1/100 B-jager

pieter

Re: 1/100 B-jager

Bericht door pieter » 25 feb 2014, 22:36

geweldig Erik!
maar er zitten nog wel wat uurtjes schuur werk in
met name bij het achterschip tussen de schroefassen is het lastig schuren..
Ik heb er geen ervaring mee maar mischien eerst met epoxie de ergste struktuur eruit halen?

pieter

erikztm

Bericht door erikztm » 25 feb 2014, 22:41

Daar heb ik over nagedacht, maar dan krijg je een vrij forse laag op de hele boot. Ik heb er dus voor gekozen om eerst de ergste ribbels weg te schuren. Dan blijft er van de vezellaag nog ongeveer 3/4 over en ben ik de ergste ophopingen, zoals overlappende stukken enzo, al kwijt. Op die manier kan de plamuurlaag ook dunner blijven hoop ik. Normaal zou ik me daar weinig zorgen om maken, maar ik moet koste wat kost het gewicht in de gaten houden wil het ding straks niet tot aan het dek in het water zakken. Een laagje epoxy op de hele boot weegt zo'n 100 gram en ik heb ik totaal maar 3 kilo om mee te spelen...

Als ik de bodem straks klaar heb kan ik hem eens loszagen en op de weegschaal leggen. Spannend moment en ook bepalend, want als hij dan al 1,5 Kg weegt heb ik echt een probleem. Dan moet ik de opbouw van papier maken denk ik...
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Ronald1903

Bericht door Ronald1903 » 10 mar 2014, 21:59

Ik moet hier vaker kijken... man, wat een project! Indrukwekkend.

Ronald

erikztm

Bericht door erikztm » 10 mar 2014, 23:37

Je hoeft hier niet zo vaak te kijken, want het gaat veel minder snel dan Pieter met zijn Bismarcks, maar vandaag was er dan toch even een gedenkwaardig moment. Na al het gepriegel: hout, schuren, hars, schuren, glasmat en hars, schuren, plamuur, schuren, primer, schuren, plamuur, schuren en nog eens primer kon het zagen beginnen. E.e.a. volgens de tekening zo netjes mogelijk op de deklijn afgezaagd en toen met een grote handzaag de opofferingsstutten (ja, da's een echt woord) doorgehaald.
Even wat nalopen met het kleine cirkelzaagje om een paar dekspanten en wat stukjes stut te verwijderen en toen had ik dit op de tafel liggen. Voor het eerst rechtop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu moet de binnenkant nog worden voorzien van een laagje epoxyhars om het echt voor eens en altijd af te sluiten van lucht en water, maar da's een formaliteit waarvoor ik even geen tijd had, want het op 2 na belangrijkste moment was daar; de tewaterlating van het casco. Waarom is dat zo boeiend? Tot nu toe had ik geen idee wat het gewicht van dit ding zou worden, versus wat het zou mogen zijn om netjes op de waterlijn te blijven drijven. Ben je leuk een boot aan het bouwen, stop je er motoren en accu's in, je zet het ding in het water, en vervolgens zie je alleen nog een luchtbel traag vanuit de diepte naar de oppervlakte stijgen... ik doe tenslotte niet al deze moeite om een statisch model te bouwen, dus luistert dat gewicht nogal nauw. Niet gehinderd door enige kennis had ik het schaalgewicht genomen als maximaal totaalgewicht. Deze bootjes verplaatsten in 1:1 zo'n 3100 ton en dus was in 1:100 3.1 kilo het streefgewicht. Het kale casco woog 838 gram, en met 2 accu's en de grootste motoren erin die ik momenteel heb liggen kwam dat al op 2.1 kilo. Dat laat 1 kilo over voor de volledige opbouw. Da's niks teveel met al dat plastic en messing enzo.

Het idee was dus om de waterlijn van de tekening uit te zetten op de scheepsromp, het ding in de badkuip te gooien, en zien hoeveel gewicht erin kon voordat de streepjes onder water verdwenen. Speciaal voor dat doel had ik een kilo gebruikt velgenlood geritseld. Dan het hele geval op de weegschaal en kijken maar.

Goed nieuws; hij blijft drijven:

Afbeelding

Hij blijft zelfs enorm drijven :shock: :

Afbeelding

Afbeelding

Daar weten we wel wat op. Motoren, accu's en lood erin:

Afbeelding

In stille afwachting van dat magische moment waarop streepjes en water elkaar zouden ontmoeten wat lood toegevoegd, totdat de doos leeg was. Het lood was op, en hoewel bemoedigend, was het resultaat niet wat ik verwacht had:

Afbeelding

Afbeelding

Dafuq? Er moet nog flink wat gewicht in, terwijl de teller inmiddels op 3.4 kilo staat. :roll:

Afbeelding

Ik heb het vermoeden dat ik ook nog wel tot 5 kan gaan voordat de waterlijn zijn naam eer aan gaat doen. Morgen maar eens de deklijn schuren en een beginnetje maken met het harsen. Scheelt ook weer 50 gram tenslotte.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 11 mar 2014, 23:17

Dat dacht ik al wel, maar goed alles zit er nog niet op en aan. dus hij kan nog iets zakken.

Maar het ziet er toch al wel als een boot uit, mooi.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

pieter

Bericht door pieter » 12 mar 2014, 21:00

Dat gaat lekker zo Erik.
Kun je lekker met de opbouw aan de slag zonder je om gewicht druk te maken.
ben erg benieuwd naar de opbouw en details,maar nu loop ik wel erg ver vooruit ;)

erikztm

Bericht door erikztm » 12 mar 2014, 21:26

Gisteravond een eerste testprintje van het door mij getekende deurtje ontvangen. Dat leek nergens naar. Het deurtje an sich was prima, keurig patrijspoortje erin, maar alle knevels en dergelijke die ik erop had getekend zijn door de 0.4 mm spuitkop uitgesmeerd cq platgedrukt en onherkenbaar. Er zijn nu twee 0.3 mm nozzles besteld die een iets smallere tip hebben. Hopelijk gaat het daarmee beter, en anders zal ik voor de knevels en dergelijke toch iets los moeten verzinnen. Uiteraard is dit verschijnsel bij een 3-assen laser niet aanwezig, maar die is niet aanwezig dus het moet hier maar mee. In elk geval sneller en makkelijker dan elke deur handmatig maken.

BasG

Bericht door BasG » 12 mar 2014, 23:51

Die knevels zou je zelf nog wel kunnen maken. Kijk wel goed naar de verschillende deuren. Deuren voor slangenkasten en dergelijke zouden zomaar kleiner kunnen zijn.

erikztm

Bericht door erikztm » 13 mar 2014, 04:18

Tuurlijk, maar het mag ook best een beetje praktisch zijn. Ik hoef niet direct drie jaar met dit ding bezig te zijn. Ten eerste heb ik nauwelijks info over wat voor type deur waar zit (tekening geeft alleen aan "WD" maar maakt verder geen onderscheid, ten tweede moet ik er rekening mee houden dat er het een en ander af zou kunnen spoelen op de hoge zeeën hier. En op een deurtje van krap 1 bij 2 cm is het bijna ondoenlijk om 8 realistisch ogende knevels, klemmen en handvaten en dergelijke aan te brengen. Maar we zullen zien waar het schip strandt. Ik heb natuurlijk veel foto's, maar zonder foto-ets is het met sommige dingen gewoon behelpen.

BasG

Bericht door BasG » 14 mar 2014, 00:13

erikztm schreef:Tuurlijk, maar het mag ook best een beetje praktisch zijn. Ik hoef niet direct drie jaar met dit ding bezig te zijn. Ten eerste heb ik nauwelijks info over wat voor type deur waar zit (tekening geeft alleen aan "WD" maar maakt verder geen onderscheid, ten tweede moet ik er rekening mee houden dat er het een en ander af zou kunnen spoelen op de hoge zeeën hier. En op een deurtje van krap 1 bij 2 cm is het bijna ondoenlijk om 8 realistisch ogende knevels, klemmen en handvaten en dergelijke aan te brengen. Maar we zullen zien waar het schip strandt. Ik heb natuurlijk veel foto's, maar zonder foto-ets is het met sommige dingen gewoon behelpen.
Volgens mij geeft die Artitec best uitsluitsel over wat voor deur waar zit. Tenminste, dat was bij de Kortenaer klasse wel het geval.

Plaats reactie