Ooit, in een ver verleden heb ik de leopard van Italeri gemaakt. Ik had destijds nog minder modelbouw kennis dan dat ik nu heb en keek niet naar details zoals ik dat nu doe. De leopard die ik toen maakte is al helemaal van een niet nader te noemen niveau.

Dat wil ik overdoen. Deze kit is daar wel de uitgelezen kit voor, relatief accuraat, gedetailleerd en bouwt weg als een tamiya kit.. schijnt.
Waarom? zoals een aantal wel weten heb ik bijna 3 jaar vrijwillig in dienst gezeten, waarvan 2 1/2 jaar bij 101 tankbataljon, begonnen in Soesterberg en al vrij vlot tijdens mijn militaire carriere verhuist naar het oh zo mooie Seedorf.

Ik was als bestuurder van de 2a5 verantwoordelijk voor het hele onderstel, met 4 man eet, slaap en werk je op de tank tijdens diverse oefeningen.

Het mooie van bestuurder begint tijdens je rij-opleiding. Voor Nederland is dat in Amersfoort. Tussen alle bedrijven door werd ik samen met nog 2 man 'even tussendoor' opgeleid. Tank-rijden leer je in 3 dagen.. Het begint al vrij vlot met een heuze simulator:

Je leert je 'cockpit' kennen, krijgt les in storingen uitlezen en daarop reageren. Voornamelijk zaken als oliedrukken (versn.bak en motorolie) Storingen in hydraulieksystemen, temperaturen en nog wat, ben het gros allemaal weer kwijt.

Na 2 dagen full time in die computer te hebben gezeten begon het echte werk, met een onderstel de weg op, voortuighandeling (breedte en lengte leren kennen.. je zit rechts van de tank, maar de afstand rechts van je is gelijk aan de afstand wat je in een auto ook rechts van je hebt... terwijl je daarin links zit) je dode hoeken leren kennen, alhoewel dat allemaal niet zo spannend is. Jij rijdt in een tank, fietsers, auto's, alles wat ook bij je rijdt moet maar aan de kant, anders hebben zij een probleem, jij in je tank merkt niet eens dat je tegen een auto aan zit.Maar heb belangrijkste is dat je je tank over bruggetjes leert rijden die 10 cm breder zijn dan je eigen voortuig en dat je obstakels leert nemen:

Vrij vlot daarna was het terrein rijden aan de beurt. Bij Amersfoort ergens ter hoogte van Soesterberg de snelweg over, naar een oefenterrein dat nog geen 10 bij 10 kilometer telt. Gas met dat stuk staal.

Dit hield eigenlijk in dat je zo'n 5 dagen vol continue met 2 man en een instructeur (die de hele dag bovenin van z'n sigaartje genoot) wat over wasborden heen tuft, door bomen heen rijdt, drive-by's voor mooie foto's aan het maken bent, nog een keer dat wasbord want je 'pasagiers' zijn nog niet misselijk genoeg... Leuk om te doen allemaal.
Tot het echte werk kwam, een klein beetje waar ik heen wil met mijn bouwpakket.

Niet een schietend model, maar meer een beetje dit:

Wel heel smerig, maar wel gaaf. Dit was in Hohenfells tijdens een oefening in de winter. Een groot deel van de pantserplaten aan de zijkant zijn er uit voorzorg afgehaald

We zouden ze waarschijnlijk toch kwijt raken. het terrein was één grote bende en wat krijg je wanneer een rupsvoertuig in de drek stuurt.. Hij drukt alle drek naar buiten. Zoveel zou hier problemen gaan geven, dus we halen alles er af en laten 1 plaat hangen om zo in ieder geval óp de tank te kunnen klimmen, die gaten dienen als opstap.
Deze verbouwing duurde ongeveer een hele dag (je was niet de enige waar aan gesleuteld moest worden. Bijna alle voertuigen, duits, nederlands en amerikaans moesten aanpassingen ondergaan, dus je stond 18 uur te wachten om 4 uur te sleutelen.. (ongeveer)
Vanwege een aantal zaken, die ik later zal noemen bouw ik mijn pantser vermoedelijk zoals hier te zien is, kan zijn dat er nog wat zaken wel blijven zitten omdat het toch een bouwpakket blijft, waar je niet alles even makkelijk vanaf haalt zoals dat in het echt wel kan.

Het wordt dus een uitvoering, gevechtsklaar, maar niet zo drekkig als op deze foto's, dat houdt verder in dat er her en der materiaal in de korfen hangt, verlichting afgedekt, spiegels plat, palen voor de camouflagenetten voor op het dek, wellicht dat ik er nog een oranje zwaailamp op maak, ik zal iets van tape aanbrengen dat we vaak gebruikten tijdens oefeningen om aan te geven of je one of the good guys or the badguys was. (rood of zwarte tape) Misschien, wanneer het ergens bij de kit zit, zal ik de kanonsimulator op de toren aanbrengen, met een aantal darka's er in (ra ra waar komt mijn naam vandaan.. )
de hele tank werd daar zo smerig, dat ik daar op een gegeven moment blind heb leren rijden. Op aanwijzing van de lader en commandant maar wat gas geven en links en rechts sturen. Je ziet hier nog net 1 periscoop beetje ontdaan van drek. Na 10 minuten rijden is ook daar niet meer doorheen te kijken. Dus, met een panorama op schoot heb ik destijds vele kilometers afgelegd... Best geinig.

Dan, de bouw. Zoals gezegd de tamiya kit als basis. Die heb ik van iemand overgenomen die er best wel wat updates voor een nederlandse A5 bij leverde. Pantserplaten, rbli's, torendak affuit met 7.62 mag, mats-kist en nog wat zaken. Prettige bijkomstigheid:
Verder nog een metalen schietbuis, pe-toren korfen en ik heb er zelf later nog friul track links bij gekocht:

Als referentie heb ik een schat aan analoge prive foto's, het wwwinternet, 2 boeken en een (ssst...) Technisch Handboek

En uiteraard de bouwbeschrijving van Tamiya, dat meestal ook wel goed zit.

Mijn hele 'project' ziet er zo uit momenteel:

ik ben zelfs al met de bouw begonnen. Nieuw is dat je met een achterscherm begint. De spatlappen die achteraan hangen zijn deels op te vouwen, ook weer om drek makkelijker kwijt te kunnen. Die werden simpelweg om gevouwen en met touwtjes aan 2 haakjes gehangen. Ik zal hier later wel de touwtjes aan bevestigen, maar ga de spatlappen niet omvouwen. Om er 'touwtjes' doorheen te kunnen krijgen moest ik een paar gaten boren.

Vervolgens 2 bolderhaken, waar straks de sleepkabels aan komen, en een sleepoog in het midden waar ik wat aan toegevoegd heb. Soort splitpennen aangebracht en een handvat aan het sleephaak.

Verder heb ik alle wielen alvast in elkaar gezet. 14 loopwielen, 2 span- en 2 aandrijfwielen. Niet veel bijzonders.. Dat komt allemaal nog.