1/100 B-jager

erikztm

Re: 1/100 B-jager

Bericht door erikztm » 19 dec 2013, 23:38

Dan zou ik even naar de zolder moeten om de doos even goed door te nemen, maar dat kan misschien morgen wel even.
Ik had bij mijn speedboatje vroeger wel eens dat de stuurservo gek ging doen als de aparte ontvangerbatterijen leeg waren. Of wanneer ik de boot aanzette maar de zender nog niet. Dan bleven de roertjes heen en weer klapperen.

Is het toerental van die motoren niet aan de hoge kant? Ik weet wel dat dat onbelast is, maar toch. Moet ik dan gewoon avonturen hoe het spul zich gedraagt als alles gemonteerd is of moet ik hier een vertraging op aan zien te brengen? En kan dat uberhaupt mocht het nodig zijn? Ze zijn wel lekker licht. Ik heb berekend dat de gehele boot niet meer dan 3 kilo mag wegen. Da's niet veel voor een ding van 1 meter nog wat. Op het modelbouwforum krijg ik ook allerlei adviezen maar ik zou zo niet weten wat ik ervan moest maken. 4S Lipo accu's wordt daar gezegd. Maar geen voltage of Mah. Want die zijn lichter dan Nimh. Nou zie ik bij rc-point.nl een leuk pdfje van lipo accu's, maar daar begrijp ik niet veel van. Kennelijk bestaan er Robbe Roxxy accu's van 2 tot 6 cellen met allerlei amperages, maar het aantal cellen is niet gelinkt aan dit amperage. Je kunt dus een 5000 Mah accu van 14,8V hebben met 2, 3, 4, 5 of 6 cellen. Maar wat is het nut van dit verschil? Waarom zou je 6 cellen willen als het ook met 2 kan? En waarom kan het niet met maar 1? Ik kan veilig aannemen dat ik een dergelijke 14.8 V accu niet op de door jouw aangeboden motoren kan zetten, of heb ik dan juist weer een 7,2 accu nodig? En gaat de motor dan bij 7,4 (schijnt een soort standaard voltage te zijn van Lipo accu's ipv 7,2 voor NiMh) niet ook kapot, alleen minder spectaculair? Vragen, vragen.... ik wordt er gek van. Ik dacht dat dat hele rc gebeuren een beetje kinderspeelgoed was, maar je moet er een halve electroloog voor zijn en daar ligt blijkbaar niet mijn grootste kracht.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 19 dec 2013, 23:51

ik denk dat je het te moeilijk maakt.
en ook te duur, je telt in no-time een smak geld neer als je alles top-notch wilt doen.
Geloof me dat varen is na een paar keer rechtdoor links en rechts af zo afgelopen, beetje saai.
daarna kan je van allerlei dingetjes extra gaan doen als je dat wilt. en als je het geld er voor hebt.

dit is om te beginnen mooi. ik heb zoiets dan ook in de 8,4 volt versie.
http://www.toemen.nl/voltz-3000mah-72v- ... 16492.html
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 20 dec 2013, 00:41

Yup, daar zul je gelijk in hebben. Maar geloof me, ik wil het feitelijk zo simpel mogelijk hebben. Wat je zegt, na een paar keer varen is de lol daar wel wat af lijkt me. Ik heb ook nooit geweten dat het zo moeilijk moet allemaal. Het zou zo simpel moeten zijn. Ontvanger, accu ('s), 1 roerservo, 2 aandrijfmotortjes, twee radarmotortjes en een of twee regelaars. Knuppel naar achteren is langzaam achteruit, knuppel helemaal naar voren is 7 km/u vooruit. En dat een uurtje of twee lang.

Wat het moeilijk maakt is a: mijn onwetendheid, b: het beperkte gewicht, c: de uiteindelijke snelheid en d: de bizar overdadige keuze in wat er aan dat elektrospul te koop is.

Het hoeft geen top notch te zijn en duur al helemaal niet. Maar omdat het in- en uitbouwen van motoren en dergelijke niet het simpelste klusje zal zijn als alles eenmaal op zijn plek gefixeerd zit en je dit spul bij mijn weten ook niet even omruilt voor iets anders als het niet lekker werkt zou ik het leuk vinden om het in 1, misschien max 2 keer, goed te doen. Ik kan dan dezelfde set-up gebruiken als ik er nog eens eentje maak. Tenslotte heeft het allemaal min of meer dezelfde afmetingen.

Caretaker

Bericht door Caretaker » 20 dec 2013, 13:29

Lipo cellen zijn 3.7 volt per cel. Van daaruit kun je makkelijk uitrekenen...

Zeker in jouw planning van lagere kosten en simpel spul blijf ik bij Nimh accu's hoor.
Zoals ik al zei kun je dan met een simpele lader af voor zowel je zender als vaar accu's.
\m/ (-_-) \m/

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 20 dec 2013, 21:56

Ik heb vanavond mijn Vosper gekannibaliseerd tot en met de assen, zodat je zo'n beetje alles hebt behalve een servo voor het stuur want die deed het niet goed.
Ook spul om radar masten te kunnen aansturen van af de zender.

erikztm

Bericht door erikztm » 21 dec 2013, 03:25

Da's wel een beetje zonde van je Vosper hoor! Die komt dan niet verder dan een beetje dobberen.... of ga je daar weer ander spul in monteren?

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 21 dec 2013, 09:01

Nee die vaart nooit weer.
ooit zal hij een keer vliegen en dan landen in de vuilnisbak.
Maar zet hem gewoon weer op de kast als statisch model (voor statisch mag ook stoffig gelezen worden) :lol:

erikztm

Bericht door erikztm » 21 dec 2013, 10:20

:lol: :lol: :lol:

erikztm

Bericht door erikztm » 23 jan 2014, 01:29

Terwijl het wachten op onderdelen voor het grotere schip voortduurt, zit ik niet stil. Het kleine papieren scheepje begint wat meer vorm aan te nemen. Ook hier is een dosis AMS niet te vermijden, dus ik denk dat straks slechts de helft uit papier zal bestaan. Het helpt natuurlijk wel om de constructiemoeilijkheden bij zijn grotere broertje inzichtelijk te krijgen. Een ding is zeker, daar zal ik onder geen beding papier gebruiken. Wat een vervelend medium om mee te werken is dat! :x

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Caretaker

Bericht door Caretaker » 23 jan 2014, 14:18

Hi Erik,
ik zag op marktplaats dat er 2 decaperm motoren werden aangeboden.
Ik las dat monoperm aangeraden werd of iets anders in de perm range.

Misschien de moeite om eens een mail te sturen voor info.
http://link.marktplaats.nl/770157676

Hij verkoopt ook een HappyHunter van ruim een meter die 11+ kg weegt met motoren dus denk dat hij je wel info kan geven.
\m/ (-_-) \m/

Plaats reactie