de eerste laag verf in de cockpit (zo'n lekker fout groen/blauw kleurtje).

Er is nog niet zo veel gebeurd natuurlijk maar opmerkingen, kritiek en uwe commentaar tijdens het project zijn van harte welkom!

Ronald

darka76

Re: 1/48 Su-24M "Fencer D" - Trumpeter

Bericht door darka76 » 18 apr 2010, 20:36

goed begin is het halve werk.
Ik vind dat altijd wel jammer dat je als door een lego doos aan het zoeken bent naar onderdelen. Het wordt er later zo'n bende van in je doos. Sprues geven altijd wel stevigheid zolang er nog niet in geknipt is. Typisch Chinees

Verder vind ik zo'n clearpart als dash ook jammer. Daar kun je net niks mee.. Het kan weinig extra's bieden en bovendien zit je verder met vastplak mogelijkheden.

Verder is het een brute kit.
Succes, Arjen.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 18 apr 2010, 21:22

Mooi onderwerp.
Ik denk ook dat de wit met grijze versie erg mooi is.

Kun je al bekijken of bepaalde bulten en happers die op de foto van de echte kist staan ook in die kit zitten?
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 18 apr 2010, 21:25

Ha! Goed om te zien dat je ermee bent begonnen. Volgens mij ook als een van de eerste ter wereld. Dit forum heeft primeur na primeur ;)
Het instrumentenpaneel is gewoon vreemd zo. Als je de opliggende delen moet gaan schilderen zodat het er een beetje uitziet, raak je de decals snel kwijt, en als je het niet doet ziet het er niet uit. Heel vreemd. En ook wel heel erg dik dat paneel. Misschien is zelf maken van een dun stukje acrylaat toch een mooiere oplossing. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je e.e.a. gaat displayen.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 18 apr 2010, 21:33

mischien een idee, als je het decal graag wilt gebruiken om het paneel aan de voorzijde zwart te schilderen met acrylverf en na het drogen de bepaalde instrumenten er uit te pikken door met een cocktailprikker de verf weg te krabben.
Dat kan prima met Revell Aqua

erikztm

Bericht door erikztm » 18 apr 2010, 21:34

Dat zegt wel heel veel over de hechtkracht van Revell Aqua....maar dan nog zitten je dials achter een millimeter glas. Ik denk niet dat je ze nog terugziet.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 18 apr 2010, 21:38

dat ben ik met je eens

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 18 apr 2010, 21:42

Voor zover ik kan zien en beoordelen zit alles erop qua inlaatjes en antennes. Er is al veel gepraat over deze kit op diverse fora en er zal hier en daar iets niet helemaal 100% kloppen. Grootste "problemen" met deze kit is de rug, die is iets te laag en de motoren, die staan te ver uit elkaar en zijn wat te klein in diameter. Ik ben eigenlijk wel beniewd of voor dat laatse een ombouwset komt want bij sommigen is het reden om de kit helemaal niet aan te schaffen. Ik heb zelf zo iets van, jammer maar helaas, ik heb straks een dikke Fencer in de kast die met z'n achterste tegen de wand aan staat 8-) De iets te lage rug, ik kan me er niet druk om maken eigenlijk. Op ARC zijn ze wel een beetje bijgetrokken want eigenlijk viel de rug best nog wel mee toen er iemand was die daadwerkelijk de kit naast een paar tekeningen heeft gelegd. Wepraten uiteindelijk over een paar tienden van millimeters; Ik denk dat dat niet echt opvalt al kunnen sommigen er erg moeilijk over doen.

De instrumenten zijn inderdaad wel een beetje appart. De dikte kan ik wel aanpassen door de achterzijde te schuren en dan weer polijsten. Ik ga denk ik gewoon de decals achter de "plaat" plakken. Wat Bert suggereert voor de dials, dat wilde ik precies zo uitvoeren maar dan met Gunze en dan met een beetje verdunner de dials weer doorzichtig maken, dat gaat prima met Gunze. Het glasdeel heeft dan ook weer zijn opliggende details zoals knopjes e.d. Het idee is om de rechterzijde dicht te doen en de linkerzijde open. In het Aerofax boek zie ik ze vaak zo staan.

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 18 apr 2010, 22:13

Gewoon niet te moeilijk over doen; die paar puntjes vallen niemand uitgezonderd de echte kenners op; ik zou het nooit zien en het zijn sowieso niet de meest opvallende punten aan welke kit dan ook.

Ik ben erg benieuwd hoe het met die instrumenten gaat uitpakken.

mike46

Bericht door mike46 » 19 apr 2010, 12:14

ben benieuwd wat dit gaat worden Ronald. Al behoorlijk wat over gelezen (zoals je zegt, op ARC)
Mooie uitvoering zoals je hem in je hoofd hebt lijkt me.

Deze had je al gezien Ronald?

Michiel

Plaats reactie