1/32 F-16I Sufa Academy

BasG

1/32 F-16I Sufa Academy

Bericht door BasG » 12 sep 2011, 09:33

Hierbij mijn verslag van mijn Israelische F-16I Sufa

De F-16I Sufa is wellicht de modernste F-16 van allemaal. Hij is gebaseerd op de F-16 block 52/60 welke ook door de Grieken en de UAE is gekocht. Toch is er andere en betere technologie ingestopt dan in die van de Grieken en de UAE. Zo is de Sufa geschikt voor het afvuren van de Israelische Python 5 missle. De opvolger van de Python 4 Air to air die al de beste ter wereld werd genoemd. Kortom, geen pretje om in de achteruitkijkspiegel te zien. Daarnaast ziet ie er met al zijn brandstoftanks toch al erg bruut uit en kan ie je ook nog eens heel erg lang achtervolgen.

Van de LHS pik ik even een plaatje van de doos.

Afbeelding
Een grote doos die ook nog eens stjokvol zit met plastic.

Voor de wielen heb ik de volgende set.
Afbeelding

Ik ben begonnen met de cockpit. Omdat ik de kap open wil zetten heb ik die gele deurknop zelf gemaakt. Tussen al dat grijs en zwart valt dat namelijk behoorlijk op.
Afbeelding

Ook het boordkanon heb ik gemaakt van dunne holle naalden en wat plasticcard om er veel later achter te komen dat ook Academy hiervoor een onderdeel had wat niet in de handleiding stond. Loop dus altijd je sprue's goed na voor je begint, dan scheelt werk.

Afbeelding

De grote wielbakken waren wel erg leeg en daar heb ik wat loodgieterswerk toegepast om het geheel wat smoel te geven.

Afbeelding
Afbeelding

Er zaten geen zaken bij die het uitlijnen van de spine mogelijk maakte en dat was dus een lastig klusje. Uiteindelijk had ik hem zonder schade toch mooi op zijn plek.

Afbeelding

Datzelfde gold voor de CFT's. Er moest een gaatje geboord worden om deze uit te lijnen, maar echt veel had je daar ook niet aan. Ik heb ze dan ook eerst maar uitgetekend zodat ik toch een referentie had.

Afbeelding

Het aanzetten van de vleugels hebben heel wat uurtjes gekost, omdat het allemaal net niet lekker paste en een oplossing daarvoor kon ik niet snel vinden. Uiteindelijk heb ik wat plasticcard tussen de rompdelen geplakt en wat plamuur moeten gebruiken en eindeloos veel schuren, maar ze zitten erop.

Afbeelding

En zo krijg je dus al een grote F-16

Afbeelding

Een eindeloze hoeveelheid antennes en ander klein spul verder staat ie eindelijk op eigen poten.

Afbeelding

Ook nog wat leidingen aan de voorste wielbak toegevoegd en meer op gevoel dan op correctheid.

Afbeelding

De nozzle heb ik eerst van kleur voorzien en tevens een laag P+. De ring waar de feathers aan vast zitten heeft na de foto nog een lichte metaalkleur gekregen.

Afbeelding

De canopy heeft een zwart frame wat ik eerst gespoten heb en vervolgens weer heb afgeplakt.

Afbeelding

En ja, als je dan eenmaal aan het kleuren gaat, dan gaat het snel en zo heeft de Sufa al de bovenkant van zijn jas aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De GBU's hebben hun verflaag gehad en kunnen in de P+.

Afbeelding

Om de stuctuur na te bootsen die op de GBU zit heb ik aclad primer en filler gebruikt. Dit kun je gemakkelijk erg korrelig spuiten door wat de varieren met de spuitafstand.

Afbeelding

Afbeelding
bron:http://files.turbosquid.com

Afbeelding

Afbeelding

[img]phttp://img26.imageshack.us/img26/3165/dscf2162d.jpg[/img]

BasG

Re: 1/32 F-16I Sufa Academy Klaar 25/09/11

Bericht door BasG » 12 sep 2011, 09:42

Voorgaande post was natuurlijk allemaal al eens gepost, maar ik vind het dan ook weer zonde om hier dan alleen de laatste stapjes te zetten. Inmiddels zitten nu alle plakkers op de romp en ook de meeste wapens zijn voorzien. Het einde nadert om het maar even zo te zeggen.

Het was wel een ramp om uit te vogelen waar nu alle plakkers moesten komen, want ik heb nog niet eerder zoveel fouten meegemaakt in een decal beschrijving en dat terwijl de plakkers echt heel strak en mooi zijn. Daar hebben ze wel veel werk van gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu is het zaak om alle kleine zaakjes af te maken. lampjes her en der, pitot pijp en de pylons en wapens eronder. Ik ga er wel vanuit hem deze week nog af te ronden.
Laatst gewijzigd door BasG op 25 sep 2011, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

erikztm

Re: 1/32 F-16I Sufa Academy

Bericht door erikztm » 13 sep 2011, 02:22

Erg netjes hoor; hij komt mooi tot leven zo. Ben benieuwd hoe hij er uiteindelijk uit zal zien. Hij sprankelt nu nog wat veel, maar da's logisch.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

BasG

Bericht door BasG » 13 sep 2011, 09:30

erikztm schreef:Erg netjes hoor; hij komt mooi tot leven zo. Ben benieuwd hoe hij er uiteindelijk uit zal zien. Hij sprankelt nu nog wat veel, maar da's logisch.
Das inderdaad logisch, want dat komt door de Koninklijk gemixte P+. :D

erikztm

Bericht door erikztm » 13 sep 2011, 13:55

Ik blijf het wel verbazingwekkend vinden wat ze inmiddels allemaal op en aan zo'n basis f-16 kunnen monteren terwijl het nog steeds van de grond komt. Het zou wel een grappig idee zijn om een keer een klassieke jet te voorzien van dergelijke toevoegingen. Een T-33 of een F5 bijvoorbeeld met een driemaal zo hoog startgewicht :lol:
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 13 sep 2011, 20:10

Strakke kist aan het worden zo. Ben je er al over uit wat voor wash erover heen gaat? Je neemt 'm wel mee naar de ESM denk ik?

Ronald

BasG

Bericht door BasG » 13 sep 2011, 22:59

Sterker nog, er zit al wat overheen en zelfs de matte lak zit er reeds op. Hij staat nu lekker uit te harden. Ik heb wat de panelen wat opgehaald met behulp van wat bruintinten.

pieter

Bericht door pieter » 14 sep 2011, 20:21

Erg mooi hoor,spuitwerk ziet er strak uit ben benieuwd naar hoe hij er uit ziet met de matt lak
welke matlak gebruik je ?

Gr Pieter

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 15 sep 2011, 08:06

erikztm schreef:Ik blijf het wel verbazingwekkend vinden wat ze inmiddels allemaal op en aan zo'n basis f-16 kunnen monteren terwijl het nog steeds van de grond komt. Het zou wel een grappig idee zijn om een keer een klassieke jet te voorzien van dergelijke toevoegingen. Een T-33 of een F5 bijvoorbeeld met een driemaal zo hoog startgewicht :lol:
... dan rijdt ie niet eens meer..

De laatste loodjes, blijven focussen he! Mooi spuitwerk hoor!!
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

BasG

Bericht door BasG » 16 sep 2011, 23:04

Ik dacht echt al dat ik er was. Maar goed, ik vond hem wel al dik, maar mistte toch wat. Op 5R en 5L moeten natuurlijk nog de Bliksem en Tom Tom pods komen. Die twee rakkers heb ik gewoon tijdens de gehele bouw over het hoofd gezien, maar liggen inmiddels al geplakt te drogen. We zijn er dus nog niet.

Wel is het einde nu echt in zicht. De bak is voorzien van een sludge washe in een paar bruintinten en de matte lak ik van Vallejo. Voordat ik de matte lak aanbracht heb ik wat kleine dingen aangepakt op Bert zijn manier met pastelkrijt en dat is mooi werk hoor. Ik wil deze kist niet te zwaar aanpakken dus heb ik het daar bij gelaten.

Ik heb even een paar sfeerplaatjes van de huidige stand gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie