Lim-5p (MiG-17PF) 1/48

Ronald1903

Lim-5p (MiG-17PF) 1/48

Bericht door Ronald1903 » 11 jan 2012, 19:20

Ja, daar zijn we weer.

Nieuw project om even de smaak te pakken te krijgen. Laatste tijd druk gehad en weinig tijd en zin gehad om met de hobby bezig te zijn.

Lim-5p.
http://en.wikipedia.org/wiki/PZL-Mielec_Lim-6

Het model wat ik aan het bouwen ben is van Hobbyboss. Mijn eerste model van deze fabrikant en het bevalt prima. Ondanks de weinige foto's die ik gemaakt heb plaats ik 'm er toch even tussen.

Afbeelding

Afbeelding
Dit moet 'm uiteindelijk worden. Vreemd genoeg barweinig materiaal te vinden van dit schema. Ook heel handig: Bovenaanzichten ontbreken in de bouwhandleiding... Met dit plaatje zou je het moeten doen.

Afbeelding

Afbeelding
Weinig problemen met het in elkaar zetten alleen de vleugels waren even een aandachtspuntje. De aansluitpunten vertoonden flinke kieren. Ik heb de locatie pennen verwijderd en de vleugels zodanig vlak geschuurd dat de naad minimaal werd. Helemaal dichtsmeren moest ook niet want de aansluiting is tevens een paneellijn.

Afbeelding
Hier de lichtblauwe onderkant die naderhand nog iets lichter en grijzer is gemaakt.

Inmiddels is de basiskleur, grijs, voor de camouflage aan de bovenzijde aangebracht. Met wat postshading een en ander wat levendig gemaakt.

ROnald

erikztm

Re: Lim-5p (MiG-17PF) 1/48

Bericht door erikztm » 11 jan 2012, 20:01

Er is inderdaad 0,0 te vinden over dit ding. Vreemd, want je zou denken dat ook HB ergens de inspiratie voor deze uitvoering vandaan heeft gehaald. Misschien staat er ergens een plaatje in een obscuur boekje. Maar waarom dan toch deze gekozen? Er zijn toch wel decalopties die wel te vinden zijn?
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 11 jan 2012, 20:49

Vliegende start! Ik neem aan dat die bult in de neus een radar is?
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 11 jan 2012, 21:48

Dit was meer even een project om even wat in elkaar te zetten zonder gedoe om vervolgens weer even wat serieuzer werk aan te pakken. Ik ben het even kwijt met de hobby. Schema vond ik wel aardig en ik had geen zin in een alu look voor deze. Ik heb enkele foto's gevonden via de Poolse luchtvaartsites. Schema is niet zo ingewikkeld en qua kleuren zit ik nu wel goed denk ik. Er zijn nog tig schema's te vinden voor deze kist maar ditmaal even OOB.

De bol in de neus is de radartransmitter.

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 11 jan 2012, 21:52

Hm. Dan ben ik wel benieuwd wat jij als wat serieuzer werk beschouwt. Dit ziet er toch niet kinderachtig uit. Maar het helpt wel, zo nu en dan even iets bouwen wat niet al teveel ellbow-grease kost.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 11 jan 2012, 21:55

De fabrikant heeft wel de gear-indicator of hoe je het noemt aangebracht op de vleugel zo te zien dat word vaak vergeten bij deze kisten.
Vind het niet de mooiste MiG die er gemaakt is, maar wel apart.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 11 jan 2012, 22:02

Hm. Dan ben ik wel benieuwd wat jij als wat serieuzer werk beschouwt. Dit ziet er toch niet kinderachtig uit. Maar het helpt wel, zo nu en dan even iets bouwen wat niet al teveel ellbow-grease kost.

Haha. Ik heb nog zo'n F-21 liggen, dat versta ik onder serieus werk ;) Het ziet er prima uit hoor maar qua model stelt het niet zoveel voor qua bouwen. 2 avonden en het apparaat zat in elkaar. De kit gaat ook mooi in elkaar, dat helpt natuurlijk wel mee.

Ik heb nu de MiG-19, 21 en de 17 bijna. De 15 moet er dan ook nog komen natuurlijk.

Ronald

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 11 jan 2012, 22:04

Herkenbaar gevoel.. :cry:
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

erikztm

Bericht door erikztm » 11 jan 2012, 22:36

Wat is dat toch dat we zo in de winter in een soort collectieve dip raken? Ik heb zin genoeg in allerlei prima dingetjes, maar ik blijf maar in het huidige project hangen en wurgen. Anders komt het ook nooit af, dat is ook weer zo.

Over MiG-15 gesproken, die heb ik ook nog. Die rooie van Revell, die ik er ernstig van verdenk eigenlijk van een ander merk te zijn. Ik wil hem ernstig verweerd aluminium maken. Ben benieuwd of dat gaat lukken. Met name al die regenstrepen en roest enzo, daar zie ik wel wat tegenop.

BasG

Bericht door BasG » 12 jan 2012, 00:10

Donders, dit lijkt me een Russische Kaasjager. En die winterdip, heeeeel herkenbaar. Ik heb een prachtig project, maar als ik erachter zit komt er mieters weinig uit mijn handen. Even doorbijten jongens, we komen er wel doorheen. Ik moet bekennen dat het lezen van andermans verslagen hier wel motiveren op mij werkt, dus wel blijven posten.

Zit er wel netjes uit Ronald en dit is toch een leuk onderwerp die je niet dagelijks tegen komt. Tis allemaal een beetje het onderwerp Mig-21 en Su-27 wat de klok slaat. Leuke onderwerpen, maar wel in overvloed. Succes Ronald en maak er wat leuks van.

Plaats reactie