1/48 MDD F/A-18C Hornet "Beavis" Nickel 01/VMFA122 Crusaders

de Koning
Contacteer:

1/48 MDD F/A-18C Hornet "Beavis" Nickel 01/VMFA122 Crusaders

Bericht door de Koning » 09 apr 2010, 17:45

Mijn nieuwe project..

Een McDonell Douglas F/A-18C Hornet, tegenwoordig beter bekend als een Boeing 'Legacy' Hornet na overname door Boeing en het uitbrengen van de moderne E's en F's.
Ik denk dat in 1/48 Hasegawa de beste Hornet heeft, en die lag 'toevallig' op zolder..

De decals van Hasegawa (Marauders) gebruik ik dus niet, eveneens niet de TwoBobs VFA-87.

Dit keer wordt het een uitvoering van de Marines, VMFA-122 Crusaders om precies te zijn. Omdat ik dit een bijzonder mooi kleurenschema vind. De decals die ik heb zijn van Flying Leathernecks. Niet de goedkoopste maar wel zeer uitgebreid (2 kisten) en voorzien van een dvd met allerlei foto's en close-ups. De decals zien er op het eerste gezicht echt waanzinnig goed uit! En de foto's.. briljant!

De foto's van de doos en de inhoud en de diverse toebehoren. Gezien mijn eerder ervaringen met Aires, ben ik er nog niet over uit of ik de Aires wielbakken ook daadwerkelijk ga gebruiken...
Onderweg is nog de Big Ed set voor de Hornet. Eens kijken wat ik ga gebruiken. Door die grote canopy zie je natuurlijk alles..

Gr.
Sid

De foto's..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marauder decals..
Afbeelding

Two Bobs VFA-87.. ook niet dus..
Afbeelding

Flying Leathernecks VMFA-122 Crusaders..
Afbeelding

Seamless Suckers intakes..
Afbeelding

Aires en Blackbox..
Afbeelding

wat naslagwerk..
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door de Koning op 12 apr 2010, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

erikztm

Re: 1/48 MDD F/A-18C Hornet "Beavis" Nikel 01/VMFA-122 Crusaders

Bericht door erikztm » 09 apr 2010, 18:47

Met zoveel spullen moet er wel een leuke Bug te maken zijn dacht ik. Het is iets gechargeerd om het een "kleurenschema" te noemen. Of wordt het die met de rood/zwarte staart?
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

mike46

Bericht door mike46 » 09 apr 2010, 19:44

Mooie kit deze Hornet van Hase. Ik heb er weinig problemen mee gehad (op het pas krijgen van de Aires pit na).
gaat het een lekker verweerde bak worden?

Succes ermee.

Michiel

BasG

Bericht door BasG » 09 apr 2010, 19:51

Je hebt weer een leuke set bij elkaar gesprokkeld. Toch zien de standaard wheel bays er toch goed uit. Oke, de Aires nose wheel bay is wel stukken beter, maar de mwb's zien er van Hase goed gevuld uit. Nu kan ik niet zeggen of ze ook correct zijn. Er zal vast ook wel het nodige PE in de Big Ed zitten, Eduard kennende, om de boel daar op te leuken.

Toch nog geen zin om de 105 af te maken?

Succes.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 09 apr 2010, 20:54

Ik heb nog drie Hornets liggen en daar wil ik ook de seamless suckers toepassen.
Ben benieuwd wat jij tegen komt bij de montage er van, ik heb zelf het idee dat het een lastig karweitje is.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 10 apr 2010, 10:04

Mooie spullen in goede handen zou ik zeggen. De neussectie is hier in 2 delen zie ik, dan zul je daar niet echt problemen treffen in tegenstelling tot de F/A-18F van ze, die is uit 4 stukken opgebouwd.

Ronald

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 11 apr 2010, 10:52

Erik, het wordt inderdaad de #164264 met donkerblauwe staart/wit schild.

De neus is inderdaad in twee helftjes. Nu is er echter wel een kleine cosmetische neusoperatie nodig. De vents aan zij- en onderkant zijn die van een vroege -C. En ik ben een late -C aan het maken: de vents moeten dus dicht en worden voorzien van 'mesh screen gun gas vents', en FL (Flying Leathernecks) heeft daar decals voor meegeleverd.

Tevens ben ik er achter gekomen dat er een aantal kleine zaken veranderd moet worden. Geen verstevingsribben op de staart, hier en daar wat panellines weg, en erbij. En een nieuwe stoel; een SJU-17 i.p.v. SJU-5/6.
Ik ben nu druk met de panellines wat uit te diepen, omdat ze nog ondiep waren. En met mijn manier van werken (elke keer Future) zijn ze anders straks te ondiep geworden om een goede wash te geven.

En helaas is mijn bestelling Big Ed niet op tijd geleverd.. d.w.z. voor het weekend. Dus ik kan niet verder met de cockpit. Of beter gezegd kijken welke het gaat worden.. Ach, genoeg ander zaken te doen.

De SS intakes passen natuurlijk nog niet 1-2-3... geen verrassing denk ik.
Ook de Aires exhausts zijn wederom 'gekrompen', niet veel, en ik kom er wel mee weg, maar eigenlijk het bekende euvel.
De feathers zelf zijn trouwens aan de binnenkant niet goed gecentreerd, maar door de smalle inkijk zul je dat wel straks wel niet zien.

En v.w.b. de wielbakken ben ik nog aan het denken.. op het eerste gezicht en met wat metingen lijkt het te moeten gaan passen.. maar dan maak ik het vast nog moeilijker met de SS intakes.. Nog maar een nachtje over slapen..

Gr.
Sid

erikztm

Bericht door erikztm » 11 apr 2010, 17:08

Fraaie keuze. Welk wapenfeit mogen we voor meneer Nikel noteren? Omdat je meestal kisten met een verhaal bouwt...

de Koning
Contacteer:

Re: 1/48 MDD F/A-18C Hornet "Beavis" Nickel 01/VMFA122 Crusaders

Bericht door de Koning » 12 apr 2010, 19:12

Dit keer geen wapenfeit.. LtCol W.R. Lieblein had als persoonlijke bijnaam "Beavis" en het Callsign van de VMFA-122 Hornets is vrijwel altijd "Nickel". Al CO vliegt Beavis dus rond als Nickel 01. (de spelfout is hersteld.. :oops: )

En nog steeds is de bestelling niet binnen... grrr.. en daarom had ik het juist laten opsturen..

Gelukkig heb ik mij niet verveeld vandaag.

De SS intakes hebben nog iets te doen.. schuren aan de binnenkant. Gelukkig aan het eind, waar het niet zoveel opvalt. En de intake zelf zal ook nog wat geschaafd moeten gaan worden door de keuze die ik heb gemaakt.

De Leading Edge Slat (klep aan vleugelvoorrand) is nogal krom. Nu hoort er wel een twist in te zitten, maar niet zoveel. In twee stappen gelijmd, dan is het makkelijk te herstellen.

De late -C (Lot 13/Block 34/24 voor de kenners..) die ik aan het maken ben had geen verstevingsribben aan de buitenkant van de staartvlakken. Onderdelen B14 t/m B19 worden derhalve niet gebruikt. Maar dan moeten ook de inkepingen weggeplamuurd worden.
Ook de Gas gun vents moeten van een ander type, en worden heel slim door Flying Leathernecks decals vervangen t.z.t. Dus was er nog meer te plamuren. Er omheen afplakken en wat Motip aangemaakt. Vervolgens het tape eraf, vind ik makkelijker schuren.

Op het eerste gezicht zouden de Aires wielbakken gaan passen.. daar heb ik mij vaker in vergist, dus meerdere keren gechecked. En uiteindelijk de beslissing genomen om ze te gaan inbouwen.. het nodige hak- en breekwerk.

Omdat de onderkant romp wel erg labiel werd, e.e.a. verstevigd. Helaas mocht het niet baten, en brak de romp toch... :shock:
Om zodoende de Aires wielbakken toch te kunnen plaatsen, moest de onderste romphelft dicht en stevig worden. En dat kwam eigenlijk wel goed uit. De zijkanten m.b.v. extra stevigheidsplaatjes aan de binnenkant voorzichtig vastgelijmd. En helaas ook de ronding aan de voorkant van de intakes.. Helaas, omdat het niet handig is met het passend krijgen van de SS intakes, maar anders werd de constructie te fragiel.

Toen het allemaal vastzat, verder gegaan met het passend krijgen van de wielbakken. Nu is de rechter Aires-bak iets korter (0,6mm) dan de andere, maar het is gelukt! Deze 2 bakken zitten vast, en de stevigheid van de romphelft is hersteld.
Nu de voorste bak nog..

De splitterplates die ik straks nodig heb om de intakes passend te krijgen in elkaar gezet. De linker plate heeft nog een extra luchthappertje aan de onderkant. Een klein vierkantje uitgesneden en met een klein reepje plastic de doorkijk tussen deze twee gaten dichtgemaakt.

Zover.

Gr.
Sid

Seamless Suckers.. maar met wat schuurwerk..
Afbeelding

LE Slat..
Afbeelding

dat moet weg..
Afbeelding

voor het aanbrengen van Motip..
Afbeelding

voor het schuren..
Afbeelding

dat gaat ook weg..
Afbeelding

met extra versteviging..
Afbeelding

ongelukje..
Afbeelding

zijkant vastzetten..
Afbeelding

zijkant nog open..
Afbeelding

En uiteindelijk zit het erin..
Afbeelding

nee, geen Tie Fighter.. de splitter plates..
Afbeelding

erikztm

Re: 1/48 MDD F/A-18C Hornet "Beavis" Nickel 01/VMFA122 Crusaders

Bericht door erikztm » 12 apr 2010, 20:19

LOL @ Tie Fighter...

Leuk karweitje zo hoor; ben benieuwd wanneer het weer op een Hornet gaat lijken. Dat breukje is peanuts. Een massieve kiel van superglue en accellerator overkomt elke neiging tot breken is mij weleens opgevallen. Maar lees ik nou goed dat je Motip 2 componenten plamuur gebruikt? Hoe is de hardheid daarvan in vergelijking met het omringende plastic? En is het graveerbaar? Ik ben een beetje aan het experimenteren met plamuur maar heb het perfecte spul nog niet gevonden.

Plaats reactie