1:24 jaguar Hasegawa

Plaats reactie
darka76

1:24 jaguar Hasegawa

Bericht door darka76 » 19 jun 2016, 18:39

Voor een groepsbouw via de ipms heb ik, samen met Ronald een modelletje in elkaar geknutseld.
Opdracht: binnen 24 uur, parallel aan de 24 uur van Le Mans, moest een model gebouwd worden dat ooit aan deze befaamde race heeft mee gedaan. Vooraf mocht er niet begonnen worden en voor de finishers zou er een prijzenpakketje verloot worden.
Affijn, daar doen we het alemaal niet voor, maar het bouwen was uiteraard hoofdzaak.
zo'n anderhalve maand terug met Ronald afgesproken om hieraan mee te doen. Toeval wilde dat iemand via marktplaats 2 identieke kits voor een niet al te gekke prijs aan bood.

het origineel wat we na gingen streven:
Afbeelding

foto's van de doos zijn wel te vinden.

De bouw begon met het interieur. Vrij basic en niet al te spannend. cockpit, stoel er in en later de riemen een kleur geven. Normaliter besteed je veel meer tijd aan deze details, maar door de tijdsdruk (toen nog voor geen meter aanwezig eigenlijk) ga je toch concessies in de bouw nemen.
Afbeelding

Vooraf goed inschatten wat zwart gespoten moest worden, dus voorbereiding was wel nodig. Dus ook het dashboard afplakken en spuiten.
Afbeelding

De uitlaten die hasegawa verzonnen had zinden me voor geen meter. plastic, in een rare hoek, naar binnen en zeker niet hol. Ik had nog aluminium profielbuisjes liggen die als uitlaat gingen dienen. veel werk om dit onder een goeie hoek te produceren. Smoelt al wel een stuk beter.
Afbeelding

Later bleek dat aluminium zich ook prima laat buigen. :oops:

Toen de banden en velgen. Banden ingespannen in de accuschroefmachine en daarna afdraaien over schuurpapier. Erg realistisch. Velgen smoelen prima. Later zijn deze nog voorzien van een wasje en sapje voor wat levendigheid:
Afbeelding

Als gezegd, de riemen en ook de radiator ging er nog in. Qua details is dit een prima kit. Erg leuk om het bouwen van auto's onder de knie te krijgen. de pasvorm is uitmuntend. glaswerk kunnen vliegtuigkit-producenten een voorbeeld aan nemen.
Afbeelding

dry-fit van hoe het ongeveer zou gaan lijken.
Afbeelding
Afbeelding

Zo zaten we thuis te bouwen. De eettafel werd verplaatst richting de tv, zodat we tijdens het bouwen de wedstrijd zouden kunnen volgen.. Soms zo gefocust aan het bouwen dat je echt niks van de race mee krijgt.
Afbeelding

Hier met de banden gedecalled (lastige dingen als je niet weet hoe dat werkt) Ook de spoiler is gedecalled (125 cm2 paars) Niet de beste decals wat de nodige problemen gaf, maar.. Concessies..
Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij was dit hoe mijn model de nachtstop in ging. Tijd om even een paar uurtjes te rusten om de verf wat uit te kunnen laten harden. Vingerafdrukken zijn al iets aanwezig..

En de ochtendsessie.. Begon met decals:
Afbeelding

Ging prima, maar door tijdsdruk en de enorme hoeveelheid decals zijn er verder weinig foto's geschoten, dus is hier mijn eindresultaat van 23 uur en 53 minuten bezig te zijn geweest. Tussendoor nog wat eten, beetje slapen. Af en toe wat voor Ronald inschenken, met een schuin oog naar de wedstrijd kijken en vooral veel slap ouwehoeren..

Tadaa....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samen met die van Ronald (nr 5 van hem, nr 4 van mij)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Conclussie.. Ontzettend leuk om te doen. Ook het evenement er om heen is leuk. Wetende dat er meer mensen met bouwen bezig zijn in het zelfde thema, tijdens dezelfde wedstrijd.
Het bouwen van auto's gaat ook zeker een vervolg krijgen. Ik was al met een le mans auto bezig om het bouwen wat onder de knie te krijgen, maar dit smaakt zeker naar meer. Ook volgend jaar tijdens de wedstrijd zal ik weer gaan bouwen, tenzij ik besluit daar aan de baan te gaan zitten. Want daar hebben we het ook zeker over gehad..

Ronald1903

Re: 1:24 jaguar Hasegawa

Bericht door Ronald1903 » 19 jun 2016, 19:18

Erg leuk geworden. Ik zal de mijne ook even posten hier.

@Arjen: Erg gezellig en hartelijk dank voor de gastvrijheid, top.

Ronald

Jan P

Bericht door Jan P » 19 jun 2016, 22:19

Leuk geworden heren!

Jan

Evert

Bericht door Evert » 20 jun 2016, 21:29

Leuk en informatief bouwverslag Arjen! Erg leuk om te lezen. Ik moet zeggen dat het een puik resultaat is in 24u. Kan me voorstellen dat het nog even plannen is wanneer wat te spuiten i.v.m. de droogtijd.

Evert

Plaats reactie