1/35 Tiger Model AMX-10RCR French Army

Niels

1/35 Tiger Model AMX-10RCR French Army

Bericht door Niels » 18 jul 2016, 23:55

Hallo allen,

omdat ik het forum-bouwen toch wel weer een beetje wilde oppakken, de keuze voor dit forum maar gedaan, en, omdat het toch zomer is, en ik dan voornamelijk aan de tuintafel bouw, bouw ik voornamelijk voertuigen (makkelijker, minder gereedschap benodigd in eerste instantie etc.

Enige tijd geleden was bij Lucky Model deze AMX-10 van Tiger Model in de aanbieding, en, omdat hij me aansprak qua model, maar besteld.

Afbeelding

In de doos diverse gietramen van een ietwat zacht beige plastic, aangevuld met een clear sprue, Photo etch, staalkabeltje, rubber banden, decals, en het papierwerk natuurlijk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen zondag in de namiddag begonnen met bouwen, en dat ging allemaal best rap, pasvorm was aardig goed, zaten wel wat issues, maar die vallen weg achter de pantser platen. Aan het eind van de avond zat de body dan ook grotendeels in elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maandag avond werd verder gegaan met de koepel, en ook dit ging eigenlijk bijna volledig probleemloos, alleen de loop kan een laagje mr Surfacer gebruiken, en een schuurpapiertje. Het enige probleem gevalletje was het ding dat naast het kanon diende te komen (range finder? ik ben niet zo thuis in wat alles is), daar mag iets meer geplamuurd en geschuurd worden, dus, vandaar nog even los gelaten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste nog even de velgen van de polycaps voorzien

Afbeelding

En dan ziet het er na 2 avonden bouwen best oke uit zo!

Afbeelding

Omdat mijn secondelijm op was (slechte voorraad beheer), zit het Photo Etch er nog niet op, dat doe ik, eerdaags nog, alsmede de clear parts, waar het 1 en ander nog even afgeplakt moet worden, en dan is hij wel klaar voor de grondverf laag!

Cheers,
Niels

darka76

Re: 1/35 Tiger Model AMX-10RCR French Army

Bericht door darka76 » 19 jul 2016, 08:16

leuk ding! bijzonder ook een 6-wieler. Ik moest gister op de app even kijken naar het aantal wielen, maar nu snap ik dat het een voertuig op wielen is en daardoor wat minder heeft dan een tracked vehicel.

heb je nog bewust voor die extra pantserplaten gekozen? Je ziet ook afbeeldingen waar ze die er afgelaten hebben. oogt ook wel weer ok.

Niels

Bericht door Niels » 19 jul 2016, 10:09

Ik heb eigenlijk gewoon heel braaf de instructie gevolgd :) niet echt gegoogle'd naar versies met of zonder pantserplaten. voordeel van die platen is dat een paar niet zulke nette lijmnaadjes weg vallen :)

de Koning
Contacteer:

Bericht door de Koning » 20 jul 2016, 20:13

Ik weet niet of je ook Future gebruikt, maar daar kun je ook prima PE mee lijmen.. alleen duurt het dan wel even voordat het goed vast zit..

Bruut apparaat dit! en een goede start! Leuk om te zien.
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...

BasG

Bericht door BasG » 20 jul 2016, 23:13

Niels schreef:Ik heb eigenlijk gewoon heel braaf de instructie gevolgd :) niet echt gegoogle'd naar versies met of zonder pantserplaten. voordeel van die platen is dat een paar niet zulke nette lijmnaadjes weg vallen :)
Haha, u sjoemelt dus. Leuk ding Niels, helemaal niet gek om af en toe ook zo iets te bouwen.

Niels

Bericht door Niels » 09 aug 2016, 00:32

Een beetje sjoelen hoort erbij toch :)

maar goed, het heeft even geduurd, maar ik heb weer het 1 en ander gedaan de afgelopen dagen wat uiteindelijk update waardig is.

Zo werden de clear parts en het Photo-etch aangebracht.

Afbeelding

En vervolgens kregen de clearparts een zilveren basislaagje, om straks, als het tape van de glaasjes af is, en een laagje clear blue ontvangen hebben, het een beetje een fatsoenlijk effect zullen krijgen.

Afbeelding

Vervolgens werd de boel geheel zwart gespoten

Afbeelding

Om daarna het groen aan te brengen

Afbeelding

En met het bruin erop is de basis Nato driekleur klaar

Afbeelding

de volgende stappen zullen het post-shaden worden, en het op kleur brengen van de overige details, maar dat bewaar ik maar weer voor een volgende update :)

darka76

Bericht door darka76 » 09 aug 2016, 07:59

hij wordt mooi, inspirerend om ook een voertuig te maken.
Heb je het patroon nog ergens vanaf gekeken? Je ziet her en der wel wat erg zachte overgangen, maar ik neem aan dat je dat met het post-shaden nog wel bij gaat werken.
Vooral de laatste foto, van de toren, het bruin naar zwart is wel wat aan de ruime kant. Al met al een prima kit lijkt mij. Niet al te ingewikkeld..

Niels

Bericht door Niels » 09 aug 2016, 09:25

officieel horen de overgangen hard te zijn, maar dat was toch wel een behoorlijke uitdaging met al die details om dat hard-edge te krijgen, de overdreven softe overgangen worden nog aangepast, zoals idd het zwart/bruin op de toren

Evert

Bericht door Evert » 14 aug 2016, 21:35

Leuk onderwerp Niels. Heb zelf nog niet eerder van Tiger Model gehoord, is dat een nieuwe toetreder? Over de camouflage twijfel ik nog wat. Het groen wat de 'standaard' nato driekleur betreft is een andere tint dan wat de Fransen gebruiken.
Afbeelding
© Flickr

Als bovenstaande foto kijkt is het net wat heller/feller groen dan het olijf wat de NAVO heeft.
Hier zie je het ook op een truck
Afbeelding
© Flickr

Evert

BasG

Bericht door BasG » 18 aug 2016, 00:46

Deels wel met Evert eens hoor, maar een laagje glans kan een wereld van verschil maken. Lekker bezig Niels!

Plaats reactie