1/100 B-jager

BasG

Re: 1/100 B-jager

Bericht door BasG » 16 dec 2013, 09:56

Wat Jim zegt, ik zou er ook nimph's instoppen. Altijd goed.

erikztm

Bericht door erikztm » 16 dec 2013, 13:37

Dat hangt toch van de motoren af dacht ik? Ik snap dat je best 7,2V op een 12V motor kan zetten, maar dan heeft die motor
-denk ik- toch minder kracht? Als ik dan ook nog een reductiekast eraan vast maak om de toeren naar beneden te krijgen, draait hij dan uberhaupt nog wel? En hoe gaat een regelaar dan de lagere toerentallen regelen?
Ik vind het hiermee uitermate lastig om op papier te bepalen wat werkt en wat niet, en het wiel opnieuw te moeten uitvinden. Er varen misschien wel tientallen van dit soort scheepjes rond; je zou toch zeggen dat er een soort universele totaal-set-up is die je bij elkaar kunt sprokkelen en die gegarandeerd goed en schaalgetrouw werkt?
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Caretaker

Bericht door Caretaker » 16 dec 2013, 19:18

Als je een 12V motor aanstuurt met 2 Nimh packs in serie kom je op 14.4V.
Dat wordt via de regelaar omgezet naar 12V en dan draaien je motoren prima hoor.

Seriedraad kun je gewoon los bestellen, deze worden gebruikt op Traxxas mini Revo met Traxxas connectors eraan.

Afbeelding

Moet je nimh packs nemen met die connectors eraan en ook een passend laadsnoer uiteraard..
De traxxas connectors kunnen high current aan dus je hoeft niet bang te zijn dat ze het niet aankunnen.

Hier zie je op rij boven naar beneden
Tamiya connector
Traxxas connector
Deans connector

Afbeelding
\m/ (-_-) \m/

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 17 dec 2013, 20:18

heb maar eens zo'n met ding gekocht waar je het een en ander mee kan meten.
Vrijwel alle bedrading er uit geknipt en nu ga ik eens opnieuw bekijken of ik stap voor stap te beginnen met een motor het zaakje weer draaiend kan krijgen.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 17 dec 2013, 23:12

Ik heb hedenavond begrepen dat ik monoperm's zou moeten aanschaffen, of iets anders in de Perm-range. Die motoren schijnen een reductiekast meegeleverd te krijgen en erg degelijk te zijn. Gekoppeld aan NiMh of NiCad cellen ivm de robuustheid. Zul je net zien dat zo'n motor niet meer te krijgen is. Ik dacht zelf aan LIPO accu's omdat die zo lekker snel laden, maar dan heb je naast de hierboven vermelde aparte lader ook weer een alarm nodig omdat die niet onder een bepaald voltage mogen komen. Dat vraagt om een zender die ook alarmmeldingen terug kan ontvangen en mede daarom vallen ze af; veel te veel gedoe om een beetje simpel te kunnen varen denk ik, en qua kosten dient het electronische gedeelte ook zwaar binnen de perken te blijven. Voor je het weet heb je voor 100-en euro's aan kastjes en draadjes in zo'n scheepje liggen en dat is wat veel van het goede. Langzaam maar zeker komen we er wel denk ik.

@ Bert; Ik kan me moeilijk voorstellen dat de bedrading de oorzaak van de problemen is. Is er niet iets mis met de regelaar? Die schijnen nog wel eens te verbranden las ik.

erikztm

Bericht door erikztm » 17 dec 2013, 23:32

Zie je wel, kennelijk zijn Monoperm motoren oud en lastig verkrijgbaar.
Ik zag op Hobbieplaza.nl deze motor: ZonV. 03 Bühler 6-18 VDC Motor. http://www.hobbieplaza.nl/shop/index.ph ... cts_id=186

Zou dat iets zijn? Ik heb geen idee hoeveel Watt ik dien te hebben, en met een onbelast toerental kan ik ook niet zoveel lijkt me. Is er ergens een handigheidje om uit te rekenen in welke range je zoiets moet zoeken bij een bepaald gewicht en snelheid enzo?

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 18 dec 2013, 22:42

Het is bij mij wel erg rommelig maar het werkte destijds allemaal, inclusief geluid module en licht schakel module.
Door losse motoren aan losse assen te koppelen kan je op een gegeven moment andere motoren plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

erikztm

Bericht door erikztm » 18 dec 2013, 23:35

Dat ziet er gecompliceerd uit. Wel een aardige oplossing om je motoren op dat schot vast te zetten. Op die manier kun je ze inderdaad nog eens wisselen. Waar gebruikte je die speakertjes voor? Soundmodule met dieselgeluid?

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 19 dec 2013, 06:49

Klopt,

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 19 dec 2013, 20:25

Wat zit er eigenlijk aan electronica materiaal in de mijnenveger die je van mij hebt over genomen?

in elk geval lijkt mijn vaartregelaar wel te werken, het probleem lijkt aan de geheel lege accu's te liggen. die moet ik dus eens echt gaan opladen 24 uur of zo.
De stuur servo doet wel vreemd, die kan mogelijk wel kapot zijn.
Maar de diverse motoren die ik heb doen het prima, ik heb nu 1 speed600 er in gemonteerd, de boot vliegt zowat van de tafel. :lol:

Ik heb dus nu twee motoren over die waarschijnlijk gelijk zijn aan de Graupner speed 500, die mag je ook wel hebben.
Specification

Operating voltage range 3,7...8,4 V
59 A
Diameter 35,8 mm
Free shaft length 8,5 mm
Case length 50 mm
All-up weight, approx. 162 g
Maximum efficiency 66 %
No-load current drain (A) 1,5 A
Charging rate at max. efficiency 9 A
Permissible motor direction R und L
No-load speed 17600 U/min