1/100 B-jager

erikztm

Re: 1/100 B-jager

Bericht door erikztm » 15 dec 2013, 18:48

Vandaag eindelijk aan een tweede schuurbeurt begonnen en meteen een eerste laag epoxyplamuur aangebracht. Lastig spul dat je heel precies schijnt te moeten mengen. Maar even zien waar het toe leidt allemaal. Ik heb een rubber plamuurspaan gebruikt; dat werkt heel aardig, maar zo op de plaatjes komt het wat typisch en on-egaal over. Op de plekken waar je bijna geen plamuur ziet zit wel degelijk een erg dun laagje. Dat hoort blijkbaar zo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En tot slot zijn papieren 1/250 broertje. Die ik op dit moment lastiger te bouwen vind dan zijn grotere evenbeeld:

Afbeelding
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 15 dec 2013, 20:34

wow, Sam is dan toch wel heel vergevingsgezind dat ze jouw met dat plamuur in de keuken laat werken.
Volgens mij komt daar een behoorlijk penetrante geur van die epoxyplamuur.

Had je niet ook alvast de aandrijfas kanalen in/op de romp moeten plaatsen? hoe ga jij dat doen?
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 15 dec 2013, 20:51

Die plamuur ruik je niet. Maar ik maakte de kapitale fout om mijn neus in het blik met verharder te steken om na te gaan of dat wellicht ergens naar zou ruiken. 100% ammoniak... :roll: Maar eenmaal gemengd ruik je het niet meer gek genoeg. Daarna spekpannekoeken gebakken, dus wat er nog aan luchtjes in de keuken hangt, plamuur is het niet...

Voor nu maakt het niet zo gek veel uit. Er moet nog doek overheen en daar overheen komt ook weer plamuur. Die beide klusjes zijn voor wanneer ik de motoren heb. Al heb ik geen idee welke ik moet kiezen. Dat is nog aardig ingewikkeld als ik het allemaal zo in de winkel aanhoor. Gewicht, waterverplaatsing, diepgang, gewenste snelheid, schroefgrootte, rendementsverlies, wrijving en cavitatie. En dat voor een speelgoedbootje. Je zou denken dat het om een echte gaat. Ik weet alleen dat ik weinig geluid wil, dus zo min mogelijk toeren en een max snelheid van zo'n 8 km per uur, en als het even kan een vaartijd van meer dan een half uur. Nou dan ben je qua uitleg en mogelijkheden aardig aan de beurt bij de toonbank, dus ik heb het maar even laten zitten totdat ik wat meer info verzameld heb...

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 15 dec 2013, 22:11

Je kan van mij een F14 zender en ontvanger krijgen ,zonder crystallen en lader. Lader moet je dacht altijd separaat aanschaffen.
Want die heb ik zelf nodig.
Ik heb destijds de hele zooi bij Toemen in ,s hertogenbosch gehaald.
Met name de mini navy motoren deden het goed in de kleine boten Robbe 4111 minicompact.

Je hebt trouwens best veel nodig om het allemaal aan de praat te krijgen.

Ik heb mijn Vosper MTB ook even van de kast gehaald maar die doet het niet, dat kan aan de accu's liggen.
Ik zal hem in de komende vakantie periode een los schroeven om te kijken of hij nog "leeft".
Voor zo ver ik het nog weet loopt hij normaal op 1 motor, en dan kan ik met een extra schakelaar de tweede motor er volspeed bij zetten zodat hij op volle snelheid door het water gaat.

erikztm

Bericht door erikztm » 15 dec 2013, 22:38

Dat zou een mooie oplossing zijn. Ik hoor veel goeds over die F14. PB maar even over de prijs.
Welke motoren waren dat? Is dat de Robbe navy Compact inclusief reductiekast? Er worden me nu 12V, 7000 rpm motoren (robbe speed 600) aangeraden met een aparte tandwielkast die de zaak tot ongeveer 2500 reduceert of zoiets, maar ik heb geen idee of dat een goeie oplossing is. Er zal toch wel een motor bestaan die het juiste aantal toeren maakt en geen tandwielkast nodig heeft? Als er maar een regelaar komt die de zaak mooi van 0 tot max kan regelen zonder dat ik ineens van stilliggend in de take-off ga...

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 15 dec 2013, 22:59

De zender kost niks.

Uiteraard moet je er een toerental regelaar tussen hebben, en die ook in zijn achteruit wil.
Je moet rekening houden met de schaal snelheid van die boot, het is geen speedboot.
twee van die kleine motoren met een vaartregelaar zijn prima.
Ook moet je van de grote batterijen hebben, die moeten ook in de boot passen.

Caretaker

Bericht door Caretaker » 15 dec 2013, 23:14

Voor meer info zou je eens op www.modelbouwforum.nl/forums moeten kijken.
Ik ben daar al 8 jaar lid van en daar staa een hoop info over boten..

Ziet er verder erg goed uit voor een eerste poging Erik..
\m/ (-_-) \m/

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 15 dec 2013, 23:19

Een kameleon met een simpele maar prima motor
Afbeelding

Veel lol mee gehad, zeker toen we er later erg zware motoren aan gingen hangen :lol:
Afbeelding

erikztm

Bericht door erikztm » 15 dec 2013, 23:48

@ Bert; Super; bedankt alvast! Ik hoor dat dat een heel fijne zender is. Deze heeft een interne accu waarvoor die lader nodig is? Die kristallen zijn neem ik aan toch universeel en nog wel goed verkrijgbaar?
Het moeilijke zit hem in het feit dat het geen vreselijk klein bootje is, en dat er toch wel wat water verplaatst dient te worden met maximale schaalsnelheid. Het is geen speedboat, maar ze konden er toch heel aardig vandoor met 36 knopen.

Leuke bootjes, die Kameleons. Inderdaad niets te ingewikkelds wat ik daar zie. Nou is een (vrijwel) vlakke bodem met 1 schroef wel iets anders dan dit lange en smalle gevaarte. Dit geval heeft maar een beperkte diepgang, maar zal best een kilo of 5, 5 water verplaatsen bij een eigen gewicht van 3 of 4 kilo.
Dat maakt de accukeuze lastig. Grote 12V loodaccu's met een lange vaartijd zoals die van een motorfiets bijvoorbeeld (ze worden bij de modelbouwzaak aangeboden als modelbouwaccu's maar zo te zien zijn het gewoon motoraccu's), kan ik hier onmogelijk in kwijt. Om omslaan te voorkomen moet ik eigenlijk een soort cellen hebben die plat op de bodem liggen en datzelfde geldt voor de motoren. Ik wil een zo licht mogelijke boot zodat ik naar believen lood kan toevoegen om het ding stabiel te maken. De verkoper wilde ook weten hoeveel de boot zal gaan wegen maar dat is tricky als je hem nog niet gebouwd hebt...
Dat is wel een mooi systeem met die twee motoren. En nog volgens de werkelijkheid ook. Het is te hopen dat hij weer aan de praat komt; zo'n scheepje is toch leuk spelen als het weer wat beter is.

@ Jim; Daar staat dit scheepje inmiddels ook alweer 2000 views mee te draaien en heb ik net dezelfde vragen gesteld. Ik hoop dat een van de andere bouwers me op weg kan helpen, want je ziet na 5 minuten door de bomen het bos niet meer met al die mogelijkheden en het is gewoon een nadeel als je slechts advies krijgt van 1 man die er tevens zijn brood mee moet verdienen.
Het zou mooi zijn als je eens wat kon proberen, maar gezien de inbouw is even vlug ruilen niet echt een optie.

Caretaker

Bericht door Caretaker » 16 dec 2013, 08:29

k had hem nog niet gezien daar..
Wat betreft de accukeuze zou ik toch zeggen gewone nimh 7.2v packs te plaatsen. Deze wegen niet veel en kun je mooi verdelen.
Als je voor lipo zou kiezen heb je weer een aparte lader met balancer nodig.
Dit zou je via hobbyking wel kunnen bestellen maar een simpele basislader voor je zender kun je dan gewoon weer gebruiken voor je nimh ook.
Als je een leuke lipo/nimh lader zoekt kun je een heel eind komen met een graupner ultramat 16 meen ik.
Die heb ik ook gehad en is een fijne lader die je voor niet al teveel geld via mp kunt vinden denk ik.
\m/ (-_-) \m/

Plaats reactie