1:35 Tamiya's Leopard 2a5 NL/GER 101 tk-bat

darka76

1:35 Tamiya's Leopard 2a5 NL/GER 101 tk-bat

Bericht door darka76 » 02 sep 2016, 21:00

Waar ik me nu in ga storten is iets dat al lang op mijn wenslijst ligt, vandaar dat ik er ook even een uitgebreide intro bij maak. Nu heb ik eindelijk de zin gevonden om er daadwerkelijk mee te beginnen. Als basiskit, de doos van Tamiya 1:35 Leopard 2a5/a6.
Afbeelding

Ooit, in een ver verleden heb ik de leopard van Italeri gemaakt. Ik had destijds nog minder modelbouw kennis dan dat ik nu heb en keek niet naar details zoals ik dat nu doe. De leopard die ik toen maakte is al helemaal van een niet nader te noemen niveau.
Afbeelding

Dat wil ik overdoen. Deze kit is daar wel de uitgelezen kit voor, relatief accuraat, gedetailleerd en bouwt weg als een tamiya kit.. schijnt.
Waarom? zoals een aantal wel weten heb ik bijna 3 jaar vrijwillig in dienst gezeten, waarvan 2 1/2 jaar bij 101 tankbataljon, begonnen in Soesterberg en al vrij vlot tijdens mijn militaire carriere verhuist naar het oh zo mooie Seedorf.
Afbeelding

Ik was als bestuurder van de 2a5 verantwoordelijk voor het hele onderstel, met 4 man eet, slaap en werk je op de tank tijdens diverse oefeningen.
Afbeelding

Het mooie van bestuurder begint tijdens je rij-opleiding. Voor Nederland is dat in Amersfoort. Tussen alle bedrijven door werd ik samen met nog 2 man 'even tussendoor' opgeleid. Tank-rijden leer je in 3 dagen.. Het begint al vrij vlot met een heuze simulator:
Afbeelding

Je leert je 'cockpit' kennen, krijgt les in storingen uitlezen en daarop reageren. Voornamelijk zaken als oliedrukken (versn.bak en motorolie) Storingen in hydraulieksystemen, temperaturen en nog wat, ben het gros allemaal weer kwijt.
Afbeelding

Na 2 dagen full time in die computer te hebben gezeten begon het echte werk, met een onderstel de weg op, voortuighandeling (breedte en lengte leren kennen.. je zit rechts van de tank, maar de afstand rechts van je is gelijk aan de afstand wat je in een auto ook rechts van je hebt... terwijl je daarin links zit) je dode hoeken leren kennen, alhoewel dat allemaal niet zo spannend is. Jij rijdt in een tank, fietsers, auto's, alles wat ook bij je rijdt moet maar aan de kant, anders hebben zij een probleem, jij in je tank merkt niet eens dat je tegen een auto aan zit.Maar heb belangrijkste is dat je je tank over bruggetjes leert rijden die 10 cm breder zijn dan je eigen voortuig en dat je obstakels leert nemen:
Afbeelding

Vrij vlot daarna was het terrein rijden aan de beurt. Bij Amersfoort ergens ter hoogte van Soesterberg de snelweg over, naar een oefenterrein dat nog geen 10 bij 10 kilometer telt. Gas met dat stuk staal.
Afbeelding

Dit hield eigenlijk in dat je zo'n 5 dagen vol continue met 2 man en een instructeur (die de hele dag bovenin van z'n sigaartje genoot) wat over wasborden heen tuft, door bomen heen rijdt, drive-by's voor mooie foto's aan het maken bent, nog een keer dat wasbord want je 'pasagiers' zijn nog niet misselijk genoeg... Leuk om te doen allemaal.
Tot het echte werk kwam, een klein beetje waar ik heen wil met mijn bouwpakket.
Afbeelding

Niet een schietend model, maar meer een beetje dit:
Afbeelding

Wel heel smerig, maar wel gaaf. Dit was in Hohenfells tijdens een oefening in de winter. Een groot deel van de pantserplaten aan de zijkant zijn er uit voorzorg afgehaald
Afbeelding

We zouden ze waarschijnlijk toch kwijt raken. het terrein was één grote bende en wat krijg je wanneer een rupsvoertuig in de drek stuurt.. Hij drukt alle drek naar buiten. Zoveel zou hier problemen gaan geven, dus we halen alles er af en laten 1 plaat hangen om zo in ieder geval óp de tank te kunnen klimmen, die gaten dienen als opstap.
Deze verbouwing duurde ongeveer een hele dag (je was niet de enige waar aan gesleuteld moest worden. Bijna alle voertuigen, duits, nederlands en amerikaans moesten aanpassingen ondergaan, dus je stond 18 uur te wachten om 4 uur te sleutelen.. (ongeveer)
Vanwege een aantal zaken, die ik later zal noemen bouw ik mijn pantser vermoedelijk zoals hier te zien is, kan zijn dat er nog wat zaken wel blijven zitten omdat het toch een bouwpakket blijft, waar je niet alles even makkelijk vanaf haalt zoals dat in het echt wel kan.
Afbeelding

Het wordt dus een uitvoering, gevechtsklaar, maar niet zo drekkig als op deze foto's, dat houdt verder in dat er her en der materiaal in de korfen hangt, verlichting afgedekt, spiegels plat, palen voor de camouflagenetten voor op het dek, wellicht dat ik er nog een oranje zwaailamp op maak, ik zal iets van tape aanbrengen dat we vaak gebruikten tijdens oefeningen om aan te geven of je one of the good guys or the badguys was. (rood of zwarte tape) Misschien, wanneer het ergens bij de kit zit, zal ik de kanonsimulator op de toren aanbrengen, met een aantal darka's er in (ra ra waar komt mijn naam vandaan.. )

de hele tank werd daar zo smerig, dat ik daar op een gegeven moment blind heb leren rijden. Op aanwijzing van de lader en commandant maar wat gas geven en links en rechts sturen. Je ziet hier nog net 1 periscoop beetje ontdaan van drek. Na 10 minuten rijden is ook daar niet meer doorheen te kijken. Dus, met een panorama op schoot heb ik destijds vele kilometers afgelegd... Best geinig.
Afbeelding

Dan, de bouw. Zoals gezegd de tamiya kit als basis. Die heb ik van iemand overgenomen die er best wel wat updates voor een nederlandse A5 bij leverde. Pantserplaten, rbli's, torendak affuit met 7.62 mag, mats-kist en nog wat zaken. Prettige bijkomstigheid:

Verder nog een metalen schietbuis, pe-toren korfen en ik heb er zelf later nog friul track links bij gekocht:
Afbeelding
Afbeelding

Als referentie heb ik een schat aan analoge prive foto's, het wwwinternet, 2 boeken en een (ssst...) Technisch Handboek
Afbeelding

En uiteraard de bouwbeschrijving van Tamiya, dat meestal ook wel goed zit.
Afbeelding

Mijn hele 'project' ziet er zo uit momenteel:
Afbeelding

ik ben zelfs al met de bouw begonnen. Nieuw is dat je met een achterscherm begint. De spatlappen die achteraan hangen zijn deels op te vouwen, ook weer om drek makkelijker kwijt te kunnen. Die werden simpelweg om gevouwen en met touwtjes aan 2 haakjes gehangen. Ik zal hier later wel de touwtjes aan bevestigen, maar ga de spatlappen niet omvouwen. Om er 'touwtjes' doorheen te kunnen krijgen moest ik een paar gaten boren.
Afbeelding

Vervolgens 2 bolderhaken, waar straks de sleepkabels aan komen, en een sleepoog in het midden waar ik wat aan toegevoegd heb. Soort splitpennen aangebracht en een handvat aan het sleephaak.
Afbeelding

Verder heb ik alle wielen alvast in elkaar gezet. 14 loopwielen, 2 span- en 2 aandrijfwielen. Niet veel bijzonders.. Dat komt allemaal nog.

BasG

Re: 1:35 Tamiya's Leopard 2a5 NL/GER 101 tk-bat

Bericht door BasG » 03 sep 2016, 17:47

Tja, er is maar een ding nog mooier dan een Tank, dus ik ben al om. En wat een heerlijk verhaal heb je erbij geschreven. Toen ik mijn dienstvoertuig op schaal na maakte had ik voldoende aan het plastic. Alle referentiemateriaal zat tussen mijn oren, elke hoekje van het model was een herinnering. Let op, dat gaat bij jou net zo. Ik zou wel eens willen weten wat je nou echt aan referentie hebt gebruikt aan het einde.

Maak er een mooie verslag van en gooi er af en toe eens foto uit je verzameling tussen. Succes man.

darka76

Bericht door darka76 » 08 sep 2016, 21:37

Dank je Bas.. Wat kan er nou mooier zijn dan een brute tank. Ik moet zeggen, sinds ik bezig ben, ben ik supergemotiveerd om er wat moois van te maken. Dat is alleen maar meer.

Wat ik aan het eind aan referentie gebruikt heb? Komt uit het technisch handboek.
Afbeelding
Afbeelding

Ook ben ik al begonnen met de loopwielen. Vaak zie ik tanks gebouwd, hoe mooi ook, dat de loopwielen te nieuw en onversleten zijn. In echte situaties krijgen die dingen behoorlijk op hun donder. Stukken steen dat tussen de tracks en loopwielen komen te zitten die het rubber flink aantasten.
Uiteraard zijn daar momenten voor dat ze wel of niet verder gebruikt mogen worden. Te versleten wielen moeten verwisseld worden. Het TH zegt dit:
Afbeelding

Ik ga dat deels meenemen in mijn model. Dus, de wielen krijgen een beurt:
Afbeelding
Afbeelding

Tamiya schijnt samen met Krauss Maffei (de maker van de echte leopard) deze kit in elkaar gezet te hebben, dus veel zaken kloppen prima. Ook op het onderstel, waar duidelijk blijkt dat ze hun huiswerk hebben gedaan. De loopwielen links en rechts zitten niet helemaal op dezelfde positie. Het zal veel mensen niet opgevallen zijn, en eerlijk gezegd, het duurt een beetje cavalerist ook even voordat hij het ziet, maar het is wel erg logisch. De loopwielen hebben hun veren dankzij torsiestaven. Die kunnen logischerwijs niet in elkaars verlengde liggen, maar wel naast elkaar. Ophangingstechnisch ziet dat er zo uit:
Afbeelding

Over de ophanging zelf, ik heb de einddempers iets aangepast. Uit de kit was dit een plastic deel, waarvan de cilinders aluminium of metaal gespoten dienen te worden. Dat kan natuurlijk anders. Ik heb ze er allemaal afgeknipt, gat in geboord en vervangen door een 1.4mm dik stukje tin-eind.
Afbeelding

Hier tussenin ligt nog 1 origineel onderdeel. Ziet er natuurlijk niet uit.. Straks na het spuiten komt hier wel verf overheen, maar met wat reiniger is dat zo weer weg.
Afbeelding

Vandaag ben ik even bezig geweest met de voorste bolderhaken. Ook hier weer de pen die er doorheen komt en gezekerd wordt met splitpennen. In de bankschroef, met een origineel en 1, deels door mij bewerkt
Afbeelding

Dit is dan hoe het ongeveer moet gaan worden, beetje slechte foto, helaas.. Klein onderdeel. De splitpen is met 0.35 mm tin-draad.
Het borgingsdraad is zo nog dunner.
Afbeelding

ik zit alleen met de decals. Ik zoek (zal met de esm wel lukken) decals voor 101 tkbat en Alfa eskadron, de rest lukt nog wel, kentekenplaat vind ik niet zo boeien.

Nu weer lekker verder aan de bouw.

BasG

Bericht door BasG » 09 sep 2016, 07:17

Wat er nog mooier is dan een brute tank? Een bruut fregat natuurlijk met twee Rolls Royce Olympus gasturbines, een 76mm kanon dat 120 keer per minuut blaft en tweehonderd mafkezen aan boord natuurlijk.

Mooi dat je al die vastgegoten onderdelen los maakt. Dat verschil ga je zeker terug zien in het eindresultaat. Die wielen had ik waarschijnlijk ook wel nieuw gemaakt, dat is de denk ik iets waar je kennis van moet hebben om te weten.

Weet je al hoe je de modder gaat maken? Dat lijkt me ook wel een uitdaging.

Evert

Bericht door Evert » 09 sep 2016, 10:58

Erg leuk Arjen. Wat een gave foto's uit je diensttijd. Dat oefenterrein bij de Amersfoort ligt er nog steeds, behalve de vlasakkers heb je vlakbij de leusderheide een tankbaan. Nu wordt daar met de CV90 gereden. Ik woon daar vlakbij en kom met regelmaat colonne's Tropco's met materieel tegen die daar gaan rijden.

Kan mij voorstellen dat de bouw van dit voertuig een trip down to memory lane zal zijn. Ben benieuwd wat je van deze jongen gaat maken. Aan materiaal en add-ons geen gebrek.

Evert

darka76

Bericht door darka76 » 28 sep 2016, 17:30

Weet je al hoe je de modder gaat maken? Dat lijkt me ook wel een uitdaging.
Vrij simpel.. zoals gezegd in de eerste post.. Niet. Ik ga deze niet heel erg smerig en verweerd maken. Zie het als een tank die voorbereid is om de slag aan te gaan, maar nog niet echt in het veld is geweest.. Nieuw wordt ie zeker niet, maar meer stoffig.

Langzaam bouw ik verder. Het is, zoals jullie weten ineens weer best warm geworden, te warm om te bouwen en dan vind ik het erg zonde om mijn tijd achter plastic door te brengen.
zo af en toe ben ik toch even bezig.

De palen die voorop het dek liggen dienen er voor om de camouflagenetten te ondersteunen waar nodig. Dit zijn 2 delen per paal, 6 palen dus als ik het goed heb 12 paaldelen. Deze dienden in elkaar geschoven te worden en dat ging met alle drek soms best lastig, dus zo regelmatig zat er een foudraaltje omheen om de uitstekende einden schoon te houden. Dit heb ik ook gedaan op de resin palen die ik bijgekocht heb.
Ik heb dit gedaan met een stukje toiletpapier gedrenkt in met water verdunde houtlijm
Afbeelding
Afbeelding

foudraaltje krijgt een iets andere kleur dan de epoxy palen

Dan nog het onderdeel dat achterop het dek ligt om het motordek te kunnen ligten. Dit is een in 2en te verdelen systeem met aan de uiteinden links en rechts schroefdraad waardoor je, net als bij bijvoorbeeld kabeltrekkers, het dek omhoog kunt krijgen. Het deel ligt volledig ingedraaid op het dek en zal je dus bij gebruik eerst uit moeten draaien, daarna een pen door de ogen van de dekhelften die je wil ligten. Meestal, wanneer wij filters moesten schoonmaken bijvoorbeeld, ging de helft die het dichtst bij de toren ligt, wel omhoog.
Het onderdeel zoals Tamiya het levert is goed, maar karig:
Afbeelding

Er hangt nog een stuk staaldraad aan waarmee het volledige dek op te takelen is:
Afbeelding

Vervolgens voorop, de richtingaanwijzers. Resin onderdeel dat meegeleverd is ter vervanging van de, op zich prima, meegegoten delen:
Afbeelding

In het echt zit er een metalen beschermbeugel omheen, anders dan het meegegoten 'kruis'
met staaldraad heb ik dit zo goed en zo kwaad als het ging na gemaakt
Afbeelding
Afbeelding

staaldraadje van 0.2 mm dik. lastig om haaks te bevestigen. ik heb het gelijmd met secondelijm. Hopen dat het blijft zitten. Solderen is met het resin er direct naast niet echt een optie meer..

We zullen zien.

Vervolgens mij nieuwste aanwinst bij deze tank. De bewapening.
Afbeelding

Van elk soort een stuk of 6 of 7..

Ik denk dat ik ergens een munitiepallet neer ga zetten

Het wordt minder weer, dus er kan weer gebouwd worden.

BasG

Bericht door BasG » 29 sep 2016, 15:41

Leuk verslag tot zover man. Ik begreep juist dat ie wel ranzig moest worden. Beter lezen bassie.

darka76

Bericht door darka76 » 22 okt 2016, 19:46

no problemo Bassie, thnx voor het compliment.

Na een korte break elders in europa heb ik gister de draad met deze leopard weer opgepakt. Men had me gewaarschuwd voor de friul tracks. Het zou nogal een klusje zijn. Dus zodoende ben ik maar begonnen met het idee om zo af en toe even wat te doen en dus gedurende de bouw steeds verder te komen.
Ik moet zeggen.. Het valt niet tegen.
Dit is een beetje wat je krijgt en wat je nodig hebt:
Afbeelding

Er zitten 2 lengtes messingdraad bij dat je van 2 kanten in de track-links drukt. iedere keer een stukje van zo'n 3.5 mm.. Ik begon met iedere keer de gaatjes door te boren met een 0.5 mm boortje. 4 gaten per track-link. je pakt een link en verbind die met 2 stukjes van 3.5 mm messing aan de andere. klein drupje secondelijm er op en in 1 keer door drukken. laten drogen en klaar voor de volgende. Zo brei je wat door en na 2 uurtjes knutselen had ik dit al klaar:
Afbeelding

Niet erg heel veel, maar ik moest mn draai even vinden zeg maar. De eerste links deed ik de hele lengte messing er in, laten drogen en afknippen. Hierdoor heb je minder afval stukjes, maar het is lastiger vanwege het 'gewicht' van de messing dat de tracklinkjes doet verschuiven zoals ik dat niet wil. Ik heb zodoende eerst maar allemaal stukjes messing van zo'n 5 mm geknipt.. resultaat: kleine stukjes knipafval en de gok dat ik voldoende lengte moet hebben. ik wil niet teveel afval wegknippen.. Mag aannemen dat dat wel wat meevalt toch??

Het lastigste is dat friul een aantal links heeft toegevoegd voor op de 'hoeken'. Niet heel goed te zien, maar de connectorlinks zijn iets omhoog gezet:
Afbeelding

Deze zijn voor om de tandenkrans, het spanwiel en om de voorste en achterste loopwielen. Ze zeggen er overigens niet bij hoeveel waar komen. Ik heb 16 links per kant wat mij ingaf om 6 om de tandenkrans, 6 om het spanwiel en dus 2 om 2 bij de overige loopwielen te verbinden. kijken hoe dit uitkomt. Ook de tussenliggende rechte links worden niet in aantal vernoemd.
Afbeelding

Na ook vandaag nog wat bezig te zijn geweest heb ik nu dit liggen. een lang stuk met daaraan aan de linkerkant 2 'gebogen' linkjes en daarboven een stukje van 6 alleen 'gebogen links.. Geestdodend werkje.. Echt wat voor mij. Leuk om te doen.
Afbeelding

nu weer lekker verder knutselen.

Evert

Bericht door Evert » 22 okt 2016, 20:47

Zo die tracks :o wat een klus. Maar denk dat het resultaat er wel naar zal zijn. Slim om het in fases te doen dan blijft het leuk :D

Succes!

Evert

Remy

Bericht door Remy » 23 okt 2016, 09:12

Cool! Die tracks mag je mij zaterdag uitleggen.. overweeg om de aan te schaffen voor de StuG..

Plaats reactie