1:35 Tamiya's Leopard 2a5 NL/GER 101 tk-bat
Re: 1:35 Tamiya's Leopard 2a5 NL/GER 101 tk-bat
Tja,
2 maanden verder, en ik heb inderdaad niet veel gedaan.
De tracks zijn wel klaar en Remy, een aanrader. vlg woensdag zullen we het er over kunnen hebben.
Het was allemaal best wel wat werk. uittellen hoeveel rechte, daarna weer hoeveel kromme, dan weer rechte etcetera.. Ik weet niet of dat bij iedere type tank zo gemaakt moet worden, maar hier was het best wel een seccuur klusje.
uiteindelijk heb ik 2 helften klaar om verder gespoten te gaan worden. Voor het idee had ik een situatie met doorhangende tracks en 1 met strakker gespannen tracks. Vervolgens was de toren aan de orde. deze is vrij leeg van binnen en met de torens straks sowieso open vind ik dat lelijk. Om een interieur te bouwen is vrij lastig om dat accuraat en netjes te krijgen, dus ik ga dat oplossen door bemanning in de luiken te plaatsen. commandant die naar voren kijkt en de lader die met verrekijker naar achter kijkt.
Ik heb daarvoor een setje witmetalen tankbemanning aangeschaft: Ik ga deze mannen voorzien van een enorme stalen pin in hun exit-hole.. Deze ga ik vervolgens middels een borstwering in hun stoel aanbrengen. Deze stoel heeft tamiya wel voorzien. (doe, of helemaal geen interieur, of alles, maar niet zo'n half lelijk stoeltje) Als alles wat klaar is, hoop ik dat het er zo uit gaat zien: dit is momenteel de stand van zaken met mijn leopard. rustig maar gestaag ga ik verder.
2 maanden verder, en ik heb inderdaad niet veel gedaan.
De tracks zijn wel klaar en Remy, een aanrader. vlg woensdag zullen we het er over kunnen hebben.
Het was allemaal best wel wat werk. uittellen hoeveel rechte, daarna weer hoeveel kromme, dan weer rechte etcetera.. Ik weet niet of dat bij iedere type tank zo gemaakt moet worden, maar hier was het best wel een seccuur klusje.
uiteindelijk heb ik 2 helften klaar om verder gespoten te gaan worden. Voor het idee had ik een situatie met doorhangende tracks en 1 met strakker gespannen tracks. Vervolgens was de toren aan de orde. deze is vrij leeg van binnen en met de torens straks sowieso open vind ik dat lelijk. Om een interieur te bouwen is vrij lastig om dat accuraat en netjes te krijgen, dus ik ga dat oplossen door bemanning in de luiken te plaatsen. commandant die naar voren kijkt en de lader die met verrekijker naar achter kijkt.
Ik heb daarvoor een setje witmetalen tankbemanning aangeschaft: Ik ga deze mannen voorzien van een enorme stalen pin in hun exit-hole.. Deze ga ik vervolgens middels een borstwering in hun stoel aanbrengen. Deze stoel heeft tamiya wel voorzien. (doe, of helemaal geen interieur, of alles, maar niet zo'n half lelijk stoeltje) Als alles wat klaar is, hoop ik dat het er zo uit gaat zien: dit is momenteel de stand van zaken met mijn leopard. rustig maar gestaag ga ik verder.
Re: 1:35 Tamiya's Leopard 2a5 NL/GER 101 tk-bat
Wit metalen figuren, nooit eerder gezien! Maar het idee wat je op de laatste foto laat zien is wel erg leuk!
De tracks zien er mooi uit. Wat een klus, zelf vind ik de doorhangende tracks mooi.
De tracks zien er mooi uit. Wat een klus, zelf vind ik de doorhangende tracks mooi.
Re: 1:35 Tamiya's Leopard 2a5 NL/GER 101 tk-bat
Gaaf man en inderdaad wat Evert zegt, wat een werk die tracks. Ik heb zitten googlen, maar op die paar platen die vind zonder pantserplaten langs de tracks, daarop staan ze allen strak. Ook op die foto die je zelf op pagina een hebt gezet. Ik vind dat dan ook net even mooier. Zo zie je maar, zoveel keuzes, zoveel meningen haha. Gave figuren ook trouwens. Al vind ik een volledig gebouwd interieur natuurlijk veel mooier haha. (We hebben Erik destijds met die Tracker ook zitten opjutten en die heeft hem ook helemaal volgestouwd haha)
Re: 1:35 Tamiya's Leopard 2a5 NL/GER 101 tk-bat
Deze huidige tanks hebben de tracks ook allemaal redelijk strak dus dat heb ik ook gedaan bij mijn uitvoering.
Helaas zit de toren al dicht dus volbouwen lukt niet meer
Helaas zit de toren al dicht dus volbouwen lukt niet meer
Re: 1:35 Tamiya's Leopard 2a5 NL/GER 101 tk-bat
Je hoort veel rare verhalen over die Friul tracks, maar dit ziet er toch prima uit. Wel een hele hoop gedoe. Op 1 van je foto's staat de toren in de transportstand en lijkt het geheel achterover te staan. Is dat altijd zo als de toren achterstevoren zit?
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.
Re: 1:35 Tamiya's Leopard 2a5 NL/GER 101 tk-bat
Mooie figuurtjes! Geeft ook gelijk wat extra gewicht samen met de Friuls. Inderdaad een hoop werk, maar zoveel mooier dan de rubberen versie!
Zeker als het dan ook nog eens doorzakt zoals bij WW2 Russisch of Duits spul. Deze zou ik zeker het niet doen, maar dat was je toch al niet van plan.
Zeker als het dan ook nog eens doorzakt zoals bij WW2 Russisch of Duits spul. Deze zou ik zeker het niet doen, maar dat was je toch al niet van plan.
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...
Re: 1:35 Tamiya's Leopard 2a5 NL/GER 101 tk-bat
Dat is toch het leuke aan modelbouw?erikztm schreef:Wel een hele hoop gedoe.

Op 1 van je foto's staat de toren in de transportstand en lijkt het geheel achterover te staan. Is dat altijd zo als de toren achterstevoren zit?
Goeie vraag, op zich verklaarbaar. de toren op 6 uur zorgt voor een gewichtsverplaatsing naar achteren. Ook hangen de pantserplaten aan de voorkant er niet aan (zo'n kleine 50 kg per stuk gemiddeld, dus dat is ook 300 kg minder, maar dat zal het niet direct zijn. 300kg is niks op zo'n tank. torsiestaaf geveerd, dus ik denk dat het vooral het verplaatsten van het kanon van voor naar achter is. het schijnt dat een kale schietbuis op zo'n 3.5 ton zit... wanneer dat boven het motorblok zit, zal de hele tank wel iets naar achteren hellen. Het is overigens dat je het nu zegt, ik heb er nooit echt naar gekeken (of kan het me niet meer herinneren)
Bovendien heb je een totaal ander aanzicht zonder schorten, wat ook een ietwat vertekend beeld geeft met wat je normaal ziet.
Re: 1:35 Tamiya's Leopard 2a5 NL/GER 101 tk-bat
Lijkt een logische verklaring. Ik denk niet dat er heel veel bouwers zijn die de tank op die manier neerzetten, maar zeker zonder die schorten valt het ineens op en dat betekent dan weer hakken en zagen. Ik had eigenlijk gedacht dat het kanon min of meer gebalanceerd opgehangen zou zijn. Scheelt een hoop gewicht op de motortjes die de elevatie verzorgen.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.
Re: 1:35 Tamiya's Leopard 2a5 NL/GER 101 tk-bat
Ik heb even snel wat opgezocht. Het kanon hangt ongetwijfeld gebalanceerd in de beugels, toch heeft het een zwaartpunt dat niet in het midden van de tank ligt, de toren draait en daarmee het zwaartepunt dat aan 1 kant van de toren ligt, zie tekening:

Dus een schietbuis op 9 uur, zou een naar links hellende tank inhouden. En daar staat me wel wat van bij dat ik altijd vond dat de tank anders reageerde wanneer de toren opzij stond.
Ik zal eens in mijn foto's duiken of er nog wat van terug te zien is. Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik momenteel even veel foto's van deze bewuste oefening kwijt ben. Gelukkig vond ik de negatieven wel, dus dat wordt even negatieven scannen deze vakantie..
Ik kom er nog wel even op terug.

Dus een schietbuis op 9 uur, zou een naar links hellende tank inhouden. En daar staat me wel wat van bij dat ik altijd vond dat de tank anders reageerde wanneer de toren opzij stond.
Ik zal eens in mijn foto's duiken of er nog wat van terug te zien is. Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik momenteel even veel foto's van deze bewuste oefening kwijt ben. Gelukkig vond ik de negatieven wel, dus dat wordt even negatieven scannen deze vakantie..
Ik kom er nog wel even op terug.
Re: 1:35 Tamiya's Leopard 2a5 NL/GER 101 tk-bat
zondag 25-12, een mooie dag om wat te bouwen. Ik ben wat bezig geweest met die paar kleine rotdingetjes die eigenlijk in iedere kit wel zitten, maar waar je vaak niet zo'n zin in hebt om te doen. Uiteindelijk moeten ze toch gebeuren en dat moment was vandaag.
De drum met de bekabeling voor de tank-tank communicatie tijdens verzamelgebieden of vupo's (vuurposities) Communicatie via de radio was uitgesloten. door een rol met kabel uit te leggen kon er toch nog gecommuniceerd worden tussen de tank in de vupo of waarnemingspositie en de tanks die er achter stonden af te wachten. Meestal 1 van de eerste zaken die geregeld moesten worden bij het betrekken van de posities. de lader zorgde voor deze communicatie. Hij liep met een kabeltje naar de tank die in de waarnemerspositie stond bij 'contact' werd de kabel doorgeknipt of wat dan ook. De andere kant had een protocol, waarbij ook hier de lader als een jekko de kabel (soms wel een kilometer of 2 kabel) binnen moest rollen en desnoods maar doorknippen om vervolgens ook richting hun eigen positie te kunnen rijden. De bestuurder dook direct naar binnen en startte de 47,2 liter dieselmotoren, de schutter zorgde dat de camouflagenetten omhoog kwamen zodat de tank kon vertrekken en kwamen de overige tanks van peloton/eskadron of wellicht bataljon ook naar voren. In mijn geval, op de A10 tank (de tank met de pelotonscommandant) moesten we eerst nog op een afgesproken plek de commandant oppikken om ook vervolgens richting vupo te rijden. Iedereen reed altijd op de zelfde tank. Ik had altijd de Alfa-10, met de pc. De Alfa-12 was van de O-pc (opvolgend p.c.) en de sectie-genoten in da 11 en 13. Dit waren 4 tanks van het Alfa eskadron, 1e peloton. Het tweede Alfa peloton reed in de 20-23, het derde in 30-33, en het Bravo eskadron deed dit zelfde spelletje met de B-10-13 - 20-23 - 30-33
Zodoende ga ik hier de Alfa 10 neerzetten.
Ook heb ik de voor de 2a5 kenmerkende pantserplaten aan de voor- en achterzijde van de toren aangebracht. Wat weinigen zullen weten is dat je hier verschil in hebt, links en rechts, maar dan meer de breedte van de toren: Dit heeft te maken met het feit dat de toren opzij (naar 9 uur) gedraait moet worden (nadat 1 van de zijplaten weg open is geklapt) om vervolgens het achterdek over de motor te kunnen lichten, zichtbaar op deze foto's Ik kan je vertellen.. Het openklappen is vaak vergeten, en dan kun je weer terug.. Het draaien van de toren, wanneer deze niet is ingeschakeld is een tijdrovend klusje. Wanneer de toren in "Stab-ein" (stabilisatie aan, gevechtsstand) is gezet, draait deze in zo'n 15 seconden rond. Wanneer de toren in normale stand aan staat, duurt dit rustig een paar minuten. Wanneer je dus heen en weer moet om alleen zo'n zij-plaat te kunnen openen...
Met de platen er allemaal op, lijkt het ongeveer zo: Tamiya heeft de basiskit voorzien van antenne-aansluitingen die we in nederland net wat anders hadden. Rondom de aansluiting zat een gaat, waar de veer ingeschroefd zat. Tamiya heeft dat zo: Terwijl onze nederlandse tanks dit zo hadden: Gelukkig had mijn resin set daar een oplossing voor, Niet al te ingewikkeld, maar ook niet volledig zonder slag of stoot om te zetten. Wel een verbetering. Dit voor beide zijden is helemaal goed. De veren voor de antenne zijn uiteraard rechtop, ik ga de antennes aanbrengen, maar sowieso kruislings over de toren. Hiervoor hadden we stukken touw met een hardmetalen beugel waar ze in klemden. Ze schoten er nog regelmatig uit wanneer je een 'pad aan het creeeren was' in diepe bebossing. 1 vast en 1 los is een prima optie zoals je op deze foto kunt zien, ik weet nog niet.
Ook heb ik 2 schorten alvast klaar om aangebracht te worden, samen met op deze foto de commandantsperiscoop (hitte en normaal beeld, waar we spannende dingen mee hebben gezien
) Ook ligt de matskist al op de toren
Deze matskist lag meestal vol met eten, sigaretten, hamburgers, drinken en wat andere goederen die we niet volgens het boekje mee konden nemen. Over het algemeen lagen de plekken waar we wat konden bewaren wel vol met standaard uitrusting.
Het plaatsen van de kist kan op 2 manieren. in de lengte, of overdwars. In principe ging hij vaak in de lengte mee, omdat hij in principe het explosie luik boven de munitieopslag lag. Hier werd nog wel eens 'moeilijk' over gedaan. Ik vermoed dat wanneer er 75 kilo eten boven een munitie-orgel ligt, en deze ontploft om wat voor reden... Dat het zwakste punt nog steeds naar boven is. Het luik waar de lader iedere keer bij moet bij het laden, wat toegang geeft tot dit orgel, is heel wat steviger dan het luikje van betonplex boven op. Dat stuk was echt een deel van niks. Het zal staal geweest zijn, maar ik denk amper een centimeter dik
Het is dit luik dat je hier rechts inbeeld ziet, bij een eerdere foto: Momenteel ben ik met de korven bezig en kan ik heel langzaamaan eens gaan denken aan de tracks loshalen om vervolgens het geheel in het zwart te gaan spuiten. (dat doen tankbouwers toch??)
Afsluitend met een mooie foto, van een held die peltors aan het testen is:
De drum met de bekabeling voor de tank-tank communicatie tijdens verzamelgebieden of vupo's (vuurposities) Communicatie via de radio was uitgesloten. door een rol met kabel uit te leggen kon er toch nog gecommuniceerd worden tussen de tank in de vupo of waarnemingspositie en de tanks die er achter stonden af te wachten. Meestal 1 van de eerste zaken die geregeld moesten worden bij het betrekken van de posities. de lader zorgde voor deze communicatie. Hij liep met een kabeltje naar de tank die in de waarnemerspositie stond bij 'contact' werd de kabel doorgeknipt of wat dan ook. De andere kant had een protocol, waarbij ook hier de lader als een jekko de kabel (soms wel een kilometer of 2 kabel) binnen moest rollen en desnoods maar doorknippen om vervolgens ook richting hun eigen positie te kunnen rijden. De bestuurder dook direct naar binnen en startte de 47,2 liter dieselmotoren, de schutter zorgde dat de camouflagenetten omhoog kwamen zodat de tank kon vertrekken en kwamen de overige tanks van peloton/eskadron of wellicht bataljon ook naar voren. In mijn geval, op de A10 tank (de tank met de pelotonscommandant) moesten we eerst nog op een afgesproken plek de commandant oppikken om ook vervolgens richting vupo te rijden. Iedereen reed altijd op de zelfde tank. Ik had altijd de Alfa-10, met de pc. De Alfa-12 was van de O-pc (opvolgend p.c.) en de sectie-genoten in da 11 en 13. Dit waren 4 tanks van het Alfa eskadron, 1e peloton. Het tweede Alfa peloton reed in de 20-23, het derde in 30-33, en het Bravo eskadron deed dit zelfde spelletje met de B-10-13 - 20-23 - 30-33
Zodoende ga ik hier de Alfa 10 neerzetten.
Ook heb ik de voor de 2a5 kenmerkende pantserplaten aan de voor- en achterzijde van de toren aangebracht. Wat weinigen zullen weten is dat je hier verschil in hebt, links en rechts, maar dan meer de breedte van de toren: Dit heeft te maken met het feit dat de toren opzij (naar 9 uur) gedraait moet worden (nadat 1 van de zijplaten weg open is geklapt) om vervolgens het achterdek over de motor te kunnen lichten, zichtbaar op deze foto's Ik kan je vertellen.. Het openklappen is vaak vergeten, en dan kun je weer terug.. Het draaien van de toren, wanneer deze niet is ingeschakeld is een tijdrovend klusje. Wanneer de toren in "Stab-ein" (stabilisatie aan, gevechtsstand) is gezet, draait deze in zo'n 15 seconden rond. Wanneer de toren in normale stand aan staat, duurt dit rustig een paar minuten. Wanneer je dus heen en weer moet om alleen zo'n zij-plaat te kunnen openen...
Met de platen er allemaal op, lijkt het ongeveer zo: Tamiya heeft de basiskit voorzien van antenne-aansluitingen die we in nederland net wat anders hadden. Rondom de aansluiting zat een gaat, waar de veer ingeschroefd zat. Tamiya heeft dat zo: Terwijl onze nederlandse tanks dit zo hadden: Gelukkig had mijn resin set daar een oplossing voor, Niet al te ingewikkeld, maar ook niet volledig zonder slag of stoot om te zetten. Wel een verbetering. Dit voor beide zijden is helemaal goed. De veren voor de antenne zijn uiteraard rechtop, ik ga de antennes aanbrengen, maar sowieso kruislings over de toren. Hiervoor hadden we stukken touw met een hardmetalen beugel waar ze in klemden. Ze schoten er nog regelmatig uit wanneer je een 'pad aan het creeeren was' in diepe bebossing. 1 vast en 1 los is een prima optie zoals je op deze foto kunt zien, ik weet nog niet.
Ook heb ik 2 schorten alvast klaar om aangebracht te worden, samen met op deze foto de commandantsperiscoop (hitte en normaal beeld, waar we spannende dingen mee hebben gezien



Het plaatsen van de kist kan op 2 manieren. in de lengte, of overdwars. In principe ging hij vaak in de lengte mee, omdat hij in principe het explosie luik boven de munitieopslag lag. Hier werd nog wel eens 'moeilijk' over gedaan. Ik vermoed dat wanneer er 75 kilo eten boven een munitie-orgel ligt, en deze ontploft om wat voor reden... Dat het zwakste punt nog steeds naar boven is. Het luik waar de lader iedere keer bij moet bij het laden, wat toegang geeft tot dit orgel, is heel wat steviger dan het luikje van betonplex boven op. Dat stuk was echt een deel van niks. Het zal staal geweest zijn, maar ik denk amper een centimeter dik
Het is dit luik dat je hier rechts inbeeld ziet, bij een eerdere foto: Momenteel ben ik met de korven bezig en kan ik heel langzaamaan eens gaan denken aan de tracks loshalen om vervolgens het geheel in het zwart te gaan spuiten. (dat doen tankbouwers toch??)
Afsluitend met een mooie foto, van een held die peltors aan het testen is: