1/100 B-jager

BasG

Re: 1/100 B-jager

Bericht door BasG » 07 mei 2014, 22:30

Inderdaad, wat een werk man. Ik vind het een leuke vraag van Bert, want ik zou ook niet zeggen dat alle onderdelen van papier zijn.

Ben niet zo te spreken over de ronde zwarte stippen her en der en daar is wel meer van te maken. Heb je punch setje waar je mee rondjes uit papier kunt meppen? Als je die uit zwart papier mept hoef je ze enkel op te plakken. Dan hebben ze allen dezelfde grote en vorm. Voor de rest doe ik het je niet na hoor.

erikztm

Bericht door erikztm » 07 mei 2014, 22:35

Er zit natuurlijk ook hout en plastic bij hoor, niet alles is van papier te maken. Ben het eens met het patrijspoortenverhaal; dat valt me zelf ook tegen. Even over nadenken.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

pieter

Bericht door pieter » 10 mei 2014, 16:07

ik vind het erg knap wat je met papier ervan gemaakt hebt!

erikztm

Bericht door erikztm » 10 mei 2014, 20:57

Ja, van een meter afstand ziet het er heel indrukwekkend uit. Kom je dichterbij dan wordt het meelijwekkend ;) Ik moet nog wel even uitvinden hoe ik het water ga aanpakken. Ik wil dat de boeg straks in een golf duikt (om de kreukels in de boeg te verhullen) maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dat aan moet pakken. Ik heb wel transparante kit om wat mee te doen, maar dat opspattende, bruisende water... geen idee nog.

erikztm

Bericht door erikztm » 15 mei 2014, 18:03

Even wat gepoogd. Een basis van muurvuller, ruwweg in vorm gesmeerd.

Afbeelding

Voorzien van een laagje transparante acrylaatkit. Geen idee hoe lang het duurt voordat dat transparant is:

Afbeelding

En een tweetal overzichtjes:

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan niet echt een goede hoogte in de opspattende golven krijgen. De kit is rekbaar. Als je het uitrekt veert het weer terug ook, en dat wordt alleen maar erger naarmate de kit verder droogt. Vers opgebrachte kit is weer nauwelijks uit te rekken, dan haal je alleen maar materiaal weg. Kennelijk is er een kleine "window" waarbinnen je dit effect moet aanbrengen, maar dat zal kennelijk ergens tussen de 4 en de 8 uur droogtijd zitten. Ik ga natuurlijk niet naar uithardende kit zitten te kijken, dus ik moet wat anders verzinnen. Pieter?

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 15 mei 2014, 18:25

Dit effect lijkt best goed zo op het oog.

Wij verkopen trouwens ook echt glas heldere kit, wat ook misschien wel handig is.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

BasG

Bericht door BasG » 15 mei 2014, 22:28

Vind het ook goed smoelen erik. Voor de kleur van het water.

erikztm

Bericht door erikztm » 16 mei 2014, 02:40

Glasheldere kit is wat ik zoek, mits het overschilderbaar is. Dit spul is inmiddels -na 24 uur- nog steeds melkachtig. Het water heb ik Gunze Navy Blue, daar overheen een drupje normale Gunze Blue en daar weer overheen Gunze Black Green gemaakt. Met name die laatste kleur doet het leuk als water dacht ik, hoewel dat Navy Blue ook een fijne atlantische/noordzeekleur is.

Het effect wat ik wil bereiken qua kleuren is dit:

Afbeelding

En qua golfbeeld moet het exact worden als dit:

Afbeelding

Het is dus juist dat "omhooggekamde" halftransparante water aan weerszijden van het pennantnummer op de boeg wat ik zo moeilijk vind. Met klei is dat mooi te doen, maar transparante klei moet ik nog tegenkomen. En kit die dun genoeg is om te verwerken is te dun om zo omhoog te werken; dat zakt natuurlijk in. Misschien meerdere laagjes maken?

Ik moet wel zeggen dat het bootje er met wat water omheen wel meteen een stuk knapper uitziet wat mij betreft.

pieter

Bericht door pieter » 16 mei 2014, 18:38

probleem met acrylaatkit is dat dat niet transparant is en ook niet wordt.

ik zou als volgt te werk gaan

basis opzetten met lichtgewicht muurvuller
dit kun je met een spatel opbrengen en met een grove kwast in vormbrengen
na uitharding een flinke pot houtlijm met water verdunnen en het opervlak insmeren
in de natte lijm velletjes wc papier plakken en direkt weer een laagje houtlijm
doordat het papier nat word kun je met een kwast er wat kreukels en details aan geven

en als het droog is heb je een oersterke basis
vervolgens grofweg op kleur brengen met plakaat verf
waardoor hij goed hard word
daarna spuiten met Gunze in verschillende kleurtonen
als je tevreden bent
een laagje op drie blanke glanslak
de schuimkoppen als laatste met transparante sanitair kit
als je dat laat drogen ,kun je ze drybushen met witte acrylaat verf
dat pakt natuurlijk niet waardoor je een gaaf schuimend effekt krijgt

grote schuimkoppen zou ik dat weer van watte maken
gr pieter

erikztm

Bericht door erikztm » 17 mei 2014, 01:35

Klinkt goed, maar ik heb een sterke afkeer van watten in combinatie met modelbouw. Teveel rookpluimen gezien denk ik ;) Ik zal de rest eens proberen. Blijf het wel gek vinden dat transparante acrylaatkit niet transparant is, maar that's probably just me...

Plaats reactie